Autor: Zuzanna Szewczyk

Przedmiot: biologia

Temat: Główne etapy rozwoju zarodkowego zwierząt

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XI. Funkcjonowanie zwierząt.
2. Porównanie poszczególnych czynności życiowych zwierząt, z uwzględnieniem struktur odpowiedzialnych za ich przeprowadzanie.
9) Rozmnażanie i rozwój. Uczeń:
k) porównuje na podstawie schematów etapy rozwoju zarodkowego zwierząt pierwoustych i wtóroustych,

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Podasz główne etapy rozwoju zarodkowego.

  • Scharakteryzujesz proces bruzdkowania.

  • Porównasz rozwój zarodkowy zwierząt pierwo- i wtóroustych.

  • Zilustrujesz proces gastrulacji.

  • Określisz, jakie narządy i tkanki różnicują się podczas rozwoju listków zarodkowych.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • z użyciem komputera;

  • ćwiczenia interaktywne;

  • symulacja;

  • mapa myśli.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • arkusze papieru A1, flamastry.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel przedstawia temat i cele lekcji. Uczniowie interpretują ilustrację okładkową, przedstawiającą zdjęcie mikroskopowe zarodka pisklęcia we wczesnym stadium rozwoju. Nauczyciel prosi wybranego ucznia o wykazanie jej powiązania z tematem.

  2. Prowadzący lekcję informuje uczniów o planowanym przebiegu lekcji i przedstawia kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie zapoznają się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” oraz symulacją interaktywną i grafiką interaktywną zawartymi w e‑materiale.

  2. Nauczyciel dzieli uczniów na cztery grupy i rozdaje im arkusze papieru A1, flamastry oraz koperty z hasłami. Liderzy grup losują jedno zdjęcie, które umieszczają na środku arkusza papieru. Następnie wybierają kopertę, na której widnieje nazwa odpowiadająca procesowi przedstawionemu na zdjęciu (zapłodnienie, bruzdkowanie, gastrulacja, organogeneza; zob. materiały pomocnicze). Uczniowie przygotowują plakaty w formie mapy myśli, wykorzystując informacje zawarte w e‑materiale. Ważne, aby na mapie myśli znalazły się hasła zamieszczone w kopercie.

  3. Liderzy grup, zaczynając od grupy I, omawiają na forum klasy swoje mapy myśli.

  4. Uczniowie, pracując w parach, wykonują polecenia 1 i 2 do symulacji interaktywnej oraz 1 i 2 do grafiki interaktywnej. Nauczyciel monitoruje pracę uczniów, w razie potrzeby naprowadza ich na prawidłowe rozwiązanie.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie rozwiązują polecenie 3 do grafiki interaktywnej. Następnie przygotowują podobne zadanie (typu „prawda/fałsz”) dla osoby z pary. Uczniowie wykonują ćwiczenie otrzymane od kolegi lub koleżanki.

  2. Nauczyciel ocenia pracę uczniów na lekcji pod kątem zaangażowania w dyskusję, jakości opracowanych materiałów i współpracy w grupie.

Materiały pomocnicze:

  • Neil A. Campbell i in., Biologia Campbella, tłum. K. Stobrawa i in., Rebis, Poznań 2019.

  • Encyklopedia szkolna. Biologia, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.

R1G6vxr9xxXTH

Załącznik 1. Zdjęcia i hasła do pracy w grupach (pdf).
Plik PDF o rozmiarze 118.63 KB w języku polskim

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania symulacji interaktywnej:

Symulację interaktywną można wykorzystać na innych lekcjach traktujących o etapach rozwoju zarodkowego w różnych grupach zwierząt.