Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Magdalena Wojciechowska‑Rysiawa

Przedmiot: Matematyka

Temat: Graniastosłup prawidłowy sześciokątny - zadania z kontekstem realistycznym

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

X. Stereometria

Poziom podstawowy. Uczeń:

6) oblicza objętości i  pola powierzchni graniastosłupów, ostrosłupów, walca, stożka i kuli, również z wykorzystaniem trygonometrii i poznanych twierdzeń.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • oblicza pole powierzchni i objętość graniastosłupa prawidłowego sześciokątnego;

  • oblicza długości odcinków w graniastosłupie prawidłowym sześciokątnym;

  • analizuje treść zadania, dobiera strategię rozwiązywania.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • rozmowa kierowana;

  • burza mózgów;

  • rozmowa nauczająca;

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do internetu;

  • projektor multimedialny;

  • e‑podręcznik;

  • arkusze papieru, pisaki.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel wraz z uczniami prowadzi rozmowę kierowaną na temat własności graniastosłupów prawidłowych sześciokątnych i tego, gdzie można je spotkać w życiu codziennym.

  2. Nauczyciel wraz z uczniami formułuje kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel wyświetla uczniom film z sekcji Film edukacyjny.

  2. Uczniowie rozwiązują Polecenia z sekcji Film edukacyjny samodzielnie, następnie dyskutują odpowiedzi z sąsiadem z ławki lub ławki obok wypracowując wspólne rozwiązanie. Nauczyciel prezentuje właściwe odpowiedzi. Pary dokonują samooceny.

  3. Uczniowie wykonują w grupach ćwiczenia (bez ćw. 3) z sekcji Sprawdź się.

  4. Nauczyciel prezentuje odpowiedzi. W razie potrzeby wybrany uczeń rozwiązuje zadanie na tablicy. Uczniowie dokonują samooceny.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie wraz z nauczycielem dokonują podziału zadań ze względu na strategię rozwiązania. Podają przykłady sytuacji, w których liczymy objętość (nalewanie napojów, obliczanie masy) i pole powierzchni (malowanie, pakowanie prezentu itp.).

Praca domowa:

  1. Ćwiczenie 3 z sekcji Sprawdź się.

Materiały pomocnicze:

Pole powierzchni graniasatosłupa
Objętość granastosłupa

Wskazówki metodyczne:

Uczniowie mogą wykorzystać film edukacyjny w domu jako utrwalenie materiału.