Dla nauczyciela
Autor: Grażyna Kiełczykowska
Przedmiot: Matematyka
Temat zajęć: Objętość brył podobnych
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
X. Stereometria. Zakres podstawowy. Uczeń:
6) oblicza objętości i pola powierzchni graniastosłupów, ostrosłupów, walca, stożka i kuli, również z wykorzystaniem trygonometrii i poznanych twierdzeń;
7) wykorzystuje zależność między objętościami brył podobnych;
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe.
Cele operacyjne:
Uczeń:
rozpoznaje zależność pomiędzy skalą podobieństwa brył a stosunkiem ich objętości,
wyznacza skalę podobieństwa brył podobnych,
oblicza objętość brył podobnych,
wykorzystuje zależności między objętościami brył podobnych w obliczeniach dotyczących ostrosłupów i stożków ściętych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm,
metody nauczania:
dyskusja,
metoda tekstu przewodniego,
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w grupach,
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każda grupa uczniów miała do dyspozycji komputer, najlepiej w pracowni komputerowej; lekcję tę można przeprowadzić, mając do dyspozycji jeden komputer z rzutnikiem multimedialnym.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel pokazuje uczniom modele brył, które są parami podobne.
Nauczyciel prosi o scharakteryzowanie tych brył, podanie cech wspólnych.
Nauczyciel prosi o zastanowienie się, jak policzyć objętość brył podobnych.
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie w parach metodą tekstu przewodniego analizują przykłady w części „Przeczytaj”.
Nauczyciel prosi uczniów, aby uczniowie otworzyli animację 3D i wspólnie przeanalizowali podane tam przykłady.
Nauczyciel prosi uczniów o rozwiązanie zadania pod animacją. Uczniowie pracują w parach.
Uczniowie wspólnie omawiają wynik.
Uczniowie wykonują zaproponowane ćwiczenia interaktywne.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi wybranych uczniów o przedstawienie najważniejszych elementów, jakie były omawiane w trakcie lekcji.
Praca domowa:
Nauczyciel poleca uczniom wykonać te ćwiczenia interaktywne, które nie zostały wykonane podczas lekcji.
Materiały pomocnicze:
Stosunek pól figur podobnychStosunek pól figur podobnych
Wskazówki metodyczne:
Przykłady zawarte w animacji 3D mogą posłużyć jako powtórzenie materiału przed sprawdzianem.