Dla nauczyciela
Autor: Agnieszka Alabrudzińska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Środek okręgu opisanego na trójkącie
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
VIII. Planimetria.
Zakres podstawowy. Uczeń:
2) rozpoznaje trójkąty ostrokątne, prostokątne i rozwartokątne przy danych długościach boków (m.in. stosuje twierdzenie odwrotne do twierdzenia Pitagorasa i twierdzenie cosinusów); stosuje twierdzenie: w trójkącie naprzeciw większego kąta wewnętrznego leży dłuższy bok;
10) wskazuje podstawowe punkty szczególne w trójkącie: środek okręgu wpisanego w trójkąt, środek okręgu opisanego na trójkącie, ortocentrum, środek ciężkości oraz korzysta z ich własności;
11) stosuje funkcje trygonometryczne do wyznaczania długości odcinków w figurach płaskich oraz obliczania pól figur.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wskazuje, gdzie leży środek okręgu opisanego na trójkącie;
wyznacza długość promienia okręgu opisanego na trójkącie;
określa miary kątów wewnętrznych w trójkącie, jeżeli jest opisany na nim okrąg.
Strategie nauczania:
konstruktywizm
konektywizm
Metody i techniki nauczania:
pogadanka w oparciu o symulację interaktywną;
liga zadaniowa;
burza mózgów;
technika świateł drogowych.
Formy pracy:
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu.
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu
projektor multimedialny
e–podręcznik
celofan, pisaki
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Uczniowie, metodą burzy mózgów, przypominają informacje o okręgu opisanym na trójkącie.
Faza realizacyjna:
Uczniowie, pracując w parach, analizują przykłady zawarte w sekcji „Przeczytaj” i aplecie.
Nauczyciel kontroluje pracę uczniów, wyjaśnia wątpliwości.
Nauczyciel wyświetla symulację interaktywną i prowadzi rozmowę tak, by uczniowie odpowiedzieli na pytanie z Polecenia 2. Nauczyciel uzasadnia prawdziwość wniosku w oparciu o rozwiązanie tego polecenia.
Nauczyciel dzieli klasę na 4‑osobowe grupy. Uczniowie rozwiązują ćwiczenia interaktywne 4 – 9 na czas. Grupa, która rozwiąże poprawnie ćwiczenia jako pierwsza, wygrywa, a nauczyciel może nagrodzić uczniów ocenami za aktywność. Rozwiązania są prezentowane na forum klasy, wątpliwości omawiane.
Faza podsumowująca:
Na koniec zajęć nauczyciel przypomina uczniom cel lekcji i kryteria sukcesu. Pyta, używając techniki świateł drogowych, o stopień ich realizacji.
Praca domowa:
Uczniowie jako zadanie domowe wykonują ćwiczenia 1 – 3 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Okrąg opisany na trójkącieOkrąg opisany na trójkącie
Wskazówki metodyczne:
Symulację interaktywną można wykorzystać podczas realizacji tematu „Własności okręgu opisanego na trójkącie”.