Dla nauczyciela
Autor: Janusz Karkut, Aneta Rogalska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Oś symetrii wykresu funkcji
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
V. Funkcje
Zakres podstawowy. Uczeń:
12. na podstawie wykresu funkcji szkicuje wykresy funkcji , , , ;
13. posługuje się funkcją , w tym jej wykresem, do opisu i interpretacji zagadnień związanych z wielkościami odwrotnie proporcjonalnymi, również w zastosowaniach praktycznych;
14. posługuje się funkcjami wykładniczą i logarytmiczną, w tym ich wykresami, do opisu i interpretacji zagadnień związanych z zastosowaniami praktycznymi.
Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
1. na podstawie wykresu funkcji rysuje wykres funkcji ;
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne i informatyczne;
kompetencje cyfrowe
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyznaczy osie symetrii wykresów funkcji;
wymieni funkcje, których wykresy mają osie symetrii;
określi liczbę osi symetrii wykresu funkcji.
Strategie nauczania:
konstruktywizm
konektywizm
Metody i techniki nauczania:
wykład informacyjny
burza mózgów
Formy pracy:
praca indywidualna
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu
tablica interaktywna/rzutnik multimedialny
materiały zawarte w e‑podręczniku
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Uczniowie przypominają definicję osi symetrii figury.
Uczniowie wymieniają przykłady obiektów osiowosymetrycznych występujących w przyrodzie, architekturze i sztuce.
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, ustala kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie analizują przykłady zawarte w sekcji „Przeczytaj”.
Nauczyciel kontroluje pracę uczniów udzielając im wskazówek.
Nauczyciel prezentuje aplet i omawia go z uczniami, następnie uczniowie samodzielnie rozwiązują Polecenie 2.
Uczniowie rozwiązują ćwiczenia interaktywne 1‑5 w sekcji „Sprawdź się”.
Nauczyciel kontroluje pracę uczniów udzielając im wskazówek i zwracając uwagę na staranność wykonania wykresów.
Faza podsumowująca:
Wybrani uczniowie prezentują rozwiązania ćwiczeń interaktywnych.
Uczniowie określają, co było dla nich trudne lub niezrozumiałe a nauczyciel udziela wyjaśnień.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, ocenia aktywność uczniów.
Praca domowa:
Zadaniem uczniów jest wykonanie pozostałych ćwiczeń interaktywnych.
Materiały pomocnicze:
Symetria wykresu funkcjiSymetria wykresu funkcji
Przykłady symetrii funkcjiPrzykłady symetrii funkcji
Wskazówki metodyczne:
Materiały zawarte w aplecie uczniowie mogą przeanalizować jako pracę własną przed lekcją. Umożliwi im to wystąpienie na zajęciach w roli ekspertów.