Dla nauczyciela
Autor: Gabriela Iwińska
Przedmiot: Chemia
Temat: Co to jest elektroliza i jakie procesy zachodzą na elektrodach?
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Poziom rozszerzony
IX. Elektrochemia. Ogniwa i elektroliza. Uczeń:
6) stosuje pojęcia: elektroda, elektrolizer, elektroliza, potencjał rozkładowy;
7) przewiduje produkty elektrolizy stopionych tlenków, soli, wodorotlenków, wodnych roztworów kwasów i soli oraz zasad;
8) pisze równania dysocjacji termicznej; pisze odpowiednie równania reakcji elektrodowych zachodzących w trakcie elektrolizy;
9) projektuje i przeprowadza doświadczenia, w których drogą elektrolizy otrzyma np. wodór, tlen, chlor, miedź.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
- wyjaśnię pojęcia: elektroda, elektrolizer, elektroliza, potencjał rozkładowy;
omówię skutki przepływu prądu przez elektrolit;
wymienię i scharakteryzuję procesy elektrodowe;
przeanalizuję proces elektrolizy pod kątem zachodzących reakcji.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
analiza materiału źródłowego oraz ćwiczenia uczniowskie;
dyskusja;
technika zdań podsumowujących.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z e‑materiału w sekcji „Symulacja interaktywna”.
Faza wstępna:
Nauczyciel prosi wskazaną (lub wybraną) osobę o odczytanie tematu lekcji: Co to jest elektroliza i jakie procesy zachodzą na elektrodach? Następnie zadaje uczniom pytanie: Co wiesz na ten temat? Prosi wybranego ucznia lub uczennicę o zapisywanie propozycji na tablicy. Nauczyciel przedstawia temat zajęć i prosi o przygotowanie w parach związanych z nim pytań. Czego uczniowie chcą się dowiedzieć? Co ich interesuje w związku z tematem lekcji?
Faza realizacyjna:
Uczniowie analizują tekst źródłowy w e‑materiale w sekcji „Przeczytaj”, zwracając szczególną uwagę na przebieg elektrolizy w roztworach soli, a także roztworach kwasów i zasad. Po wyznaczonym czasie, chętne osoby omawiają poszczególne procesy elektrolizy, a pozostali uczniowie i nauczyciel weryfikują poprawność merytoryczną wypowiedzi. W przypadku kwestii niezrozumiałych nauczyciel udziela wyjaśnień.
Nauczyciel czyta polecenie numer 1 z sekcji „Symulacja interaktywna” – „Zapoznaj się z poniższą symulacją, przeanalizuj przebieg procesu elektrolizy, a następnie rozwiąż podane zadania.” i prosi uczniów, aby wykonali je w parach. Następnie wybrana osoba prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją, udziela też uczniom informacji zwrotnej.
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne z sekcji „Sprawdź się”. Wyniki pracy omawiane są na forum i komentowane przez nauczyciela.
Faza podsumowująca:
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem/łam sobie, że...
Co było dla mnie łatwe...
Czego się nauczyłem/łam...
Co sprawiało mi trudność...
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe zadania z e‑materiału – zestaw ćwiczeń.
Materiały pomocnicze:
K. H. Lautenschläger, W. Schröter, A. Wanninger, Nowoczesne kompendium chemii, tłum. A. Dworak, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2014.
L. Jones, P. Atkins, Chemia ogólna : cząsteczki, materia, reakcje, tłum. J. Kuryłowicz, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać medium z sekcji „Symulacja interaktywna” w celu przygotowania się do lekcji powtórkowej związanej z „Co to jest elektroliza i jakie procesy zachodzą na elektrodach?”.