Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Krystyna Wosińska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Jak zinterpretować wykres przemian gazu doskonałego? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. Zakres rozszerzony I. Wymagania przekrojowe. 6) tworzy teksty, tabele, diagramy lub wykresy, rysunki schematyczne lub blokowe dla zilustrowania zjawisk bądź problemu; właściwie skaluje, oznacza i dobiera zakresy osi; 7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach; VI. Termodynamika. Uczeń: 12) analizuje wykresy przemian gazu doskonałego. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | strategia eksperymentalno‑obserwacyjna (dostrzeganie i definiowanie problemów). |
Metody nauczania: | - wykład informacyjny, |
Formy zajęć: | - praca w grupach, |
Środki dydaktyczne: | komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia. |
Materiały pomocnicze: | e‑materiały: „Czym jest przemiana izotermiczna gazów?”, „Czym jest przemiana izobaryczna gazów?”, „Czym jest przemiana izochoryczna gazów?”, „Czym jest przemiana adiabatyczna gazów?”. |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
• Wprowadzenie zgodnie z treścią e‑materiału. • Odwołanie do wiedzy uczniów o przemianach gazowych. | |
Faza realizacyjna: | |
Uczniowie w grupach rysują wykresy przemian gazowych we wszystkich możliwych układach współrzędnych. Nauczyciel przedstawia uczniom problem: czym różnią się przemiany izotermiczne reprezentowane przez różne izotermy? Uczniowie w dyskusji rozwiązują problem, korzystając z równania Clapeyrona. Następnie uczniowie dyskutują podobny problem dla przemian izobarycznej i izochorycznej. Nauczyciel przedstawia zadanie obliczenia pracy gazu w przemianie izobarycznej (Rys. 6.) i uczniowie w grupach, z pomocą nauczyciela, rozwiązują je. Nauczyciel wskazuje na związek pracy gazu z polem powierzchni pod wykresem i uogólnia ten rezultat na dowolną przemianę. Uczniowie oglądają film samouczek i odpowiadają na postawione w nim pytanie. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie rozwiązują zadanie 4 i dyskutują, jakie mogą być przyczyny ustalonych zależności. Analizują zmiany energii wewnętrznej w obu przemianach. Następnie uczniowie zgłaszają pomysły, jak rozwiązać zadanie 8. | |
Praca domowa: | |
Zadania z części „Sprawdź się” - do wyboru co najmniej cztery zadania. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Film samouczek można obejrzeć i przedyskutować na lekcji. Można go też wykorzystać po lekcji dla utrwalenia wiadomości. |