Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Janusz Karkut, Aneta Rogalska

Przedmiot: Matematyka

Temat: Obraz okręgu w symetrii względem osi Y

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

IX. Geometria analityczna na płaszczyźnie kartezjańskiej

Zakres podstawowy

Uczeń:

4) posługuje się równaniem okręgu x-a2+y-b2=r2

7) wyznacza obrazy okręgów i wielokątów w symetriach osiowych względem osi układu współrzędnych, symetrii środkowej (o środku w początku układu współrzędnych).

Zakres rozszerzony

Uczeń:

1) stosuje równanie okręgu w postaci ogólnej.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne i informatyczne;

  • kompetencje cyfrowe

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wyznacza równania okręgów symetrycznych do danych względem osi Y;

  • wyznacza równania okręgu symetrycznego do danego względem prostej równoległej do osi Y;

  • stosuje poznane zależności do rozwiązywania zadań z geometrii analitycznej.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

  • konektywizm

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja

  • lekcja odwrócona

  • liga zadaniowa

Formy pracy:

  • praca indywidualna

  • praca w grupach

  • praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do Internetu, głośników i tablicy interaktywnej lub projektora;

  • materiały zawarte w e‑podręczniku

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie zależności między współrzędnymi punktów symetrycznych względem osi Y.

  2. Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie wiadomości dotyczących wyznaczania obrazów figur w symetrii osiowej.

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel prosi jednego z uczniów o przypomnienie zależności między współrzędnymi punktów symetrycznych względem osi Y.

  2. Następnie inny uczeń przypomina wiadomości dotyczące wyznaczania obrazów figur w symetrii osiowej.

  3. Nauczyciel przedstawia cele zajęć i formułuje kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel dzieli uczniów na 4–osobowe grupy. Uczniowie w grupach zapoznają się z informacjami w sekcji „Przeczytaj”. Analizują przedstawione przykłady i notują pytania. Następnie przedstawiają pytania na forum klasy. Odpowiadają na nie uczniowie z innych grup. Nauczyciel wyjaśnia ewentualne wątpliwości.

  2. Nauczyciel uruchamia symulację interaktywną. Uczniowie obserwują zachodzące zmiany i wspólnie z nauczycielem wykonują Polecenie 2.

  3. Uczniowie indywidualnie rozwiązują ćwiczenia 1‑6 z sekcji „Sprawdź się”. Uczniowie rywalizują rozwiązując zadania. Uczeń, który jako pierwszy bezbłędnie wykona zadania, wygrywa rywalizację.

  4. Nauczyciel wraz z uczniami analizuje ćwiczenia, które sprawiły najwięcej problemów.

Faza podsumowująca:

  • Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności, odnosząc się do postawionych na początku lekcji celów i kryteriów sukcesu.

Praca domowa:

  • Uczniowie rozwiązują ćwiczenia 7 i 8 z sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne:

Symulację interaktywną można wykorzystać jako materiał służący powtórzeniu przed sprawdzianem.