Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Jerzy Pilch Marsz Polonia

Chór zmęczonych głosów unosi się nad Polską. Słyszeliście nieraz, a może przestaliście słyszeć, bo słychać na okrągło. Mistrzowsko wytrenowane zmęczone basy, tenory, barytony, kontratenory, a nawet alty śpiewają na rogach ulic, na wielkich placach, na koronach stadionów, na podestach ciemnych klatek schodowych, w przejściach podziemnych, na dworcach, w supermarketach. W knajpach krążą pomiędzy stolikami, włażą do przedziałów w pociągach. Wdrapują się na postumenty posągów. Półnadzy stoją godzinami nad lodowatą rzeką. Przeglądają książki i gazety w empikach.

Nieraz mam wrażenie, że jest jeden wszędobylski i nieustannie zmieniający charakteryzację solista. Płynnie obraca kierownicą taksówki, przychodzi zainstalować dekoder w telewizorze, mieszka piętro wyżej, pisze i rozsyła kilkudziesięciostronicowe epistoły, całymi dniami grzebie w Internecie, jego nieruchoma sylwetka rysuje się nad brudną szybą parterowego domu, stoi po drugiej stronie przejścia dla pieszych i nie rusza go zmiana świateł; jest przy mnie. [...]

Szukałem starych znajomych z autokaru: eksperta piłkarskiego, drugorzędnej piosenkarki z pierwszorzędnym biustem, towarzysza Garstki – nigdzie ich nie było. Mit Solidarności mignął mi z daleka, nie rzuciłem się jego śladem, akurat na kontakcie z nim najmniej mi zależało; nawet z oddali widać było, że nadal nie może sobie znaleźć miejsca; może to zresztą był on, może nie on – od sobowtórów wszelkiej maści aż się wkoło roiło. Piłsudski tańczył z Marylin Monroe; Saddam Husajn z Marylą Rodowicz; Lew Tołstoj, a może Rasputin, z Sharon Stone; kaskaderzy odtwórców głównych ról z dublerkami gwiazd – kurtki, suknie, peruki nie do odróżnienia. Ludzie leżeli na sobie jak w zbiorowej mogile, wszyscy z sobą gadali, wszyscy świetnie się znali. Z licznych grillów i polowych kuchni szło tropikalne ciepło, pot spływał z czół, ekstra balsamy parowały z obnażonych ramion. Hawańskie hostessy w wysoce niekompletnych strojach ludowych roznosiły trunki. Stoły ustawione w pisane cyrylicą rewolucyjne hasła uginały się od żarcia. Masywna ruda chmura wisiała nad zewnętrznym ogrodem, za nią płynęła jej granatowa kopia.

pol1 Źródło: Jerzy Pilch, Marsz Polonia, Warszawa 2008.
1
Pokaż ćwiczenia:
RzXqDn6NJOCai1
Ćwiczenie 1
Zaznacz cechy groteski. Możliwe odpowiedzi: 1. Obecność elementów fantastycznych, 2. Dysharmonia form i zasad konstrukcji, 3. Ukazywanie uniwersalnego systemu wartości, 4. Łączenie komizmu z tragizmem, 5. Łączenie brzydoty z pięknem, 6. Łączenie patosu z trywialnością, 7. Ukazywanie wewnętrznego świata jednostki, 8. Budzenie poczucia grozy, 9. Analizowanie ludzkich motywacji, 10. Ukazywanie problemów o charakterze społecznym, 11. Parodiowanie rzeczywistości, 12. Wyrażanie określonej postawy światopoglądowej
11
Ćwiczenie 2

Na podstawie fragmentu powieści Marsz Polonia określ, jakie środki stylistyczne pozwalają autorowi osiągnąć efekt groteski.

RMXn9fNJCT9rA
(Uzupełnij).
R1WvLenG6tQwv1
Ćwiczenie 3
Wyjaśnij, co jest przedmiotem opisu zawartego w przytoczonym fragmencie prozy Jerzego Pilcha. Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Fragment opisuje polskie społeczeństwo po transformacji ustrojowej., 2. Fragment opisuje groteskowy sen autora., 3. Fragment opisuje oniryczną podróż bohatera.
Rw41OsktmsNn11
Ćwiczenie 4
Zaznacz cechy typowe dla oniryzmu. Możliwe odpowiedzi: 1. sugestywność, 2. wizyjność, 3. precyzja konstrukcji, 4. symbolizm, 5. naturalizm, 6. ukazywanie motywacji psychologicznej, 7. zagadkowość, 8. barwność wizji, 9. natarczywość powracających obrazów, 10. alogiczność, 11. stosowanie perswazji, 12. nastrój grozy, 13. analityczny obraz rzeczywistości
21
Ćwiczenie 5

Wypisz z fragmentu Marszu Polonia Jerzego Pilcha opisy charakterystyczne dla groteski i oniryzmu.

R1KajQiwyCkNE
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Określ najistotniejszą cechę wspólną dla konstrukcji fabuły w grotesce i w oniryzmie i zastanów się nad jej celowością.

RVgvzakMZ6OHz
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Wyjaśnij, na czym polega humor w grotesce. W tym celu uzupełnij mapę myśli.

RtrGbEnDOlZqS
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
R1GFvmr2dqpfE
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Opisz w groteskowy sposób jeden dzień swojego życia.

R1Ra0ov3nA4ZW
(Uzupełnij).