Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Krzysztof Kowaluk

Przedmiot: wiedza o społeczeństwie

Temat: Wizja przyszłości Unii Europejskiej

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

zakres rozszerzony

XIV Integracja europejska.

Uczeń:

15) formułuje argumenty na temat przyszłości Unii Europejskiej w zakresie jej struktury i zadań oraz jej składu członkowskiego.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wymienia i wyjaśnia różne koncepcje przyszłości UE;

  • umiejscawia wizje przyszłości Europy w kontekście współczesnej polityki;

  • argumentuje na rzecz zajętego stanowiska w kwestii podanej w temacie zajęć.

Strategie nauczania:

  • lekcja odwrócona;

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • minidebata oksfordzka;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Nauczyciel inicjuje wprowadzającą dyskusję na temat formuły działania Unii Europejskiej. Zwraca uwagę na takie kwestie, jak kompetencje UE, organy wspólnotowe, porozumienia międzyrządowe oraz procedury przyjęć nowych członków.

2. Dwoje uczniów przedstawia krótkie, przygotowane w domu prezentacje na temat wizji przyszłości Unii Europejskiej. Jedna osoba odnosi się do euroentuzjastycznej wizji Europy, druga – do eurosceptycznej. Każda prezentacja trwa ok. 5–10 minut, a najważniejsze zasady każdej koncepcji zostają zapisane na tablicy.

3. Nauczyciel przedstawia temat i cele zajęć.

Faza realizacyjna

1. Rozpoczynają się przygotowania do minidebaty oksfordzkiej na temat: „Czy Unia Europejska powinna dążyć do federalizacji?”. Uczniowie wybierają osobę prowadzącą oraz sekretarza obrad. Zwolennicy federalizacji siadają po jednej stronie klasy, przeciwnicy po drugiej. Nauczyciel przypomina zasady dyskusji i poucza prowadzącego o obowiązku ich pilnowania.

2. Odbywa się debata. Głos zabierają – na zmianę – przedstawiciele jednej i drugiej frakcji. Debata kończy się przeprowadzeniem głosowania. Jego przedmiotem jest pytanie postawione w tytule debaty. Sekretarz obrad zlicza głosy, prowadzący ogłasza werdykt.

3. Nauczyciel przedstawia swoje uwagi dotyczące zakończonej dyskusji. Prezentuje argumenty obu stron, które powinny zostać użyte w toku dyskusji. Ocenia pracę prowadzącego obrady.

Faza podsumowująca

1. Uczniowie zapoznają się z mapą myśli dotyczącą „Europy wielu prędkości”. Wykonują ćwiczenie zamieszczone pod tym materiałem.

2. Uczniowie wykonują ćwiczenia 1–3.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują ćwiczenia 4–8.

Materiały pomocnicze:

Kompendium wiedzy o Unii Europejskiej, wyd. PWN, Warszawa 2018.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Mapa myśli może zostać wykorzystana przez uczniów indywidualnie lub podczas zajęć w charakterze podsumowania.