Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
11
Ćwiczenie 1
Zaproponuj dwa synonimy, którymi można zastąpić wyraz apoteoza w podanym zdaniu. Oda... Adama Mickiewicza to apoteoza młodości.
Zaproponuj dwa synonimy, którymi można zastąpić wyraz apoteoza w podanym zdaniu. Oda... Adama Mickiewicza to apoteoza młodości.
RiuoM4Ltumfd4
(Uzupełnij). (Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 2

Wypisz z tekstu Ody do młodości dwa cytaty o charakterze pejoratywnym odnoszące się do starości i dwa dotyczące młodości – o charakterze afirmatywnym. Wyjaśnij, jakie cechy starości i młodości opisują wskazane cytaty.

RNlzoJW0vAOLo
określenia pejoratywne (Uzupełnij) (Uzupełnij) określenia afirmatywne (Uzupełnij) (Uzupełnij).
1
RKmXKoQquVtJu11
Ćwiczenie 3
Jakich metafor używa poeta opisując pokolenia młodych i starych?
1. Pieter Thijs, Dedal mocujący skrzydła u ramion Ikara, XVII wiek (licencja: domena publiczna)2. Posąg Zeusa, ok. 250 p.n.e (licencja: domena publiczna)3. Gavin Hamilton, Hebe podająca kielich Zeusowi w postaci orła, 1767 (licencja: domena publiczna)4. François Joseph Bosio, Posąg Heraklesa, 1824 (licencja: CC BY-SA 3.0)
1
Ćwiczenie 3
Roh4hHvG3T8si
(Uzupełnij).
R1evjaktACYZr11
Ćwiczenie 4
Wyjaśnij, w jaki sposób postaci mitologiczne wzbogacają w Odzie do młodości charakterystykę młodego człowieka. Przypisz do każdej z postaci znaczenia, które można z nią łączyć. Ikar Możliwe odpowiedzi: 1. podążanie za marzeniami, 2. symbol kobiecego łona: płodność, potencjał, 3. otwarcie na nowość, 4. siła młodości, 5. kreacyjna moc młodości, 6. symbol lauru: zwycięstwo, wielkie osiągnięcia, 7. symbol skrzydeł: wolność, moc możliwości, 8. potęga i moc młodości, 9. odwaga i zapał, 10. symbol pioruna: siła, moc, energia, 11. przekraczanie ograniczeń, 12. odrzucenie racjonalnego myślenia, 13. śmiałość w dążeniu do celu Zeus Możliwe odpowiedzi: 1. podążanie za marzeniami, 2. symbol kobiecego łona: płodność, potencjał, 3. otwarcie na nowość, 4. siła młodości, 5. kreacyjna moc młodości, 6. symbol lauru: zwycięstwo, wielkie osiągnięcia, 7. symbol skrzydeł: wolność, moc możliwości, 8. potęga i moc młodości, 9. odwaga i zapał, 10. symbol pioruna: siła, moc, energia, 11. przekraczanie ograniczeń, 12. odrzucenie racjonalnego myślenia, 13. śmiałość w dążeniu do celu Hebe Możliwe odpowiedzi: 1. podążanie za marzeniami, 2. symbol kobiecego łona: płodność, potencjał, 3. otwarcie na nowość, 4. siła młodości, 5. kreacyjna moc młodości, 6. symbol lauru: zwycięstwo, wielkie osiągnięcia, 7. symbol skrzydeł: wolność, moc możliwości, 8. potęga i moc młodości, 9. odwaga i zapał, 10. symbol pioruna: siła, moc, energia, 11. przekraczanie ograniczeń, 12. odrzucenie racjonalnego myślenia, 13. śmiałość w dążeniu do celu Herakles Możliwe odpowiedzi: 1. podążanie za marzeniami, 2. symbol kobiecego łona: płodność, potencjał, 3. otwarcie na nowość, 4. siła młodości, 5. kreacyjna moc młodości, 6. symbol lauru: zwycięstwo, wielkie osiągnięcia, 7. symbol skrzydeł: wolność, moc możliwości, 8. potęga i moc młodości, 9. odwaga i zapał, 10. symbol pioruna: siła, moc, energia, 11. przekraczanie ograniczeń, 12. odrzucenie racjonalnego myślenia, 13. śmiałość w dążeniu do celu
21
Ćwiczenie 5

Romantycy czerpią inspirację z mitu prometejskiego. Wyjaśnij, na czym polega prometejskość Ody do młodości.

R16PaebLpY7pO
(Uzupełnij).
211
Ćwiczenie 6

Scharakteryzuj w kilku zdaniach świat młodych i świat starych ukazany w Odzie do młodości. Weź pod uwagę nie tylko przypisywane obu stanom cechy, ale także symbolikę powiązanych z nimi kolorów, żywiołów i perspektyw przestrzennych.

R1an3EU0YI6Gu
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7
Zapoznaj się z podanym fragmentem tekstu Marii Janion i wykonaj polecenia.
Zapoznaj się z podanym fragmentem tekstu Marii Janion i wykonaj polecenia.
Maria Janion Gorączka romantyczna

Romantyzm odnowił zarówno ujęcie życia ludzkiego jako alegorii (wszak najwybitniejsze dzieła romantyczne są szczególnymi biograficznymi alegoriami i parabolami), jak i wyodrębnił w życiu człowieka fazę – fazę młodości, której przypisał nader doniosłe znaczenie. Młodość stała się w romantyzmie „alegorią” całego życia, a jednocześnie romantyzm, a zwłaszcza już romantyzm polski, możemy rozpatrywać jako „alegorię” młodości. Bo młodość romantyczna, traktowana nie tylko jako kategoria biologiczna bądź też socjologiczna, lecz jako konstrukcja ideologiczna, jako rękojmia autentyczności, „prawdy życia”, niosła w sobie możliwość intensywnej rewaloryzacji wszystkich wartości przez romantyzm najwyżej cenionych. [...]

Młodość utożsamiała się z czuciem, wiarą i sercem, z kosmiczną miłością i uniwersalnym braterstwem, a także z ludem i jego prostotą, z jego wierzeniami i przesądami, a więc z tym wszystkim, co [...] niższe, niedojrzałe, „zielone”. [...] Gotowość do nieskończonego, bezgranicznego poświęcenia wyróżniała w jej własnym pojęciu młodzież od reszty społeczeństwa, a zwłaszcza już miała ją odgradzać od samolubnych i małodusznych „starców”.

Egzaltacja [...] młodości umożliwiała [...] niesłychanie ostry podział na dobre i złe, słuszne i niesłuszne, białe i czarne, rozgraniczała kategorycznie walczące obozy młodych i starych, [...] żądała gwałtownego czynu i wręcz wymuszała go. Egzaltacja ta posługiwała się najczęściej symboliką i metaforyką płomienia, ognia, iskry, pożaru, potopu, burzy, gromu, błyskawicy, obok symboliki ognia – symboliką innych żywiołów, a to dla oddania poczucia integralności, niepodzielnej całości, totalności postawy młodzieńczo‑rewolucyjnej, która – podobnie jak ogień i woda – nie tolerowała połowiczności.

pol3 Źródło: Maria Janion, Gorączka romantyczna, Warszawa 1975, s. 120–139.
RcZlEKO9OzX3l
Wypisz z tekstu Marii Janion dwa wybrane symbole młodości, które dostrzegasz również w "Odzie..." Adama Mickiewicza. Do każdego symbolu dopisz odpowiedni cytat z "Ody". (Uzupełnij) Wyjaśnij w dwóch zdaniach, jak rozumiesz stwierdzenie, że młodość stała się dla romantyków konstrukcją ideologiczną. (Uzupełnij) Wyjaśnij, dlaczego romantycy łączyli młodość z postawą rewolucyjną. (Uzupełnij).
R1aV0WqA9sGEr1
Eugène Delacroix, Wolność wiodąca lud na barykady, 1830
Źródło: domena publiczna.
311
Ćwiczenie 8

Opisz sposób ukazania alegorii wolności na obrazie Wolność wiodąca lud na barykady. Wskaż cechy romantycznego obrazowania. Odnieś się do następujących elementów:

  • młody wiek kobiety;

  • atrybuty: flaga, broń, czapka frygijska;

  • nagość postaci;

  • poza kobiety (gesty, rysy).

RWbMgonjUS6SH
(Uzupełnij).