Dla nauczyciela
Autor: Tomasz Malinowski
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie, Wiedza o społeczeństwie 2022
Temat: Rodzaje terroryzmu
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
VII. Współczesne stosunki międzynarodowe.
Uczeń:
5) wyjaśnia źródła współczesnego terroryzmu oraz przedstawia różne organizacje terrorystyczne, a także sposoby oraz przykłady ich działania.
Zakres rozszerzony
XIII. Ład międzynarodowy.
Uczeń:
16) wyjaśnia przyczyny i sposoby działania terrorystów.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje terroryzm ideowy;
wyjaśnia powiązania między nowymi technologiami a działaniami terrorystycznymi;
analizuje działania przedstawicieli różnych odłamów terroryzmu.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm;
lekcja odwrócona.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja panelowa;
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przed lekcją zespół klasowy zostaje podzielony na grupy. Zadaniem każdej z nich jest przygotowanie prezentacji multimedialnej dotyczącej przydzielonego zagadnienia z sekcji „Przeczytaj”. Zagadnienia:
– gr. I – Terroryzm separatystyczny;
– gr. II – Terroryzm rewolucyjny i lewacki;
– gr. III – Terroryzm neofaszystowski i skrajnie prawicowy;
– gr IV – Ekoterroryzm i bioterroryzm;
– gr. V – Cyberterroryzm.
Prezentacje nie powinny trwać dłużej niż 5 min.
Faza wstępna:
Wprowadzenie uczniów w temat lekcji: „Rodzaje terroryzmu” i omówienie celów zajęć.
Uczniowie indywidualnie przygotowują mapy myśli związane z pojęciem terroryzm. Wybrana lub chętna osoba zapisuje propozycje na tablicy. Pozostali uczniowie uzupełniają mapę swoimi pomysłami.
Faza realizacyjna:
Przedstawienie uczniowskich prezentacji. Po każdej z nich następuje omówienie: uczniowie mogą zadawać pytania prelegentom, weryfikować i uzupełniać informacje.
Uczniowie zapoznają się z multimedium w sekcji „Film”. Wynotowują najistotniejsze informacje.
Dyskusja na temat: „Dlaczego nieracjonalne organizacje terrorystyczne wzbudzają większy strach?”. Uczniowie przedstawiają swoje argumenty, kontrargumenty i opinie. Na zakończenie chętna/wybrana osoba dokonuje podsumowania.
Uczniowie zapoznają się ze schematem „Co sprzyja terrorystom?”. Dyskusja nad przedstawionymi czynnikami i możliwościami ich ograniczenia, a także o metodach zapobiegania atakom terrorystycznym.
Faza podsumowująca:
Rozwiązywanie ćwiczeń interaktywnych wskazanych przez nauczyciela.
Ocena pracy wylosowanej grupy i wybranych osób przez nauczyciela oraz samoocena uczniów dotycząca współpracy w zespole i wykonanego zadania.
Praca domowa:
Napisz krótką notatkę, uwzględniając w niej najistotniejsze informacje dotyczące zagadnień poruszanych na zajęciach.
Materiały pomocnicze:
J. Bryła, Z. Czachór, W. Malendowski, Leksykon współczesnych międzynarodowych stosunków politycznych, Wrocław 2016.
Anna Tylikowska, Skąd się bierze terroryzm i kim są zamachowcy?, 25.10.2017 r., polityka.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium z sekcji „Film + Schemat” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.