Dla nauczyciela
Autor: Zuzanna Szewczyk
Przedmiot: biologia
Temat: Główne etapy rozwoju zarodkowego zwierząt
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Podasz główne etapy rozwoju zarodkowego.
Scharakteryzujesz proces bruzdkowania.
Porównasz rozwój zarodkowy zwierząt pierwo- i wtóroustych.
Zilustrujesz proces gastrulacji.
Określisz, jakie narządy i tkanki różnicują się podczas rozwoju listków zarodkowych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
ćwiczenia interaktywne;
symulacja;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
arkusze papieru A1, flamastry.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel przedstawia temat i cele lekcji. Uczniowie interpretują ilustrację okładkową, przedstawiającą zdjęcie mikroskopowe zarodka pisklęcia we wczesnym stadium rozwoju. Nauczyciel prosi wybranego ucznia o wykazanie jej powiązania z tematem.
Prowadzący lekcję informuje uczniów o planowanym przebiegu lekcji i przedstawia kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” oraz symulacją interaktywną i grafiką interaktywną zawartymi w e‑materiale.
Nauczyciel dzieli uczniów na cztery grupy i rozdaje im arkusze papieru A1, flamastry oraz koperty z hasłami. Liderzy grup losują jedno zdjęcie, które umieszczają na środku arkusza papieru. Następnie wybierają kopertę, na której widnieje nazwa odpowiadająca procesowi przedstawionemu na zdjęciu (zapłodnienie, bruzdkowanie, gastrulacja, organogeneza; zob. materiały pomocnicze). Uczniowie przygotowują plakaty w formie mapy myśli, wykorzystując informacje zawarte w e‑materiale. Ważne, aby na mapie myśli znalazły się hasła zamieszczone w kopercie.
Liderzy grup, zaczynając od grupy I, omawiają na forum klasy swoje mapy myśli.
Uczniowie, pracując w parach, wykonują polecenia 1 i 2 do symulacji interaktywnej oraz 1 i 2 do grafiki interaktywnej. Nauczyciel monitoruje pracę uczniów, w razie potrzeby naprowadza ich na prawidłowe rozwiązanie.
Faza podsumowująca:
Uczniowie rozwiązują polecenie 3 do grafiki interaktywnej. Następnie przygotowują podobne zadanie (typu „prawda/fałsz”) dla osoby z pary. Uczniowie wykonują ćwiczenie otrzymane od kolegi lub koleżanki.
Nauczyciel ocenia pracę uczniów na lekcji pod kątem zaangażowania w dyskusję, jakości opracowanych materiałów i współpracy w grupie.
Materiały pomocnicze:
Neil A. Campbell i in., Biologia Campbella, tłum. K. Stobrawa i in., Rebis, Poznań 2019.
Encyklopedia szkolna. Biologia, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania symulacji interaktywnej:
Symulację interaktywną można wykorzystać na innych lekcjach traktujących o etapach rozwoju zarodkowego w różnych grupach zwierząt.