Dla nauczyciela
Autor: Tomasz Wójtowicz
Przedmiot: Matematyka
Temat: Określanie miejsc zerowych funkcji kwadratowej
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne:
Uczeń:
ustala algorytm obliczania miejsc zerowych funkcji kwadratowej;
wyznacza miejsca zerowe funkcji kwadratowej z użyciem wyróżnika trójmianu kwadratowego (delty);
oblicza miejsca zerowe funkcji kwadratowej różnymi metodami;
sprawdza istnienie miejsc zerowych funkcji kwadratowej w zadaniach z parametrami.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
burza mózgów.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
komputery z dostępem do internetu dla uczniów.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Przedstawienie uczniom tematu: „Określanie miejsc zerowych funkcji kwadratowej” oraz celów lekcji, a następnie określenie kryteriów sukcesu.
Nauczyciel prosi uczniów, aby zgłaszali swoje propozycje pytań do wspomnianego tematu. Jedna osoba może zapisywać je na tablicy. Gdy uczniowie wyczerpią pomysły, a pozostały jakieś ważne kwestie do poruszenia, nauczyciel je dopowiada.
Faza realizacyjna:
Uczniowie podzieleni na 4‑osobowe grupy zapoznają się z materiałem zawartym w sekcji „Przeczytaj”. Przed rozwiązaniem przykładów budują schematy blokowe, przedstawiające algorytm znajdowania miejsc zerowych funkcji kwadratowej, w zależności od wartości wyróżnika. Uczniowie wymieniają się swoimi schematami i testują ich poprawność.
Uczniowie rozwiązują przykłady z sekcji „Przeczytaj”. Samodzielnie wykonują notatki, nauczyciel wyjaśnia ewentualne wątpliwości.
Uczniowie zapoznają się ze schematem interaktywnym. Na jego podstawie wykonują polecenie 2. Po zaznajomieniu się z treściami nauczyciel komentuje, i w razie potrzeby wyjaśnia najważniejsze etapy realizacji polecenia.
W dalszej części uczniowie wykonują w grupach ćwiczenia 1‑4. Po każdym zakończonym zadaniu wybrana grupa prezentuje swoje rozwiązania przed całą klasą.
Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia 5‑6, a następnie porównują swoje odpowiedzi z kolegą lub koleżanką.
Uczniowie wspólnie z nauczycielem wykonują ćwiczenia 7‑8. Omawiają rozwiązania i zgłaszają propozycje rozwiązań.
Faza podsumowująca:
Uczniowie podsumowują lekcję odwołując się do celów zawartych w sekcji „Wprowadzenie”. Zwaracają uwagę na nabyte umiejętności oraz osiągnięte cele.
Praca domowa:
Nauczyciel prosi uczniów o przygotowanie w parach 2 ćwiczeń analogicznych do wybranych ćwiczeń zawartych w sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Miejsca zerowe funkcji kwadratowejMiejsca zerowe funkcji kwadratowej
Wskazówki metodyczne:
Materiał w sekcji „Schemat interaktywny” można wykorzystać jako powtórzenie w omawianym temacie.
Uczniowie mogą wykonywać schematy blokowe za pomocą komputera.
Schamat może być pomocny w tematach związanych z rozwiązywaniem równań kwadratowych.