Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Lewandowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Przez wszystko do mnie przemawiałeś – Panie!
– modlitewny charakter wiersza Cypriana Norwida
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
określa cechy modlitwy poetyckiej na przykładzie wiersza C. Norwida,
charakteryzuje stosunek człowieka do Boga w wierszu Modlitwa Norwida,
wskazuje i określa funkcje środków poetyckich zastosowanych przez poetę,
charakteryzuje podmiot liryczny wiersza Modlitwa,
dostrzega powiązania między wybraną grafiką Williama Blake’a a utworem Norwida.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał: „Przez wszystko do mnie przemawiałeś – Panie!” – modlitewny charakter wiersza Cypriana Norwida. Prosi o zapoznanie się z tekstem Modlitwy C. Norwida zamieszczonym w sekcji Audiobook.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Praca z multimedium. Uczniowie zapoznają się z materiałem w sekcji „Audiobook”. Nauczyciel czyta polecenie: 1 i prosi uczniów, aby wykonali je w parach. Następnie wybrana osoba prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją, udziela też uczniom informacji zwrotnej.
Polecenie 2 z sekcji „Audiobook” uczniowie wykonują wspólnie, notując w zeszytach mapę myśli z propozycjami odpowiedzi.
Wykonanie ćwiczeń związanych z interpretacją wiersza Norwida także może nastąpić podczas wspólnej pracy, ewentualnie nauczyciel może polecić, by uczniowie podzielili się na kilkuosobowe zespoły i w nich wykonali ćw.: 1–3 i 5 z sekcji „Sprawdź się”. Po upływie wyznaczonego czasu nauczyciel sprawdza poprawność odpowiedzi uczniów.
Ćwiczenia 7 i 8 uczniowie wykonują w parach. Wybrane zespoły prezentują odpowiedzi, a nauczyciel może ocenić ich pracę, zwracając uwagę zwłaszcza na poprawność argumentacji.
Faza podsumowująca:
Jeśli wystarczy czasu, nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej ćw. 10 i uczniowie decydują, który z obrazów Blake’a lepiej oddaje charakter wiersza Norwida.
W podsumowaniu lekcji nauczyciel prosi, by uczniowie wskazali cechy, które wskazują na modlitewny charakter Modlitwy C. Norwida.
Praca domowa:
Praca domowa z e‑materiału.
Materiały pomocnicze:
Piotr Chlebowski, Modlitwa Cypriana Norwida, „Pamiętnik Literacki” 2003, z. 4.
Joanna Kułakowska, Formy modlitewne w twórczości Słowackiego, Kraków 1996.
Mirosław Strzyżewski, Romantyczna nieskończoność. Studium identyfikacji pojęcia, Toruń 2010.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Audiobook” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.