Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Bogdan Staruch

Przedmiot: Matematyka

Temat: Wykorzystanie twierdzenia Pitagorasa do obliczania długości odcinków w trójkątach

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

VIII. Planimetria.

Zakres podstawowy. Uczeń:

2) rozpoznaje trójkąty ostrokątne, prostokątne i rozwartokątne przy danych długościach boków (m.in. stosuje twierdzenie odwrotne do twierdzenia Pitagorasa i twierdzenie cosinusów); stosuje twierdzenie: w trójkącie naprzeciw większego kąta wewnętrznego leży dłuższy bok;

12) przeprowadza dowody geometryczne.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wyznacza długości boków trójkąta prostokątnego z wykorzystaniem twierdzenia Pitagorasa

  • wyznacza długości wysokości i środkowych trójkąta prostokątnego z wykorzystaniem twierdzenia Pitagorasa

  • wyznacza długość wysokości wewnętrznej dowolnego trójkąta z wykorzystaniem twierdzenia Pitagorasa

  • wyprowadza i stosuje wzór Herona

  • stosuje twierdzenie Pitagorasa do wyznaczania odcinków trójkącie w problemach praktycznych i zagadnieniach matematycznych

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

  • konektywizm

Metody i techniki nauczania:

  • pogadanka

  • rozmowa nauczająca w oparciu o treści w ćwiczeniach interaktywnych i animacji

  • analiza tekstu przewodniego

Formy pracy:

  • praca indywidualna

  • praca w parach

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń lub para uczniów miała do dyspozycji komputer; lekcję tę można przeprowadzić, mając do dyspozycji jeden komputer z rzutnikiem multimedialnym

Przebieg zajęć:

Przed lekcją:

Uczniowie przypominają sobie twierdzenie Pitagorasa.

Faza wstępna:

  • Nauczyciel przeprowadza pogadankę na temat odcinków, które można wyznaczyć w trójkącie, własności wysokości i linii środkowej w trójkącie.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie przypominają twierdzenie Pitagorasa oraz sposoby na wyznaczanie długości boków trójkąta prostokątnego z wykorzystaniem twierdzenia Pitagorasa.

  2. Uczniowie w parach, metodą analizy tekstu przewodniego, analizują przykłady z sekcji „Przeczytaj”.

  3. Nauczyciel przedstawia wzór Herona i przeprowadza jego dowód, uczniowie obliczają pole trójkąta o danych bokach.

  4. Uczniowie w parach analizują przykłady zawarte w animacji.

  5. Uczniowie sprawdzają nabyte umiejętności i wiedzę wykonując ćwiczenia interaktywne 1‑5 w sekcji „Sprawdź się”. Ewentualne problemy omawiane są na forum klasy.

Faza podsumowująca:

  1. Jako podsumowanie lekcji uczniowie oglądają animację.

  2. Nauczyciel podsumowuje lekcję wskazując na mocne i słabe strony pracy uczniów.

Praca domowa

  1. Uczniowie rozwiązują polecenie 2 w sekcji „Animacja”.

  2. Uczniowie rozwiązują ćwiczenia 6‑8 w sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

Twierdzenie Pitagorasa

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Nauczyciel może wykorzystać animację na lekcji o twierdzeniu Pitagorasa.

  • Uczniowie mogą wykorzystać animację, aby przygotować się do lekcji i wystąpić w niej w roli ekspertów.