Dla nauczyciela
Autor: Maria Gniłka‑Somerlik
Przedmiot: Język polski
Temat: Kobieta i mężczyzna jako bohaterowie literaccy. Dialog z tradycją
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
przedstawia, jaki wpływ na kreowanie literackich postaci kobiecych i męskich miały stereotypy danej epoki;
wskazuje przykłady zróżnicowanego przedstawienia ról społecznych kobiet i mężczyzn w literaturze;
analizuje środki stylistyczne użyte do przedstawienia kobiecych i męskich cech;
interpretuje kontrast pomiędzy bohaterką a bohaterem tekstu literackiego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją
Nauczyciel poleca uczniom, by przed lekcją przygotowali zestawienie czterech postaci męskich i żeńskich znanych z literatury różnych epok. Zadaniem uczniów będzie przypisanie każdej z nich pięciu przymiotników charakteryzujących.
Faza wprowadzająca
Na początku zajęć uczniowie prezentują rezultaty swojej pracy domowej. Na tablicy nauczyciel tworzy tabelę, w której zestawia liczbę cech (wyrażonych przymiotnikami) wyglądu i osobowości postaci literackich. Uczniowie przyglądają się temu porównaniu, biorąc pod uwagę płeć bohatera. Zastanawiają się, co może mieć wpływ na takie zestawienie (jeśli przewaga cech wyglądu przy postaciach żeńskich – stereotyp; jeśli równy podział – zmiana obyczajowa). Po ogólnoklasowej dyskusji na ten temat nauczyciel prezentuje „Wprowadzenie” do lekcji, jej cele i zapisuje temat na tablicy.
Faza realizacyjna
Uczniowie zapoznają się z sekcją „Przeczytaj” i steorytypizacją postaci literackich. Dostrzegają, że stereotyp nie jest kategorią literacką lecz społeczną. Następnie rozpoczynają pracę z multimedium i wykonują polecenia (mogą tutaj wykorzystać przygotowane przed lekcją przykłady). Zastanawiają się ponadto nad sposobem przedstawienia ról społecznych w malarstwie (dobranych do prezentacji). Co je cechuje, co odróżnia? W następnym kroku uczniowie wykonują ćwiczenia w sekcji „Sprawdź się”. Na podstawie fragmentów tekstów literackich dokonują analizy wizerunku kobiety i mężczyzny.
Faza podsumowująca
W fazie podsumowującej uczniowie wracają do przygotowanych przed lekcją przykładów. Zastanawiają się nad poziomem stereotypizacji dokonanych wyborów.
Materiały dodatkowe:
Magdalena Goik, Kobieta w literaturze, Warszawa 2010.
Współczesny i dawny obraz mężczyzny w literaturze i kulturze, pod redakcją Leonardy Mariak i Joanny Rychter, Szczecin 2016.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Galeria zdjęć interaktywnych” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.