Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Amanda Gałkowska, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Porównywanie mocy kwasów karboksylowych i nieorganicznych
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
XVI. Kwasy karboksylowe. Uczeń:
6) projektuje i przeprowadza doświadczenie, którego wynik dowiedzie, że dany kwas organiczny jest kwasem słabszym np. od kwasu siarkowego(VI) i mocniejszym np. od kwasu węglowego; na podstawie wyników doświadczenia porównuje moc kwasów.
Zakres rozszerzony
XVI. Kwasy karboksylowe. Uczeń:
7) projektuje i przeprowadza doświadczenie, którego wynik dowiedzie, że dany kwas organiczny jest kwasem słabszym np. od kwasu siarkowego(VI) i mocniejszym np. od kwasu węglowego; na podstawie wyników doświadczenia porównuje moc kwasów.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
opisuje, w jaki sposób zachowują się kwasy w wodzie
wyjaśnia pojęcie stałej dysocjacji kwasowej;
porównuje moc kwasów na podstawie wartości stałych dysocjacji kwasowych;
porównuje moc kwasów na podstawie oceny czy reakcja chemiczna zachodzi, czy nie;
wymienia objawy reakcji występujące podczas powstawania kilku kwasów;
pisze i uzgadnia równania reakcji kwasów z solami.
Strategie nauczania:
asocjacyjna;
problemowa.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja dydaktyczna;
ćwiczenia uczniowskie;
eksperyment chemiczny;
analiza materiału źródłowego;
technika zdań podsumowujących.
Formy pracy:
praca zbiorowa;
praca w parach;
praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i z dostępem do Internetu/smartfony, tablety;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
rzutnik multimedialny;
tablica interaktywna/tablica i kreda;
aplikacja Kahoot! lub Quizizz.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje pytanie: dlaczego istotna jest znajomość mocy kwasów? Gdzie w życiu codziennym może to być wykorzystane?
Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Nauczyciel podaje różne przykłady kwasów (po dwa kwasy). Uczniowie na podstawie tablic z wartościami stałych dysocjacji kwasowych kwasów organicznych i nieorganicznych, wybierają kwas mocniejszy z dwóch podanych.
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.
Zasady BHP. Nauczyciel zapoznaje uczniów z kartami charakterystyk substancji, jakie zostaną użyte w czasie lekcji.
Faza realizacyjna:
Eksperyment uczniowski. Uczniowie w parach przeprowadzają doświadczenie chemiczne „Badanie mocy kwasu octowego, kwasu siarkowego(VI) i kwasu węglowego” (instrukcja w materiale pomocniczym). Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy, odpowiedni sprzęt i szkło laboratoryjne oraz odczynniki chemiczne. Uczniowie formułują pytanie badawcze oraz hipotezę i zapisują w kartach pracy. Swoje spostrzeżenia z przeprowadzonego eksperymentu oraz równania zachodzących reakcji w formie cząsteczkowej, jonowej i jonowej skróconej uczniowie zapisują w kartach pracy, po czym formułują wniosek. Nauczyciel monitoruje przebieg pracy uczniów. Chętni lub wybrani uczniowie prezentują swoje rezultaty na forum klasy, a równania reakcji chemicznych zapisują na tablicy. Nauczyciel weryfikuje poprawność odpowiedzi uczniów i w razie potrzeby uzupełnia podane informacje.
Uczniowie wykorzystując wiedzę z przeprowadzonego doświadczenia, pracują w parach z grafiką interaktywną i wykonują polecenia zawarte w multimedium bazowym.
Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale - zestaw ćwiczeń.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów zadając przykładowe pytania:
Jak rozumiesz pojęcie mocy kwasu?
Wyjaśnij pojęcie stałej dysocjacji kwasowej.
Czy mocny kwas reaguje z solą pochodzącą od słabszego kwasu?
Czy mocny kwas posiada wysoką wartość stałej dysocjacji kwasowej?
Czy kwas węglowy reaguje z chlorkiem sodu?
Czy kwas octowy reaguje z mrówczanem potasu?
Nauczyciel może przygotować quiz i skorzystać z aplikacji Kahoot! lub Quizizz.
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem/łam sobie, że...
Co było dla mnie łatwe...
Czego się nauczyłam/łem...
Co sprawiało mi trudność...
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia zawarte w e‑materiale – zestaw ćwiczeń.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Grafika interaktywna może być wykorzystana podczas wykonywania zadań zawartych w e‑materiale oraz podczas przygotowywania się ucznia do zajęć lub do sprawdzianu.
Materiały pomocnicze:
Tablica stałych dysocjacji kwasowych.
Doświadczenie „Badanie mocy kwasu octowego, kwasu siarkowego(VI) i kwasu węglowego”:
Szkło i sprzęt laboratoryjny: probówki, statyw do probówek, pipety, palnik, zapalniczka/zapałki, korki do probówek z rurkami odprowadzającymi.
Odczynniki chemiczne: węglan sodu, kwas octowy, octan sodu, kwas siarkowy(VI), woda destylowana, woda wapienna.
Instrukcja do doświadczenia:
Do pierwszej probówki wsyp węglan sodu, dodaj wody i kilka cmIndeks górny 33 rozcieńczonego roztworu kwasu octowego. Całość zamykamy korkiem z rurką odprowadzającą do probówki z wodą wapienną. Probówkę ogrzej w płomieniu palnika spirytusowego.
Do drugiej probówki wsyp kryształy octanu sodu, dodaj wody i kilka kropli kwasu siarkowego(VI).
W trzeciej probówce umieść węglan sodu, dodaj wody i kilka kropli kwasu siarkowego(VI). Całość zamykamy korkiem z rurką odprowadzającą do probówki z wodą wapienną.
Obserwuj zmiany.
Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Jak rozumiesz pojęcie mocy kwasu?
Wyjaśnij pojęcie stałej dysocjacji kwasowej.
Czy mocny kwas reaguje z solą pochodzącą od słabszego kwasu?
Czy mocny kwas posiada wysoką wartość stałej dysocjacji kwasowej?
Czy kwas węglowy reaguje z chlorkiem sodu?
Czy kwas octowy reaguje z mrówczanem potasu?
Karta pracy ucznia: