Dla nauczyciela
Autor: Bogdan Staruch
Przedmiot: Matematyka
Temat: Wykorzystanie twierdzenia Pitagorasa do obliczania długości odcinków w trójkątach
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
VIII. Planimetria.
Zakres podstawowy. Uczeń:
2) rozpoznaje trójkąty ostrokątne, prostokątne i rozwartokątne przy danych długościach boków (m.in. stosuje twierdzenie odwrotne do twierdzenia Pitagorasa i twierdzenie cosinusów); stosuje twierdzenie: w trójkącie naprzeciw większego kąta wewnętrznego leży dłuższy bok;
12) przeprowadza dowody geometryczne.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyznacza długości boków trójkąta prostokątnego z wykorzystaniem twierdzenia Pitagorasa
wyznacza długości wysokości i środkowych trójkąta prostokątnego z wykorzystaniem twierdzenia Pitagorasa
wyznacza długość wysokości wewnętrznej dowolnego trójkąta z wykorzystaniem twierdzenia Pitagorasa
wyprowadza i stosuje wzór Herona
stosuje twierdzenie Pitagorasa do wyznaczania odcinków trójkącie w problemach praktycznych i zagadnieniach matematycznych
Strategie nauczania:
konstruktywizm
konektywizm
Metody i techniki nauczania:
pogadanka
rozmowa nauczająca w oparciu o treści w ćwiczeniach interaktywnych i animacji
analiza tekstu przewodniego
Formy pracy:
praca indywidualna
praca w parach
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń lub para uczniów miała do dyspozycji komputer; lekcję tę można przeprowadzić, mając do dyspozycji jeden komputer z rzutnikiem multimedialnym
Przebieg zajęć:
Przed lekcją:
Uczniowie przypominają sobie twierdzenie Pitagorasa.
Faza wstępna:
Nauczyciel przeprowadza pogadankę na temat odcinków, które można wyznaczyć w trójkącie, własności wysokości i linii środkowej w trójkącie.
Faza realizacyjna:
Uczniowie przypominają twierdzenie Pitagorasa oraz sposoby na wyznaczanie długości boków trójkąta prostokątnego z wykorzystaniem twierdzenia Pitagorasa.
Uczniowie w parach, metodą analizy tekstu przewodniego, analizują przykłady z sekcji „Przeczytaj”.
Nauczyciel przedstawia wzór Herona i przeprowadza jego dowód, uczniowie obliczają pole trójkąta o danych bokach.
Uczniowie w parach analizują przykłady zawarte w animacji.
Uczniowie sprawdzają nabyte umiejętności i wiedzę wykonując ćwiczenia interaktywne 1‑5 w sekcji „Sprawdź się”. Ewentualne problemy omawiane są na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Jako podsumowanie lekcji uczniowie oglądają animację.
Nauczyciel podsumowuje lekcję wskazując na mocne i słabe strony pracy uczniów.
Praca domowa
Uczniowie rozwiązują polecenie 2 w sekcji „Animacja”.
Uczniowie rozwiązują ćwiczenia 6‑8 w sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Nauczyciel może wykorzystać animację na lekcji o twierdzeniu Pitagorasa.
Uczniowie mogą wykorzystać animację, aby przygotować się do lekcji i wystąpić w niej w roli ekspertów.