Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Janusz Karkut, Aneta Rogalska

Przedmiot: Matematyka

Temat: Oś symetrii wykresu funkcji

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

V. Funkcje

Zakres podstawowy. Uczeń:

12. na podstawie wykresu funkcji y=fx szkicuje wykresy funkcji y=fx-ay=fx+b, y=-fx, y=f-x;

13. posługuje się funkcją fx=ax, w tym jej wykresem, do opisu i interpretacji zagadnień związanych z wielkościami odwrotnie proporcjonalnymi, również w zastosowaniach praktycznych;

14. posługuje się funkcjami wykładniczą i logarytmiczną, w tym ich wykresami, do opisu i interpretacji zagadnień związanych z zastosowaniami praktycznymi.

Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:

1. na podstawie wykresu funkcji y=fx rysuje wykres funkcji y=fx;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne i informatyczne;

  • kompetencje cyfrowe

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wyznaczy osie symetrii wykresów funkcji;

  • wymieni funkcje, których wykresy mają osie symetrii;

  • określi liczbę osi symetrii wykresu funkcji.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

  • konektywizm

Metody i techniki nauczania:

  • wykład informacyjny

  • burza mózgów

Formy pracy:

  • praca indywidualna

  • praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do Internetu

  • tablica interaktywna/rzutnik multimedialny

  • materiały zawarte w e‑podręczniku

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Uczniowie przypominają definicję osi symetrii figury.

  2. Uczniowie wymieniają przykłady obiektów osiowosymetrycznych występujących w przyrodzie, architekturze i sztuce.

  3. Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, ustala kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie analizują przykłady zawarte w sekcji „Przeczytaj”.

  2. Nauczyciel kontroluje pracę uczniów udzielając im wskazówek.

  3. Nauczyciel prezentuje aplet i omawia go z uczniami, następnie uczniowie samodzielnie rozwiązują Polecenie 2.

  4. Uczniowie rozwiązują ćwiczenia interaktywne 1‑5 w sekcji „Sprawdź się”.

  5. Nauczyciel kontroluje pracę uczniów udzielając im wskazówek i zwracając uwagę na staranność wykonania wykresów.

Faza podsumowująca:

  1. Wybrani uczniowie prezentują rozwiązania ćwiczeń interaktywnych.

  2. Uczniowie określają, co było dla nich trudne lub niezrozumiałe a nauczyciel udziela wyjaśnień.

  3. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, ocenia aktywność uczniów.

Praca domowa:

Zadaniem uczniów jest wykonanie pozostałych ćwiczeń interaktywnych.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne:

Materiały zawarte w aplecie uczniowie mogą przeanalizować jako pracę własną przed lekcją. Umożliwi im to wystąpienie na zajęciach w roli ekspertów.