Sprawdź się
Wypisz z tekstu Ody do młodości dwa cytaty o charakterze pejoratywnym odnoszące się do starości i dwa dotyczące młodości – o charakterze afirmatywnym. Wyjaśnij, jakie cechy starości i młodości opisują wskazane cytaty.
Wyjaśnij, w jaki sposób postaci mitologiczne wzbogacają w Odzie do młodości charakterystykę młodego człowieka. Przypisz do każdej z postaci znaczenia, które można z nią łączyć.
podążanie za marzeniami, odrzucenie racjonalnego myślenia, otwarcie na nowość, siła młodości, symbol lauru: zwycięstwo, wielkie osiągnięcia, przekraczanie ograniczeń, potęga i moc młodości, odwaga i zapał, symbol pioruna: siła, moc, energia, śmiałość w dążeniu do celu, symbol kobiecego łona: płodność, potencjał, symbol skrzydeł: wolność, moc możliwości, kreacyjna moc młodości
Ikar | |
---|---|
Zeus | |
Hebe | |
Herakles |
Romantycy czerpią inspirację z mitu prometejskiego. Wyjaśnij, na czym polega prometejskość Ody do młodości.
Scharakteryzuj w kilku zdaniach świat młodych i świat starych ukazany w Odzie do młodości. Weź pod uwagę nie tylko przypisywane obu stanom cechy, ale także symbolikę powiązanych z nimi kolorów, żywiołów i perspektyw przestrzennych.
Gorączka romantycznaRomantyzm odnowił zarówno ujęcie życia ludzkiego jako alegorii (wszak najwybitniejsze dzieła romantyczne są szczególnymi biograficznymi alegoriami i parabolami), jak i wyodrębnił w życiu człowieka fazę – fazę młodości, której przypisał nader doniosłe znaczenie. Młodość stała się w romantyzmie „alegorią” całego życia, a jednocześnie romantyzm, a zwłaszcza już romantyzm polski, możemy rozpatrywać jako „alegorię” młodości. Bo młodość romantyczna, traktowana nie tylko jako kategoria biologiczna bądź też socjologiczna, lecz jako konstrukcja ideologiczna, jako rękojmia autentyczności, „prawdy życia”, niosła w sobie możliwość intensywnej rewaloryzacji wszystkich wartości przez romantyzm najwyżej cenionych. [...]
Młodość utożsamiała się z czuciem, wiarą i sercem, z kosmiczną miłością i uniwersalnym braterstwem, a także z ludem i jego prostotą, z jego wierzeniami i przesądami, a więc z tym wszystkim, co [...] niższe, niedojrzałe, „zielone”. [...] Gotowość do nieskończonego, bezgranicznego poświęcenia wyróżniała w jej własnym pojęciu młodzież od reszty społeczeństwa, a zwłaszcza już miała ją odgradzać od samolubnych i małodusznych „starców”.
Egzaltacja [...] młodości umożliwiała [...] niesłychanie ostry podział na dobre i złe, słuszne i niesłuszne, białe i czarne, rozgraniczała kategorycznie walczące obozy młodych i starych, [...] żądała gwałtownego czynu i wręcz wymuszała go. Egzaltacja ta posługiwała się najczęściej symboliką i metaforyką płomienia, ognia, iskry, pożaru, potopu, burzy, gromu, błyskawicy, obok symboliki ognia – symboliką innych żywiołów, a to dla oddania poczucia integralności, niepodzielnej całości, totalności postawy młodzieńczo‑rewolucyjnej, która – podobnie jak ogień i woda – nie tolerowała połowiczności.
Opisz sposób ukazania alegorii wolności na obrazie Wolność wiodąca lud na barykady. Wskaż cechy romantycznego obrazowania. Odnieś się do następujących elementów:
młody wiek kobiety;
atrybuty: flaga, broń, czapka frygijska;
nagość postaci;
poza kobiety (gesty, rysy).