Dla nauczyciela
Autor: Daria Reczyńska
Przedmiot: biologia
Temat: Główne etapy ontogenezy człowieka
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Wymienisz etapy ontogenezy człowieka.
Omówisz kolejne etapy ontogenezy człowieka.
Wskażesz różnice w ontogenezie kobiet i mężczyzn.
Wyjaśnisz skutki wydłużającego się okresu starości.
Strategie nauczania:
nauczanie wyprzedzające;
konstruktywizm;
konektywizm;
WebQuest.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
praca z materiałem źródłowym z e‑podręcznika;
ćwiczenia przedmiotowe.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
magnesy;
szary papier;
markery;
gwiazda pytań.
Przed lekcją:
Nauczyciel dzieli uczniów na sześć grup. Każdej przypisuje inne podokresy ontogenezy:
grupa I – podokres zygoty, zarodkowy i płodowy;
grupa II – podokres noworodkowy i niemowlęcy;
grupa III – wczesne dzieciństwo i dzieciństwo;
grupa IV – podokres wczesnomłodzieńczy i młodzieńczy;
grupa V – dorosłość i dojrzałość;
grupa VI – starość.
Uczniowie szukają informacji na wyznaczony temat, np. artykułów naukowych i popularnonaukowych. Polecenie dla uczniów: „W dostępnych źródłach informacji, np. w artykułach naukowych i popularnonaukowych, wyszukaj informacje na temat przypisanych do twojej grupy podokresów ontogenezy człowieka, a następnie oznacz je w zrozumiały dla ciebie sposób (za pomocą karteczek samoprzylepnych, zakreślenia) i przynieś na kolejną lekcję”. Przykłady artykułów:
I. Szilágyi-Pągowska, Charakterystyka rozwoju somatycznego w okresie dojrzewania, [w:] „Borgis - Postępy Nauk Medycznych”, 2006, nr 6, s. 316‑320.
M. Chrzanowska, Rozwój prenatalny [hasło], [w:] Encyklopedia dzieciństwa, pod. red. D. Waloszek, www.encyklopediadziecinstwa.pl
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel rozpoczyna burzę mózgów, pytając: „Czym jest ontogeneza? Jakie zmiany obserwujemy w każdym podokresie ontogenezy?”.
Nauczyciel kończy burzę mózgów, podsumowując odpowiedzi uczniów na zadane pytania.
Nauczyciel przedstawia temat i cele lekcji.
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z tekstem zamieszczonym w sekcji „Przeczytaj”. Następnie pracują w utworzonych przed lekcją grupach. Otrzymują arkusze szarego papieru i markery. Na podstawie przyniesionych na lekcję materiałów każdy zespół ma za zadanie przygotować mapę myśli, w której zostaną zawarte informacje na temat przydzielonych wcześniej podokresów ontogenezy człowieka. Polecenie dla uczniów: „Scharakteryzuj przydzielony grupie podokres ontogenezy człowieka. Uwzględnij jego długość oraz zmiany dotyczące budowy i funkcjonowania organizmu.”
Zespoły kolejno prezentują wyniki swojej pracy. Nauczyciel w razie potrzeby dopowiada potrzebne informacje lub koryguje błędy.
Nauczyciel rozpoczyna dyskusję, mówiąc „W czasach prehistorycznych ludzie dożywali średnio 30 lat. Obecnie przeciętna długość życia jest dużo wyższa i np. w Polsce wynosi 82 lata u kobiet i 74 lata u mężczyzn. Jakie są skutki wydłużenia życia człowieka?”. Chętni uczniowie zabierają głos w dyskusji, podając przykłady skutków społecznych, ekonomicznych i kulturowych spowodowanych wydłużeniem okresu starości. Nauczyciel podsumowuje dyskusję, podkreślając wpływ rozwoju cywilizacji, w tym medycyny i farmacji na jakość i długość życia.
Uczniowie samodzielnie wykonują wskazane przez nauczyciela ćwiczenia interaktywne.
Faza podsumowująca:
Uczniowie oglądają film i na jego podstawie samodzielnie układają pięć pytań dotyczących ontogenezy człowieka, zapisują je na szablonie „gwiazdy pytań” i przekazują do odpowiedzi swoim kolegom i koleżankom. Polecenie dla uczniów: „Ułóż pięć pytań dotyczących ontogenezy człowieka i zapisz je na ramionach gwiazdy pytań. Następnie wymień się gotową gwiazdą pytań z kolegą/koleżanką z ławki i odpowiedz na pytania zamieszczone w ramionach otrzymanej gwiazdy pytań”. Po upływie 10 minut uczniowie prezentują wykonane prace.
Nauczyciel ocenia pracę uczniów podczas lekcji.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia interaktywne zawarte w e‑materiale.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania filmu:
Film pt. „Główne etapy ontogenezy człowieka” może zostać wykorzystany w fazie realizacyjnej lekcji.