Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Lęk i pustka w poezji Zbigniewa Herberta na przykładzie utworu Język snu
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
pozna pochodzący z ostatniego tomu poezji Zbigniewa Herberta wiersz Język snu;
przeanalizuje funkcjonalność środków stylistycznych stosowanych przez poetę;
scharakteryzuje tytułowy język snu.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał: „Lęk i pustka w poezji Zbigniewa Herberta na przykładzie utworu Język snu”. Następnie prosi uczniów o zapoznanie się z wierszem Herberta zawartym w e‑materiale. Uczniowie powinni utwór przeczytać i przygotować się do jego omówienia: przygotować wstępne informacje, które pozwolą umiejscowić tekst w kontekście biograficznym lub historycznoliterackim.
Przekład intersemiotyczny. Chętni uczniowie przygotowują krótki film jako ilustrację do utworu poetyckiego w e‑materiale. Film mogą przygotować na telefonach komórkowych lub wykorzystać szablony do animacji dostępne w internecie.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem lekcji i określa cele.
Uczniowie wykonują na tablicy polecenia nauczyciela:
a) Zapiszcie jak najwięcej skojarzeń ze słowami lęk oraz pustka.
b) Zapoznajcie się z wprowadzeniem do lekcji i wyjaśnijcie, czym jest sen.
Po określonym czasie następuje podsumowanie zadania.Prezentacja pracy domowej – wybrane osoby prezentują film będący ilustracją wiersza. Następuje krótkie omówienie prezentacji oraz podzielenie się wrażeniami.
Faza realizacyjna:
Praca z multimedium. Uczniowie po obejrzeniu filmu wyjaśniają, co to znaczy, że Herbert był zwolennikiem wiersza przypominającego okno, za którym widać świat. Następnie w parach omawiają, w jaki sposób poezja Herberta realizuje motyw lęku i pustki.
Praca z grupach. Nauczyciel dzieli klasę na zespoły. Każdy z nich ma określone zadania związane z ćwiczeniami zamieszczonymi w sekcji „Sprawdź się”. I – Podajcie po jednym przykładzie funkcjonalnego kontekstu, który można by wykorzystać w interpretacji wiersza Język snu. (ćw. 8). II – Przeczytajcie fragmenty maturalnych realizacji interpretacji wiersza Zbigniewa Herberta Język snu. Spróbujcie je połączyć, przygotowując ustną wypowiedź na temat utworu Herberta, w której zastosujecie elementy retoryki. (ćw. 7) III – Przeczytajcie wiersz Język snu i wybierzcie z trzech podanych tez interpretacyjnych tę, którą można uzasadnić na podstawie utworu oraz funkcjonalnie wybranych kontekstów. (ćw. 5)
• Podmiot liryczny mówi o rzeczywistości, której nie można doświadczyć na jawie.
• Zbigniew Herbert sugeruje, że sen jest formą wyzwolenia języka poetyckiego.
• Język snu jest metaforyczny, ponieważ mówi o tym, co nie jest jednoznaczne.
IV – Określcie funkcję metafor zastosowanych przez poetę w wierszu Język snu. Podejmijcie próbę charakterystyki języka snu. Zredagujcie notatkę, w której wykorzystacie wymienione wcześniej określenia. (ćw. 3, 4).
V – Wskażcie fragment wiersza Język snu wskazujący na obrazowy charakter języka snu, podstawowy dla większości ludzi i obecny również u podmiotu lirycznego. Następnie uzupełnijcie mapę myśli cechami języka snu. (ćw. 1, 2).Ćwiczenie 6 uczniowie wykonują indywidualnie: Zredaguj argument, w którym uzasadnisz słuszność lub błędność sformułowania: Sen jest dla poety specyficzną narracją.
Faza podsumowująca:
Przedstawiciele zespołów prezentują wyniki pracy grupy. Chętna osoba podsumowuje zajęcia.
Dla chętnych
Przeanalizuj utwór Język snu Herberta. Ustal, jakim doświadczeniem dla podmiotu lirycznego jest śnienie. Zapisz swoją odpowiedź.
Język snukiedy śpię
jak wszyscy
przed świtem
nakręcam zegar
tonę na białym
żaglowcu
fala zmywa mnie
z białego żaglowca
szukam kluczy
zabijam smoka
który się śmieje
zapalam lampę
a nade wszystko
gadampodejrzewam
że wszyscy śnią obrazami
ale opowiadam sobie
te wszystkie głupie historie
jakbym spał
w kopcu
narracji
ale taki powinien być
język snu
język piękny dalekosiężny
zwiewny
gdy porzuca gramatykę
zasady fonetyki
język urągania
język którego nie znamkiedy śpię
w miejscu kota
niekiedy ciało
przenika dreszcz
stękana melodia
słyszalna uszomwówczas
zamyka się
język snu
niepodległy
zmęczeniuczysty
język słodkiej grozy
Materiały pomocnicze:
https://www.legalnakultura.pl/pl/czytelnia‑kulturalna/rozmowy/news/2951,zbigniew‑herbert
https://rcin.org.pl/Content/58916/WA248_73985_P‑I-2524_sienkiew‑platon_o.pdf
Wskazówki metodyczne
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Film” do podsumowania lekcji.