Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Podfigurna
Przedmiot: matematyka
Temat: Wyznaczanie wzoru funkcji liniowej na podstawie jej własności.
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony.
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy:
V. Funkcje
Uczeń:
2. Oblicza wartość funkcji zadanej wzorem algebraicznym.
3. Odczytuje z wykresu funkcji: dziedzinę, zbiór wartości, miejsca zerowe, przedziały monotoniczności, przedziały, w których funkcja przyjmuje wartości większe (nie mniejsze) lub mniejsze (nie większe) od danej liczby, najmniejsze i największe wartości funkcji (o ile istnieją) w danym przedziale domkniętym oraz argumenty, dla których wartości największe i najmniejsze są przez funkcję przyjmowane.
4. Interpretuje współczynniki występujące we wzorze funkcji liniowej.
5. Wyznacza wzór funkcji liniowej na podstawie informacji o jej wykresie lub o jej własnościach.
6. Wykorzystuje własności funkcji liniowej i kwadratowej do interpretacji zagadnień geometrycznych, fizycznych itp., także osadzonych w kontekście praktycznym.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
Kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Kompetencje cyfrowe.
Kompetencje osobiste, społeczne w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
ustala wzór funkcji liniowej, której wykres przechodzi przez dwa podane punkty,
podaje wzór funkcji liniowej, której wykresem jest prosta równoległa do danej prostej,
oblicza miejsca zerowe funkcji liniowej,
sporządza wykres funkcji liniowej,
interpretuje współczynniki występujące we wzorze funkcji liniowej,
wyznacza argument dla danej wartości funkcji liniowej oraz wartość funkcji liniowej dla podanego argumentu,
analizuje zadania oraz dokonuje wyboru najefektywniejszej metody prowadzącej do ich rozwiązania.
Strategie nauczania:
Konstruktywizm.
Konektywizm.
Metody i techniki nauczania
Praca z tekstem.
Burza mózgów.
Formy pracy:
Praca indywidualna.
Praca w grupach.
Praca całego zespołu.
Środki dydaktyczne
Komputery z dostępem do internetu.
Tablica interaktywna/rzutnik multimedialny.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca
Uczniowie przypominają definicję funkcji liniowej.
Uczniowie metoda burzy mózgów podają własności funkcji liniowej.
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel dzieli uczniów na 3‑osobowe grupy.
Każda z grup otrzymuje zadanie polegające na analizie materiału zawartego w sekcji PRZECZYTAJ.
Uczniowie w grupach analizują przykłady zawarte w sekcji PRZECZYTAJ.
Uczniowie oglądają animację i omawiają ją wraz z nauczycielem, następnie samodzielnie rozwiązują polecenia umieszczone w sekcji Animacja.
Uczniowie rozwiązują ćwiczenia interaktywne 1 - 4 .
Nauczyciel kontroluje pracę uczniów, udzielając im wskazówek.
Faza podsumowująca:
Wybrani uczniowie prezentują rozwiązania ćwiczeń interaktywnych.
Uczniowie określają to, co było dla nich trudne lub niezrozumiałe, a nauczyciel udziela wyjaśnień.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, ocenia aktywność uczniów.
Praca domowa:
Zadaniem uczniów jest rozwiązanie ćwiczeń interaktywnych 5 -8.
Materiały pomocnicze:
Definicja funkcji liniowejDefinicja funkcji liniowej
Współczynnik kierunkowy funkcji liniowejWspółczynnik kierunkowy funkcji liniowej
Funkcja liniowa rosnąca, funkcja liniowa malejącaFunkcja liniowa rosnąca, funkcja liniowa malejąca
ZadaniaZadania
Zadania generatoroweZadania generatorowe
Wskazówki metodyczne:
Animację uczniowie mogą wykorzystać jako pracę własną przed lekcją. Umożliwi im to wystąpienie na zajęciach w roli ekspertów.
Animacja może być przydatna na zajęciach poświęconych rozwiązywaniu układów równań.