Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Daria Reczyńska

Przedmiot: biologia

Temat: Główne etapy ontogenezy człowieka

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
V. Budowa i fizjologia człowieka.
10. Rozmnażanie i rozwój. Uczeń:
9) przedstawia etapy ontogenezy, uwzględniając skutki wydłużającego się okresu starości.
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XI. Funkcjonowanie zwierząt.
2. Porównanie poszczególnych czynności życiowych zwierząt, z uwzględnieniem struktur odpowiedzialnych za ich przeprowadzanie.
9) Rozmnażanie i rozwój. Uczeń:
r) przedstawia etapy ontogenezy człowieka, uwzględniając skutki wydłużającego się okresu starości.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Wymienisz etapy ontogenezy człowieka.

  • Omówisz kolejne etapy ontogenezy człowieka.

  • Wskażesz różnice w ontogenezie kobiet i mężczyzn.

  • Wyjaśnisz skutki wydłużającego się okresu starości.

Strategie nauczania:

  • nauczanie wyprzedzające;

  • konstruktywizm;

  • konektywizm;

  • WebQuest.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • praca z materiałem źródłowym z e‑podręcznika;

  • ćwiczenia przedmiotowe.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • magnesy;

  • szary papier;

  • markery;

  • gwiazda pytań.

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel dzieli uczniów na sześć grup. Każdej przypisuje inne podokresy ontogenezy:

    • grupa I – podokres zygoty, zarodkowy i płodowy;

    • grupa II – podokres noworodkowy i niemowlęcy;

    • grupa III – wczesne dzieciństwo i dzieciństwo;

    • grupa IV – podokres wczesnomłodzieńczy i młodzieńczy;

    • grupa V – dorosłość i dojrzałość;

    • grupa VI – starość.

  2. Uczniowie szukają informacji na wyznaczony temat, np. artykułów naukowych i popularnonaukowych. Polecenie dla uczniów: „W dostępnych źródłach informacji, np. w artykułach naukowych i popularnonaukowych, wyszukaj informacje na temat przypisanych do twojej grupy podokresów ontogenezy człowieka, a następnie oznacz je w zrozumiały dla ciebie sposób (za pomocą karteczek samoprzylepnych, zakreślenia) i przynieś na kolejną lekcję”. Przykłady artykułów:

    • I. Szilágyi-Pągowska, Charakterystyka rozwoju somatycznego w okresie dojrzewania, [w:] „Borgis - Postępy Nauk Medycznych”, 2006, nr 6, s. 316‑320.

    • M. Chrzanowska, Rozwój prenatalny [hasło], [w:] Encyklopedia dzieciństwa, pod. red. D. Waloszek, www.encyklopediadziecinstwa.pl

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel rozpoczyna burzę mózgów, pytając: „Czym jest ontogeneza? Jakie zmiany obserwujemy w każdym podokresie ontogenezy?”.

  2. Nauczyciel kończy burzę mózgów, podsumowując odpowiedzi uczniów na zadane pytania.

  3. Nauczyciel przedstawia temat i cele lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie zapoznają się z tekstem zamieszczonym w sekcji „Przeczytaj”. Następnie pracują w utworzonych przed lekcją grupach. Otrzymują arkusze szarego papieru i markery. Na podstawie przyniesionych na lekcję materiałów każdy zespół ma za zadanie przygotować mapę myśli, w której zostaną zawarte informacje na temat przydzielonych wcześniej podokresów ontogenezy człowieka. Polecenie dla uczniów: „Scharakteryzuj przydzielony grupie podokres ontogenezy człowieka. Uwzględnij jego długość oraz zmiany dotyczące budowy i funkcjonowania organizmu.”

  2. Zespoły kolejno prezentują wyniki swojej pracy. Nauczyciel w razie potrzeby dopowiada potrzebne informacje lub koryguje błędy.

  3. Nauczyciel rozpoczyna dyskusję, mówiąc „W czasach prehistorycznych ludzie dożywali średnio 30 lat. Obecnie przeciętna długość życia jest dużo wyższa i np. w Polsce wynosi 82 lata u kobiet i 74 lata u mężczyzn. Jakie są skutki wydłużenia życia człowieka?”. Chętni uczniowie zabierają głos w dyskusji, podając przykłady skutków społecznych, ekonomicznych i kulturowych spowodowanych wydłużeniem okresu starości. Nauczyciel podsumowuje dyskusję, podkreślając wpływ rozwoju cywilizacji, w tym medycyny i farmacji na jakość i długość życia.

  4. Uczniowie samodzielnie wykonują wskazane przez nauczyciela ćwiczenia interaktywne.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie oglądają film i na jego podstawie samodzielnie układają pięć pytań dotyczących ontogenezy człowieka, zapisują je na szablonie „gwiazdy pytań” i przekazują do odpowiedzi swoim kolegom i koleżankom. Polecenie dla uczniów: „Ułóż pięć pytań dotyczących ontogenezy człowieka i zapisz je na ramionach gwiazdy pytań. Następnie wymień się gotową gwiazdą pytań z kolegą/koleżanką z ławki i odpowiedz na pytania zamieszczone w ramionach otrzymanej gwiazdy pytań”. Po upływie 10 minut uczniowie prezentują wykonane prace.

  2. Nauczyciel ocenia pracę uczniów podczas lekcji.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia interaktywne zawarte w e‑materiale.

Materiały pomocnicze:

RwBFKkKGF60Dm

Gwiazda pytań.
Plik PDF o rozmiarze 35.02 KB w języku polskim

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania filmu:

Film pt. „Główne etapy ontogenezy człowieka” może zostać wykorzystany w fazie realizacyjnej lekcji.