Dla nauczyciela
Autor: Paulina Król
Przedmiot: Język polski
Temat: Człowiek „uwiedziony” przez fałszywą ideę. Postawa bohatera „Zbrodni i kary” w kontekście filozofii Maxa Stirnera
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
dokona analizy fragmentów tekstu literackiego: Zbrodnia i kara Fiodora Dostojewskiego;
scharakteryzuje Rodiona Raskolnikowa;
porówna filozofię Maxa Stirnera z postawą Rodiona Raskolnikowa.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
mapa myśli;
burza mózgów;
z użyciem e‑podręcznika;
praca z tekstem.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał: „Człowiek „uwiedziony” przez fałszywą ideę. Postawa bohatera Zbrodni i kary w kontekście filozofii Maxa Stirnera” i prosi o zapoznanie się z tekstami z sekcji „Mapa myśli”.
Trzej uczniowie przygotowują krótką prezentację: Kim był Max Stirner i jakie były założenia jego filozofii?
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel informuje uczniów, jakiego tematu będzie dotyczyła zapowiedziana lekcja. Uczniowie wyświetlają treść sekcji „Wprowadzenie”, czytają cele i omawiają kryteria sukcesu.
Nauczyciel rozpoczyna z uczniami rozmowę: Co świadczy o wyjątkowości dzieł Fiodora Dostojewskiego?. Uczniowie czerpią wiedzę z fragmentu tekstu Bohdana Urbankowskiego Dostojewski - dramat humanizmów w sekcji „Wprowadzenie”.
Faza realizacyjna:
W imię jakiej idei Raskolnikow dokonuje zbrodni?. Następuje burza mózgów. Uczniowie dobierają się w pary i zapoznają się z podrozdziałem „Rodion Raskolnikow” z sekcji „Przeczytaj”. Nauczyciel następnie zachęca do zgłaszania pomysłów. Cała grupa dokonuje analizy i wyznacza najlepsze wybory.
Zgłoszeni przed lekcją uczniowie proszeni są o przedstawienie prezentacji. Reszta grupy tworzy notatki. Nauczyciel analizuje i ocenia.
Uczniowie wyświetlają sekcję „Mapa myśli”. Klasa tworzy trzy grupy i zapoznaje się z mapą myśli:
— grupa 1: Przedstawienie głównych założeń filozofii Maxa Stirnera;
— grupa 2: Dramatyzm konstatacji Raskolnikowa, że nie należy do „ludzi właściwych”;
— grupa 3: Odwołanie do kontekstu całego utworu, wyjaśniające sprawdzenie „siebie”.
Uczniowie dokonują analizy i interpretacji tekstów literackich i wykonują polecenie 2. W swojej pracy mogą korzystać z tekstów źródłowych zawartych w materiale. Nauczyciel wyznacza czas na odpowiedź, następnie wyłania osobę z grupy i prosi o odpowiedź. Reszta zespołu dopowiada. Nauczyciel ocenia pracę zespołów.Uczniowie tworzą trzy nowe grupy i wykonują polecenie 1 z sekcji „Mapa myśli”. Nauczyciel sprawdza propozycje i komentuje.
Faza podsumowująca:
Na zakończenie zajęć uczniowie tworzą cztery zespoły. Każdy zespół rozwiązuje interaktywny quiz z sekcji „Gra edukacyjna”. Po zakończeniu nauczyciel wyświetla rozwiązania i ogłasza wyniki. Następnie nagradza pracę drużyn.
Uczniowie samodzielnie wykonują ćwiczenie 1 z sekcji „Gra edukacyjna”. Następnie rozpoczyna się rozmowa na temat kryteriów sukcesu.
Praca domowa:
Wskaż problemy pojawiające się w powieści, które wynikają z chrześcijańskich, mitologicznych i folklorystycznych źródeł kultury europejskiej.
Materiały pomocnicze:
Bogusław Mucha, Historia literatury rosyjskiej. Zarys. Wrocław‑Warszawa‑Kraków‑Gdańsk‑Łódź 1989.
Bohdan Urbankowski, Dostojewski – dramat humanizmów, Warszawa 1978.
Wskazówki metodyczne
Nauczyciel może wykorzystać teksty teoretyczne w sekcji „Gra edukacyjne” do podsumowania lekcji.