Dla nauczyciela
Autorka: Małgorzata Krzeszowska
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Marketing społeczny w praktyce
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
VI. Społeczeństwo obywatelskie i kultura polityczna.
Uczeń:
17) określa cechy kampanii społecznych; podaje cele i zadania wybranej kampanii społecznej oraz analizuje jej przebieg i ocenia efektywność;
18) opracowuje ramowy program kampanii społecznej na rzecz rozwiązywania wybranego problemu.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie przedsiębiorczości.
Cele operacyjne:
Uczeń:
definiuje pojęcia marketingu społecznego i kampanii społecznej;
opracowuje program kampanii społecznej związanej z wybranym lokalnym problemem;
analizuje efekty wybranej kampanii społecznej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
case study;
burza mózgów;
elementy WebQuestu;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
karty pracy.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
2. Podział na kilkuosobowe grupy. Zespoły tworzą definicję marketingu społecznego. Przedstawienie efektów pracy na forum klasy i wspólny wybór najlepszej definicji.
3. Porównanie wybranej definicji z tą podaną w słowniku do materiału – określenie podobieństw i różnic między obiema definicjami.
Faza realizacyjna
1. Praca z prezentacją multimedialną. Po zapoznaniu się z materiałem uczniowie w parach wyszukują w internecie przykłady kampanii społecznej i oceniają jej efekty (elementy WebQuestu). Wpisują wnioski w ćw. 2 w sekcji „Prezentacja multimedialna”.
2. Burza mózgów – przedstawienie lokalnych problemów, które mogą być przedmiotem zainteresowania marketingu społecznego. Uczniowie zapisują je w formie mapy myśli.
3. Podział na grupy. Zespoły wybierają po jednym problemie lokalnym i opracowują projekt kampanii społecznej na podstawie kart pracy (materiały pomocnicze).
4. Przedstawienie wyników prac na forum. W razie niejasności osoby z danej grupy odpowiadają na pytania innych grup. Wybrana osoba podsumowuje tematykę projektów.
5. Fakultatywnie: uczniowie mogą wybrać jeden projekt i go zrealizować.
Faza podsumowująca
1. Uczniowie wykonują ćwiczenia nr 7 i 8 z sekcji „Sprawdź się”. Wspólne omówienie odpowiedzi.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe e‑ćwiczenia.
Materiały pomocnicze:
Kampanie społeczne, kampaniespoleczne.pl.
Socialpress, Najlepsze kampanie społeczne 2020 roku, socialpress.pl.
Wirtualne Media, Wiadomości kampanie społeczne, wirtualnemedia.pl/wiadomosci/reklama/kampanie‑spoleczne.
Karta pracy:
Jaki mamy problem? | |
---|---|
Jak jest? | |
Jak powinno być? | |
Co konkretnie chcemy zmienić (nasz cel)? | |
U kogo konkretnie chcemy to zmienić? | |
Co dana osoba zyska na zmianie? | |
Jakie działania podejmiemy? | |
Jak dotrzemy do adresata naszych działań? |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą zapoznać się z prezentacją w domu i wcześniej zastanowić się nad lokalnymi problemami.