Sprawdź się
Język snukiedy śpię
jak wszyscy
przed świtem
nakręcam zegar
tonę na białym
żaglowcu
fala zmywa mnie
z białego żaglowca
szukam kluczy
zabijam smoka
który się śmieje
zapalam lampę
a nade wszystko
gadampodejrzewam
że wszyscy śnią obrazami
ale opowiadam sobie
te wszystkie głupie historie
jakbym spał
w kopcu
narracji
ale taki powinien być
język snu
język piękny dalekosiężny
zwiewny
gdy porzuca gramatykę
zasady fonetyki
język urągania
język którego nie znamkiedy śpię
w miejscu kota
niekiedy ciało
przenika dreszcz
stękana melodia
słyszalna uszomwówczas
zamyka się
język snu
niepodległy
zmęczeniuczysty
język słodkiej grozy
Wskaż fragment wiersza Język snu wskazujący na obrazowy charakter języka snu, typowy dla większości ludzi i podmiotu lirycznego.
Wpisz na mapie myśli cechy języka snu:
Określ funkcję metafor zastosowanych przez poetę w wierszu Język snu.
Metafora: Język słodkiej grozy
Metafora: Kopiec narracji
Metafora: Stękana melodia
Podejmij próbę charakterystyki języka snu. Zredaguj notatkę, w której wykorzystasz wymienione wyżej określenia.
• Podmiot liryczny mówi o rzeczywistości, której nie można doświadczyć na jawie.
• Zbigniew Herbert sugeruje, że sen jest formą wyzwolenia języka poetyckiego.
• Język snu jest metaforyczny, ponieważ mówi o tym, co nie jest jednoznaczne. Przeczytaj wiersz
• Podmiot liryczny mówi o rzeczywistości, której nie można doświadczyć na jawie.
• Zbigniew Herbert sugeruje, że sen jest formą wyzwolenia języka poetyckiego.
• Język snu jest metaforyczny, ponieważ mówi o tym, co nie jest jednoznaczne. Przeczytaj wiersz
Zredaguj argument, w którym uzasadnisz, czy sformułowanie: Sen jest dla poety specyficzną narracją jest słuszne czy błędne.
• Jednak tym, co najbardziej zajmuje Herberta, jest język snów. A nade wszystko / gadam
– stwierdza podmiot liryczny. Nie poprzestaje na oglądaniu obrazów podsuwanych mu przez wyobraźnię, ale opowiada wyśnione historie. Nadaje im narrację.
• Język snu, porzuca wszelkie reguły. Nie krępuje go gramatyka ani fonetyka. Herbert parokrotnie powtarza w wierszu słowo „język”, stawiając przy nim kolejne epitety. Język sennych marzeń jest piękny, dalekosiężny, zwiewny, czysty. Nie podlega zmęczeniu.
• W wierszu Herberta podmiot liryczny mówi o „stękanej melodii”, która dobiega do jego uszu. Może być ona jeszcze częścią języka snów. Możliwe jednak, że dochodzi z zewnętrznego świata i budzi uśpionego. W wierszu czytamy dalej, że zamyka ona język snu. […]
• Sen może nam się […] wydać nie tylko fascynujący, ale też przerażający. Dobrze oddaje to ostatni wers utworu Herberta. Senne słowa to „język słodkiej grozy”.
Źródło: Sprawozdanie za rok 2020 województwo wielkopolskie, dostępny w internecie: https://cke.gov.pl
Podaj po jednym przykładzie funkcjonalnego kontekstu, który można by wykorzystać w interpretacji wiersza Język snu.
kontekst biograficzny
Kontekst | Przykład | Związek z wierszem Język snu |
---|---|---|
biograficzny | ||
historyczny | ||
kulturowy | ||
egzystencjalny | ||
filozoficzny |