Dla nauczyciela
Autor: Magdalena Wojciechowska‑Rysiawa
Przedmiot: Matematyka
Temat: Graniastosłup prawidłowy sześciokątny - zadania z kontekstem realistycznym
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
X. Stereometria
Poziom podstawowy. Uczeń:
6) oblicza objętości i pola powierzchni graniastosłupów, ostrosłupów, walca, stożka i kuli, również z wykorzystaniem trygonometrii i poznanych twierdzeń.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
oblicza pole powierzchni i objętość graniastosłupa prawidłowego sześciokątnego;
oblicza długości odcinków w graniastosłupie prawidłowym sześciokątnym;
analizuje treść zadania, dobiera strategię rozwiązywania.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa kierowana;
burza mózgów;
rozmowa nauczająca;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu.
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do internetu;
projektor multimedialny;
e‑podręcznik;
arkusze papieru, pisaki.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wraz z uczniami prowadzi rozmowę kierowaną na temat własności graniastosłupów prawidłowych sześciokątnych i tego, gdzie można je spotkać w życiu codziennym.
Nauczyciel wraz z uczniami formułuje kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel wyświetla uczniom film z sekcji Film edukacyjny.
Uczniowie rozwiązują Polecenia z sekcji Film edukacyjny samodzielnie, następnie dyskutują odpowiedzi z sąsiadem z ławki lub ławki obok wypracowując wspólne rozwiązanie. Nauczyciel prezentuje właściwe odpowiedzi. Pary dokonują samooceny.
Uczniowie wykonują w grupach ćwiczenia (bez ćw. 3) z sekcji Sprawdź się.
Nauczyciel prezentuje odpowiedzi. W razie potrzeby wybrany uczeń rozwiązuje zadanie na tablicy. Uczniowie dokonują samooceny.
Faza podsumowująca:
Uczniowie wraz z nauczycielem dokonują podziału zadań ze względu na strategię rozwiązania. Podają przykłady sytuacji, w których liczymy objętość (nalewanie napojów, obliczanie masy) i pole powierzchni (malowanie, pakowanie prezentu itp.).
Praca domowa:
Ćwiczenie 3 z sekcji Sprawdź się.
Materiały pomocnicze:
Pole powierzchni graniasatosłupa
Objętość granastosłupa
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą wykorzystać film edukacyjny w domu jako utrwalenie materiału.