Sprawdź się
Zapoznaj się z tekstem i wykonaj ćwiczenie.
Dlaczego palenie jest szkodliwe?Dym papierosowy ma również bardzo niekorzystny wpływ na urodę. Dermatolodzy mówią wręcz o „tytoniowej twarzy”. Skóra jest niedotleniona, z czasem cera staje się coraz bledsza i bardziej poszarzała. (…) Dodatkowo, zawarte w dymie substancje obniżają poziom estrogenów, wpływając na wysuszanie skóry – jest to powód powstawania przedwczesnych zmarszczek. Papierosy wywołują także chorobę zwaną rosacea – trwałe zaczerwienienie środkowej części twarzy, pękające naczynka oraz powstawanie krostek i ropnych nacieków.
Źródło: Marta Libiszowska, Dlaczego palenie jest szkodliwe?, dostępny w internecie: psychologia.edu [dostęp 21.01.2020 r.].
Zapoznaj się z tekstem i wykonaj ćwiczenie.
Najlepsze polskie kampanie społeczne„Ta piosenka jest nagrana dla pieniędzy” – śpiewał Grzegorz Ciechowski. Piosenka zespołu Republika została wykorzystana w fundraisingowej kampanii Fundacji Hospicyjnej.
Spot pokazuje, jakie są realne wydatki na funkcjonowanie hospicjum – od lekarstw i pieluch poprzez sprzęt medyczny do niezbędnych prac konserwacyjnych. Hasło kampanii jest proste i bezpośrednie: „Tak, ta reklama jest zrobiona dla pieniędzy. Bez nich trudno nam pomagać. Prosimy o Twój 1%”. Refren zaśpiewał Jacek Bryndal.
Nazwa kampanii: „Ta reklama jest zrobiona dla pieniędzy”
Nadawca: Fundacja Hospicyjna
Wykonawca: Mr. Bloom
Kategoria: Kampania Społeczna Roku 2013 w kategorii Kampanie 1%.
Źródło: Najlepsze polskie kampanie społeczne, dostępny w internecie: brief.pl [dostęp 21.01.2020 r.].
Zapoznaj się z tekstem i wykonaj ćwiczenie.
Jak zrobić dobrą kampanię społeczną (za małe pieniądze)?– Kampanie społeczne można opisać tak: jest jakieś dobro wspólne. I jest jakiś problem, który stoi na drodze do tego dobra wspólnego. Zniwelowaniu tego problemu służy kampania – mówi Paweł Prochenko, konsultant ds. strategii, partner zarządzający w Fabryce Komunikacji Społecznej, wydawca portalu www.kampaniespoleczne.pl.
Z tym dobrem wspólnym najczęściej kojarzone są organizacje pozarządowe, ale nie tylko one decydują się na prowadzenie kampanii.
– Kampanie społeczne robią nie tylko organizacje pozarządowe. Mogą być prowadzone także przez inne podmioty: agendy rządowe, a nawet przez koncerny, jeśli dotykają społecznych problemów. Organizacje mają tę przewagę, że mogą pozyskiwać wiele rzeczy do kampanii po kosztach lub wręcz za darmo. A to ważne, bo wartość mediową widocznych kampanii szacuje się na 2‑5 milionów złotych. Koncerny mogą sobie na ten wydatek pozwolić, organizacje – raczej nie – mówi Malina Wieczorek, dyrektor agencji TELESCOPE.
Dla organizacji, których celem nie jest zmiana postaw, lepsze będą kampanie edukacyjne, informacyjne czy promocyjne.
– Najgorsze są kampanie, które mówią o tym, że projekt jest finansowany z takich i takich środków, poza tym nie chodzi w nich o nic więcej, nie służą zmianie postaw, ale poinformowaniu, że jest w ogóle jakiś projekt. Po co robić taką kampanię? To kompletna strata potencjału – uważa Paweł Prochenko.
Źródło: Dorota Setniewska, Jak zrobić dobrą kampanię społeczną (za małe pieniądze)?, dostępny w internecie: publicystyka.ngo.pl [dostęp 21.01.2020 r.].
Zapoznaj się z tekstem i wykonaj ćwiczenie.
Źródło I
Fundacja Rak'n'Roll - Wygraj Życie!PRZEKAŻ NAM 1% PODATKU
Już od 8 lat pomagamy godnie przechodzić chorobę nowotworową, żyć dobrze i z radością. Tworzymy programy, które są odpowiedzią na luki w systemie, a dotyczą potrzeb chorych i ich bliskich. Mówimy o raku rzeczowo i odważnie, przełamujemy tabu, uświadamiamy, a przede wszystkim - dajemy energię do przejścia przez chorobę. Jeśli słyszałeś o fundacji założonej przez Magdę Prokopowicz – to właśnie Rak’n’Roll!
Działania Rak’n’Roll inspirują do pozytywnego myślenia, dostarczają przydatnych rozwiązań, zmieniają wizerunek choroby w świadomości społecznej. Zawsze w myśl hasła: „Łeb do słońca!”. W 2017 roku pomogliśmy 70 podopiecznym w zebraniu 1 224 000 zł na przejście przez raka, zapewniliśmy ponad 600 godzin bezpłatnego wsparcia psychologicznego, zorganizowaliśmy 25 warsztatów dla 300 kobiet w trakcie leczenia i po terapii, rozwinęliśmy program pomocy dla osób po raku, otoczyliśmy opieką 48 kobiet w ciąży chorych na raka i powitaliśmy na świecie 52 boskich dzieci, przekazaliśmy 452 peruki z naturalnych włosów kobietom w trakcie chemioterapii! Dodatkowo wyremontowaliśmy największą poczekalnię warszawskiego Centrum Onkologii. I uruchomiliśmy Radio Rak’n’Roll - gramy z życiem dla każdego, kto lubi moc lub jej potrzebuje!
Źródło: Fundacja Rak'n'Roll - Wygraj Życie!, dostępny w internecie: fanimani.pl [dostęp 21.01.2020 r.].
Źródło II
Jak zrobić dobrą kampanię społeczną (za małe pieniądze)?Jeśli organizacja decyduje się na realizację kampanii, powinna zacząć od określenia jej celu.
– Trzeba precyzyjnie odpowiedzieć na pytanie: co ma się wydarzyć po tej kampanii? Nie można zrobić kampanii na bardzo ogólny temat. Trzeba się zastanowić, gdzie leżą przyczyny, skupić się na wybranej grupie i do niej dobrać przekaz. Oczywiście jedną kampanią nie rozwiążemy całego problemu, ale możemy na przykład robić kolejne edycje i co roku skupiać się na innej grupie – mówi Paweł Prochenko. (…)
Powodzenie kampanii zależeć też będzie od tego, czy cel kampanii jest zgodny z misją organizacji. Jeśli kampania jest konsekwencją tego, co do tej pory robiła organizacja, jest elementem długofalowej strategii – wtedy jest bardziej wiarygodna, lepiej przygotowana (mamy niezbędną wiedzę i doświadczenie), wzmacnia pozostałe działania.
Kolejne kroki to przygotowanie merytoryczne, zgromadzenie całej dostępnej wiedzy na temat problemu: badań, skali, przyczyn, konsekwencji.
Powinniśmy też zastanowić się, na jakiej grupie się skupiamy w kampanii, do kogo będziemy mówić. Nawet jeśli grup jest wiele, wybierzmy tę, która będzie naszą grupą docelową. Jeśli założymy, że mówimy do wszystkich, najprawdopodobniej nie trafimy do nikogo.
Źródło: Dorota Setniewska, Jak zrobić dobrą kampanię społeczną (za małe pieniądze)?, dostępny w internecie: publicystyka.ngo.pl [dostęp 21.01.2020 r.].