Dla nauczyciela
Autor: Agnieszka Niemczynowicz
Przedmiot: Matematyka
Temat: Ciąg liczbowy
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
VIII. Planimetria.
Zakres podstawowy. Uczeń:
3) rozpoznaje wielokąty foremne i korzysta z ich podstawowych własności;
III. Równania i nierówności.
Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
5) analizuje równania i nierówności liniowe z parametrami oraz równania i nierówności kwadratowe z parametrami, w szczególności wyznacza liczbę rozwiązań w zależności od parametrów, podaje warunki, przy których rozwiązania mają żądaną własność, i wyznacza rozwiązania w zależności od parametrów.
X. Stereometria.
Zakres podstawowy. Uczeń:
1) rozpoznaje wzajemne położenie prostych w przestrzeni, w szczególności proste prostopadłe nieprzecinające się;
3) rozpoznaje w graniastosłupach i ostrosłupach kąty między odcinkami (np. krawędziami, krawędziami i przekątnymi) oraz kąty między ścianami, oblicza miary tych kątów;
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste,
społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne:
Uczeń:
podaje definicje graniastosłupa, graniastosłupa prostego, graniastosłupa prawidłowego, graniastosłupa pochyłego,
opisuje podstawowe własności graniastosłupa prawidłowego trójkatnego,
wykorzystuje podstawowe własności graniastosłupów prostych i prawidłowych do obliczeń.
analizuje równania i nierówności liniowe z parametrami w zależności od parametrów, podaje warunki, przy których rozwiązania mają żądaną własność, i wyznacza rozwiązania w zależności od parametrów.
Strategie nauczania:
konstruktywizm
konektywizm
Metody i techniki nauczania:
dyskusja
metoda wędrujących plakatów
Formy pracy:
praca w parach
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna/tablica
pisak/kreda
Przebieg zajęć:
Przed lekcją
Uczniowie zapoznają się z treściami z poprzednich lekcji dotyczacymi graniastosłópów prostych i pochyłych.
Faza wstępna:
Prowadzący wyświetla na tablicy interaktywnej zawartość sekcji „Wprowadzenie” i omawia cele do osiągnięcia w trakcie lekcji o temacie: „Graniastosłup prawidłowy trójkątny”.
Uczniowie metodą wędrujących plakatów przypominają informacje na temat graniastosłupów.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel dzieli uczniów na – osobowe grupy. Uczniowie w grupach zapoznają się z informacjami z działu “Przeczytaj”. Analizują przedstawione przykłady i notują pytania. Następnie przedstawiają pytania na forum klasy. Odpowiadają na nie uczniowie z innych grup. Nauczyciel wyjaśnia ewentualne wątpliwości.
Uczniowie indywidualnie analizują materiał przedstawiony w sekcji “Prezentacja multimedialna”. Nauczyciel wyjaśnia ewentualne wątpliwości, które pojawiły się po zapoznaniu się z materiałem.
Uczniowie wykonują wspólnie ćwiczenia nr – z sekcji „Prezentacja multimedialna”. Następnie nauczyciel omawia je wraz z uczniami wyjaśniając ewentualne wątpliwości.
Uczniowie wykonują wspólnie ćwiczenia nr – z sekcji „Sprawdź się”. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanych zadań, omawiając je wraz z uczniami.
Nauczyciel dzieli klasę na – osobowe grupy. Uczniowie rozwiązują zadania – z sekcji „Sprawdź się”. Grupa, która poprawnie rozwiąże zadania jako pierwsza otrzymuje oceny za aktywność. Rozwiązania są prezentowane na forum klasy i omawiane krok po kroku.
Uczniowie realizują indywidualnie ćwiczenia – z działu „Sprawdź się”. Po ich wykonaniu nauczyciel omawia najlepsze rozwiązania zastosowane przez uczniów.
Faza podsumowująca:
Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Praca domowa
Uczniowie wykonują ćwiczenie nr z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Rodzaje graniastosłupówRodzaje graniastosłupów
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Prezentację multimedialną można wykorzystać jako materiał, służący powtórzeniu materiału o graniastosłupach.