Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Dariusz Aksamit |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Warunki równowagi bryły sztywnej |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości. II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. III. Planowanie i przeprowadzanie obserwacji lub doświadczeń oraz wnioskowanie na podstawie ich wyników. Zakres rozszerzony I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: III. Mechaniki bryły sztywnej. Uczeń: |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie i metody nauczania: | eksperymentalno‑obserwacyjna |
Formy zajęć: | - dyskusja grupowa, |
Środki dydaktyczne: | komputer z dostępem do Internetu i projektorem multimedialnym, podłużny przedmiot (np. długopis, kij, deska) |
Materiały pomocnicze: | brak |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel prosi ochotnika o przeprowadzenie prostego doświadczenia: nauczyciel wręcza uczniowi kij i prosi o przytrzymanie go jednym palcem tak, aby spoczywał bez ruchu poziomo. Nauczyciel moderuje dyskusję grupową, przechodząc do fazy realizacji. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel dzieli tablicę na dwie części, na jednej zapisując „równowaga momentów sił”, a na drugiej „położenie środka masy”. Nauczyciel prosi dwóch ochotników o wykonanie rysunków do każdego z terminów, prezentujących zagadnienie z kijem z tych dwóch perspektyw. Nauczyciel prosi uczniów o samodzielne rozwiązanie zadania 1 i 2 z zestawu ćwiczeń, aby sprawdzić przyswojenie przez uczniów omawianych pojęć. Następnie nauczyciel prosi ochotnika o rozwiązanie z jego wsparciem zadania 5 na tablicy. | |
Faza podsumowująca: | |
Nauczyciel odpowiada na pytania i rozwiewa wątpliwości. Na zakończenie nauczyciel prezentuje symulację z niniejszego e‑materiału, pokazującą zmiany położenia środka ciężkości prostopadłościanu. Nauczyciel kontrolnie pyta (na podstawie wykresu), w którym wypadku obiekt znajduje się w położeniu równowagi trwałej, a w którym w metatrwalej. | |
Praca domowa: | |
Zadania: 3, 4, 6 z zestawu ćwiczeń. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Można również rozpocząć od samodzielnego eksperymentowania z parametrami symulacji przez uczniów i w ten sposób naprowadzić ich na intuicyjne rozumienie związku między równowagą, a położeniem środka masy bryły sztywnej. |