Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Paulina Król

Przedmiot: Język polski

Temat: Człowiek „uwiedziony” przez fałszywą ideę. Postawa bohatera „Zbrodni i kary” w kontekście filozofii Maxa Stirnera

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
1) rozumie podstawy periodyzacji literatury, sytuuje utwory literackie w poszczególnych okresach: starożytność, średniowiecze, renesans, barok, oświecenie, romantyzm, pozytywizm, Młoda Polska, dwudziestolecie międzywojenne, literatura wojny i okupacji, literatura lat 1945–1989 krajowa i emigracyjna, literatura po 1989 r.;
8) wykazuje się znajomością i zrozumieniem treści utworów wskazanych w podstawie programowej jako lektury obowiązkowe;
9) rozpoznaje tematykę i problematykę poznanych tekstów oraz jej związek z programami epoki literackiej, zjawiskami społecznymi, historycznymi, egzystencjalnymi i estetycznymi; poddaje ją refleksji;
10) rozpoznaje w utworze sposoby kreowania: świata przedstawionego (fabuły, bohaterów, akcji, wątków, motywów), narracji, sytuacji lirycznej; interpretuje je i wartościuje;
15) wykorzystuje w interpretacji utworów literackich potrzebne konteksty, szczególnie kontekst historycznoliteracki, historyczny, polityczny, kulturowy, filozoficzny, biograficzny, mitologiczny, biblijny, egzystencjalny;
III. Tworzenie wypowiedzi.
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
1) zgadza się z cudzymi poglądami lub polemizuje z nimi, rzeczowo uzasadniając własne zdanie;
4) zgodnie z normami formułuje pytania, odpowiedzi, oceny, redaguje informacje, uzasadnienia, komentarze, głos w dyskusji;
IV. Samokształcenie.
9. wykorzystuje multimedialne źródła informacji oraz dokonuje ich krytycznej oceny;
Lektura obowiązkowa
27) Fiodor Dostojewski, Zbrodnia i kara;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • dokona analizy fragmentów tekstu literackiego: Zbrodnia i kara Fiodora Dostojewskiego;

  • scharakteryzuje Rodiona Raskolnikowa;

  • porówna filozofię Maxa Stirnera z postawą Rodiona Raskolnikowa.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • mapa myśli;

  • burza mózgów;

  • z użyciem e‑podręcznika;

  • praca z tekstem.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał: „Człowiek „uwiedziony” przez fałszywą ideę. Postawa bohatera Zbrodni i kary w kontekście filozofii Maxa Stirnera” i prosi o zapoznanie się z tekstami z sekcji „Mapa myśli”.

  2. Trzej uczniowie przygotowują krótką prezentację: Kim był Max Stirner i jakie były założenia jego filozofii?

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel informuje uczniów, jakiego tematu będzie dotyczyła zapowiedziana lekcja. Uczniowie wyświetlają treść sekcji „Wprowadzenie”, czytają cele i omawiają kryteria sukcesu.

  2. Nauczyciel rozpoczyna z uczniami rozmowę: Co świadczy o wyjątkowości dzieł Fiodora Dostojewskiego?. Uczniowie czerpią wiedzę z fragmentu tekstu Bohdana Urbankowskiego Dostojewski - dramat humanizmów w sekcji „Wprowadzenie”.

Faza realizacyjna:

  1. W imię jakiej idei Raskolnikow dokonuje zbrodni?. Następuje burza mózgów. Uczniowie dobierają się w pary i zapoznają się z podrozdziałem „Rodion Raskolnikow” z sekcji „Przeczytaj”. Nauczyciel następnie zachęca do zgłaszania pomysłów. Cała grupa dokonuje analizy i wyznacza najlepsze wybory.

  2. Zgłoszeni przed lekcją uczniowie proszeni są o przedstawienie prezentacji. Reszta grupy tworzy notatki. Nauczyciel analizuje i ocenia.

  3. Uczniowie wyświetlają sekcję „Mapa myśli”. Klasa tworzy trzy grupy i zapoznaje się z mapą myśli:
    — grupa 1: Przedstawienie głównych założeń filozofii Maxa Stirnera;
    — grupa 2: Dramatyzm konstatacji Raskolnikowa, że nie należy do „ludzi właściwych”;
    — grupa 3: Odwołanie do kontekstu całego utworu, wyjaśniające sprawdzenie „siebie”.
    Uczniowie dokonują analizy i interpretacji tekstów literackich i wykonują polecenie 2. W swojej pracy mogą korzystać z tekstów źródłowych zawartych w materiale. Nauczyciel wyznacza czas na odpowiedź, następnie wyłania osobę z grupy i prosi o odpowiedź. Reszta zespołu dopowiada. Nauczyciel ocenia pracę zespołów.

  4. Uczniowie tworzą trzy nowe grupy i wykonują polecenie 1 z sekcji „Mapa myśli”. Nauczyciel sprawdza propozycje i komentuje.

Faza podsumowująca:

  1. Na zakończenie zajęć uczniowie tworzą cztery zespoły. Każdy zespół rozwiązuje interaktywny quiz z sekcji „Gra edukacyjna”. Po zakończeniu nauczyciel wyświetla rozwiązania i ogłasza wyniki. Następnie nagradza pracę drużyn.

  2. Uczniowie samodzielnie wykonują ćwiczenie 1 z sekcji „Gra edukacyjna”. Następnie rozpoczyna się rozmowa na temat kryteriów sukcesu.

Praca domowa:

  1. Wskaż problemy pojawiające się w powieści, które wynikają z chrześcijańskich, mitologicznych i folklorystycznych źródeł kultury europejskiej.

Materiały pomocnicze:

  • Bogusław Mucha, Historia literatury rosyjskiej. Zarys. Wrocław‑Warszawa‑Kraków‑Gdańsk‑Łódź 1989.

  • Bohdan Urbankowski, Dostojewski – dramat humanizmów, Warszawa 1978.

Wskazówki metodyczne

  • Nauczyciel może wykorzystać teksty teoretyczne w  sekcji „Gra edukacyjne” do podsumowania lekcji.