Dla nauczyciela
Autor: Joanna Oparek
Przedmiot: Język polski
Temat: Groteska, oniryzm, humor.
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
charakteryzuje cechy groteski i oniryzmu,
analizuje źródła komizmu w utworach o charakterze groteskowym,
interpretujesz fragmenty powieści Marsz Polonia przy użyciu kategorii estetycznej groteski,
redaguje własny tekst o cechach groteski.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
drama.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel inicjuje rozmowę na temat: Jakie skojarzenia estetyczne budzi określenie „groteska”.
Prowadzący może zaprezentować uczniom przykłady grafik lub obrazów, utrzymanych w stylistyce groteski.
Nauczyciel zaznacza, że fantastyczne malowidła, często ukazujące diabły i maszkary, pojawiały się w sztuce renesansu, która sięgała po motywy antyczne. Określenie „groteska” rozpowszechniło się w XVII wieku w związku z popularnością rycin Jacqes’a Callota, które przedstawiały potwory i wynaturzone postaci ludzkie w upiornym karnawale. Utrwaliło to skojarzenie groteski z dziwacznością i śmiesznością.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał i wprowadza ich w temat lekcji, nawiązując do wcześniejszej rozmowy.
Nauczyciel wraz uczniami ustala cele zajęć i kryteria sukcesu.
Prowadzący może poprosić uczniów o podanie przykładów groteskowych i onirycznych utworów literackich i komentują propozycję, zachęcić uczniów do zapoznania się z cechami gatunkowymi (omawianymi w sekcji „Przeczytaj”).
Faza realizacyjna:
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj”.
Uczniowie zapoznają się z prezentacją TED. Następnie dobierają się w pary i wykonują polecenia 1 i 2 z tej sekcji. Wybrane osoby prezentują odpowiedzi, a nauczyciel ocenia je i komentuje. Może rozwinąć temat, wskazując na podobieństwa i różnice między groteską a innymi typami utworów humorystycznych (np. satyra, poemat heroikomiczny).
Nauczyciel może poprosić uczniów o zapisanie na tablicy tytułów utworów o cechach groteski, pochodzących z różnych epok literackich (począwszy od Rozmowy Mistrza Polikarpa ze Śmiercią). Analogicznie uczniowie mogą poszukać przykładów utworów onirycznych (i zapisać tytuły na tablicy).
Uczniowie przechodzą do sekcji „Sprawdź się” i wykonują ćwiczenia 1–8 (ćw. 6 może być wykonane wspólnie, w formie dyskusji). Wybrane osoby prezentują odpowiedzi, a nauczyciel ocenia je i komentuje. O prezentację własnego groteskowego tekstu (ćw. 8) nauczyciel może poprosić kilka osób.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi chętnego ucznia o podsumowanie wiedzy na temat cech groteski i oniryzmu. Inni uczniowie uzupełniają jego wypowiedź.
Nauczyciel stawia pytanie o celowość tworzenia groteskowych przedstawień rzeczywistości w literaturze. Uczniowie odpowiadają, a nauczyciel uzupełnia ich wypowiedzi.
Prowadzący stawia pytanie o źródła humoru w grotesce. Uczniowie odpowiadają, a nauczyciel komentuje.Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat spełnienia kryteriów sukcesu.
Praca domowa:
Napisz rozprawkę na temat: Czy groteska jest dobrym narzędziem krytyki społecznej lub politycznej.
Materiały pomocnicze:
Wojciech Strokowski, Polonista polimedialny, w: Polonista w szkole, pod red. Anny Janus‑Sitarz, Kraków 2004.
Jerzy Pilch, Marsz Polonia, Warszawa 2008.
Barbara Matusiak, Groteska – temat na czasie. Groteska – geneza i ewoluowanie terminu, „Polonistyka” 2020/37.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Prezentacja TED” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.