Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

Autor: Amanda Gałkowska, Krzysztof Błaszczak

Przedmiot: chemia

Temat: Porównywanie mocy kwasów karboksylowych i nieorganicznych

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

XVI. Kwasy karboksylowe. Uczeń:

6) projektuje i przeprowadza doświadczenie, którego wynik dowiedzie, że dany kwas organiczny jest kwasem słabszym np. od kwasu siarkowego(VI) i mocniejszym np. od kwasu węglowego; na podstawie wyników doświadczenia porównuje moc kwasów.

Zakres rozszerzony

XVI. Kwasy karboksylowe. Uczeń:

7) projektuje i przeprowadza doświadczenie, którego wynik dowiedzie, że dany kwas organiczny jest kwasem słabszym np. od kwasu siarkowego(VI) i mocniejszym np. od kwasu węglowego; na podstawie wyników doświadczenia porównuje moc kwasów.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • opisuje, w jaki sposób zachowują się kwasy w wodzie

  • wyjaśnia pojęcie stałej dysocjacji kwasowej;

  • porównuje moc kwasów na podstawie wartości stałych dysocjacji kwasowych;

  • porównuje moc kwasów na podstawie oceny czy reakcja chemiczna zachodzi, czy nie;

  • wymienia objawy reakcji występujące podczas powstawania kilku kwasów;

  • pisze i uzgadnia równania reakcji kwasów z solami.

Strategie nauczania:

  • asocjacyjna;

  • problemowa.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja dydaktyczna;

  • ćwiczenia uczniowskie;

  • eksperyment chemiczny;

  • analiza materiału źródłowego;

  • technika zdań podsumowujących.

Formy pracy:

  • praca zbiorowa;

  • praca w parach;

  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i z dostępem do Internetu/smartfony, tablety;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • rzutnik multimedialny;

  • tablica interaktywna/tablica i kreda;

  • aplikacja Kahoot! lub Quizizz.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje pytanie: dlaczego istotna jest znajomość mocy kwasów? Gdzie w życiu codziennym może to być wykorzystane?

  2. Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Nauczyciel podaje różne przykłady kwasów (po dwa kwasy). Uczniowie na podstawie tablic z wartościami stałych dysocjacji kwasowych kwasów organicznych i nieorganicznych, wybierają kwas mocniejszy z dwóch podanych.

  3. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.

  4. Zasady BHP. Nauczyciel zapoznaje uczniów z kartami charakterystyk substancji, jakie zostaną użyte w czasie lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Eksperyment uczniowski. Uczniowie w parach przeprowadzają doświadczenie chemiczne „Badanie mocy kwasu octowego, kwasu siarkowego(VI) i kwasu węglowego” (instrukcja w materiale pomocniczym). Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy, odpowiedni sprzęt i szkło laboratoryjne oraz odczynniki chemiczne. Uczniowie formułują pytanie badawcze oraz hipotezę i zapisują w kartach pracy. Swoje spostrzeżenia z przeprowadzonego eksperymentu oraz równania zachodzących reakcji w formie cząsteczkowej, jonowej i jonowej skróconej uczniowie zapisują w kartach pracy, po czym formułują wniosek. Nauczyciel monitoruje przebieg pracy uczniów. Chętni lub wybrani uczniowie prezentują swoje rezultaty na forum klasy, a równania reakcji chemicznych zapisują na tablicy. Nauczyciel weryfikuje poprawność odpowiedzi uczniów i w razie potrzeby uzupełnia podane informacje.

  2. Uczniowie wykorzystując wiedzę z przeprowadzonego doświadczenia, pracują w parach z grafiką interaktywną i wykonują polecenia zawarte w multimedium bazowym.

  3. Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale - zestaw ćwiczeń.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów zadając przykładowe pytania:

  • Jak rozumiesz pojęcie mocy kwasu?

  • Wyjaśnij pojęcie stałej dysocjacji kwasowej.

  • Czy mocny kwas reaguje z solą pochodzącą od słabszego kwasu?

  • Czy mocny kwas posiada wysoką wartość stałej dysocjacji kwasowej?

  • Czy kwas węglowy reaguje z chlorkiem sodu?

  • Czy kwas octowy reaguje z mrówczanem potasu?

  • Nauczyciel może przygotować quiz i skorzystać z aplikacji Kahoot! lub Quizizz.

  1. Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:

  • Przypomniałem/łam sobie, że...

  • Co było dla mnie łatwe...

  • Czego się nauczyłam/łem...

  • Co sprawiało mi trudność...

Praca domowa:

Uczniowie wykonują ćwiczenia zawarte w e‑materiale – zestaw ćwiczeń.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  1. Grafika interaktywna może być wykorzystana podczas wykonywania zadań zawartych w e‑materiale oraz podczas przygotowywania się ucznia do zajęć lub do sprawdzianu.

Materiały pomocnicze:

  1. Tablica stałych dysocjacji kwasowych.

  2. Doświadczenie „Badanie mocy kwasu octowego, kwasu siarkowego(VI) i kwasu węglowego”:

Szkło i sprzęt laboratoryjny: probówki, statyw do probówek, pipety, palnik, zapalniczka/zapałki, korki do probówek z rurkami odprowadzającymi.

Odczynniki chemiczne: węglan sodu, kwas octowy, octan sodu, kwas siarkowy(VI), woda destylowana, woda wapienna.

Instrukcja do doświadczenia:

  • Do pierwszej probówki wsyp węglan sodu, dodaj wody i kilka cmIndeks górny 3 rozcieńczonego roztworu kwasu octowego. Całość zamykamy korkiem z rurką odprowadzającą do probówki z wodą wapienną. Probówkę ogrzej w płomieniu palnika spirytusowego.

  • Do drugiej probówki wsyp kryształy octanu sodu, dodaj wody i kilka kropli kwasu siarkowego(VI).

  • W trzeciej probówce umieść węglan sodu, dodaj wody i kilka kropli kwasu siarkowego(VI). Całość zamykamy korkiem z rurką odprowadzającą do probówki z wodą wapienną.

  • Obserwuj zmiany.

  1. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):

  • Jak rozumiesz pojęcie mocy kwasu?

  • Wyjaśnij pojęcie stałej dysocjacji kwasowej.

  • Czy mocny kwas reaguje z solą pochodzącą od słabszego kwasu?

  • Czy mocny kwas posiada wysoką wartość stałej dysocjacji kwasowej?

  • Czy kwas węglowy reaguje z chlorkiem sodu?

  • Czy kwas octowy reaguje z mrówczanem potasu?

  1. Karta pracy ucznia:

R16Ljo1YFx6Wd

Plik PDF o rozmiarze 56.80 KB w języku polskim