Dla nauczyciela
Autor: Beata Wojciechowska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Układ równań liniowych z dwiema niewiadomymi
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
III. Równania i nierówności. Zakres podstawowy.
Uczeń:
1) przekształca równania i nierówności w sposób równoważny.
IV. Układy równań. Zakres podstawowy.
Uczeń:
1) rozwiązuje układy równań liniowych z dwiema niewiadomymi; podaje interpretację geometryczną układów oznaczonych, nieoznaczonych i sprzecznych;
2) stosuje układy równań do rozwiązywania zadań tekstowych.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje w zakresie wielojęzyczności
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
formułuje definicję układu równań liniowych z dwiema niewiadomymi
sprawdza, czy dane liczby są rozwiązaniem układu równań liniowych z dwiema niewiadomymi
przedstawia graficzną ilustrację układu równań pierwszego stopnia z dwiema niewiadomymi
odczytuje liczbę rozwiązań układu równań na podstawie jego ilustracji graficznej
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
odwrócona lekcja
dyskusja
konkurs zadaniowy
Formy pracy:
praca w grupach
praca indywidualna
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do Internetu, słuchawki
zasoby multimedialne zawarte w e–materiale
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Uczniowie będą pracować metodą odwróconej klasy. W domu zapoznają się z materiałem zawartym w sekcji „Przeczytaj” oraz infografiką.
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Uczniowie w grupach ustalonych przez nauczyciela omawiają przygotowane w domu informacje – przygotowują plakaty na wskazany przez nauczyciela temat:
postać układu równań liniowych z dwiema niewiadomymi,
pojęcie rozwiązanie układu równań liniowych z dwiema niewiadomymi,
rodzaje układów równań liniowych z dwiema niewiadomymi – liczba rozwiązań układu,
graficzna interpretacja układów równań liniowych z dwiema niewiadomymi – liczba rozwiązań układu.
Faza realizacyjna:
Przedstawiciele grup omawiają poszczególne problemy na forum klasy. Uczniowie wspólnie wyjaśniają wątpliwości, konsultując je w razie potrzeby z nauczycielem.
Uczniowie pracują indywidualnie metodą konkursu zadaniowego. Rozwiązują ćwiczenia interaktywne. Rozwiązania zadań uczniowie zapisują w zeszycie, sprawdzając w materiale ich poprawność. Osoby, które rozwiążą zadania bezbłędnie, otrzymują oceny z aktywności.
Faza podsumowująca:
Wskazany przez nauczyciela uczeń krótko podsumowuje najważniejsze informacje z lekcji.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne, których nie zdążyli wykonać na lekcji.
Materiały pomocnicze:
Układ równań z dwiema niewiadomymi – opisywanie związków między wielkościami za pomocą równańUkład równań z dwiema niewiadomymi – opisywanie związków między wielkościami za pomocą równań
Liczba rozwiązań układu równań pierwszego stopnia z dwiema niewiadomymiLiczba rozwiązań układu równań pierwszego stopnia z dwiema niewiadomymi
Wskazówki metodyczne:
Infografika może być wykorzystana przez uczniów do utrwalenia wiadomości z lekcji. Infografika może być pomocna na zajęciach poświęconych graficznemu rozwiązywaniu układów równań.