Dla nauczyciela
Autor: Joanna Oparek
Przedmiot: Język polski
Temat: Młodość i wolność w Odzie do młodości
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności.
Cele operacyjne. Uczeń:
prześledzi nawiązania Ody do młodości do kultury antyku;
dokona analizy związku młodości z wolnością;
charakteryzuje różne typy bohaterów romantycznych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
galeria bohaterów.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel zachęca uczniów do stworzenia galerii/spisu romantycznych bohaterów (może to być forma tablicy pamiątkowej) uosabiających ideały wolności i młodości. Przy tej okazji nauczyciel zwraca uwagę uczniów na różne typy bohaterów romantycznych: bohater prometejski, bohater artysta (Dziady), hamletyczny (Kordian), werterowski, bajroniczny, pielgrzym (Sonety Krymskie).
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał i wprowadza ich w temat lekcji. Wraz z uczniami ustala cele zajęć i kryteria sukcesu.
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj”.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prezentuje najważniejsze tezy Marii Janion — ujęcie romantyzmu jako afirmacji wolności i wielkiej „rewolucji wyobraźni”, prowadzącej do zmiany paradygmatu kultury, sposobu patrzenia na historię, człowieka, a także naturę. Wskazuje również, że romantyzm wprowadził do literatury zupełnie nowy typ bohatera — radykalnego, zbuntowanego wobec rzeczywistości idealisty i indywidualisty, jak również nowe doświadczenia egzystencjalne.
Prowadzący zajęcia może podkreślić specyficzne dla romantyzmu polskiego znaczenie buntu, jako walki o niepodległość.
Uczniowie zapoznają się z mapą myśli, następnie dobierają się w pary i wykonują polecenie 1 i 2. Wybrana osoba prezentuje odpowiedź.
Uczniowie przechodzą do sekcji „Sprawdź się” i wykonują Ćwiczenia 1–8 (ćwiczenie 7 może przybrać formę dyskusji moderowanej przez nauczyciela). Wybrane osoby prezentują odpowiedzi, a nauczyciel ocenia i komentuje.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi chętnego ucznia o interpretację cytatu z pracy Marii Janion „Młodość stała się w romantyzmie „alegorią” całego życia, a jednocześnie romantyzm, a zwłaszcza już romantyzm polski, możemy rozpatrywać jako „alegorię” młodości.
Chętny uczeń podsumowuje informacje na temat związku między romantycznym motywem młodości a motywem wolności – jeśli to potrzebne – uzupełnia informacje, odwołując się do specyfiki romantyzmu polskiego i znaczenia walki o niepodległość. Przedstawia również znaczenie Ody do młodości jako manifestu literackiego.
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat spełnienia kryteriów sukcesu.
Praca domowa:
Wyjaśnij zdanie Marii Janion, że młodość romantyczna traktowana była jako rękojmia autentyczności, „prawdy życia”.
Materiały pomocnicze:
Jarosław Marek Rymkiewicz, Dlaczego romantycy umierali młodo?, [w:] Style zachowań romantycznych. Propozycje i dyskusje, red. Maria Janion, Marta Zielińska, Warszawa 1986.
Wskazówki metodyczne
Nauczyciel może skorzystać z multimedium w ramach podsumowania zajęć.