Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Jolanta Schilling

Przedmiot: Matematyka

Temat: Rozwiazywanie nierówności z wykorzystaniem wzorów skróconego mnożenia

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

III. Równania i nierówności. Zakres podstawowy.

Uczeń:

1) przekształca równania i nierówności w sposób równoważny.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • rozwiązuje nierówności zawierające wzory skróconego mnożenia metodą nierówności równoważnych

  • dopisuje do nierówności taką liczbę lub takie wyrażenie algebraiczne, aby nierówność spełniała określony warunek

  • dobiera model matematyczny do określonej sytuacji

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

Metody i techniki nauczania:

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem medium bazowego i ćwiczeń interaktywnych

  • dyskusja

  • metoda wędrujących plakatów

Formy pracy:

  • praca indywidualna

  • praca w grupach

  • praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do Internetu, słuchawki

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel podaje temat i cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

  2. Wybrani wcześniej przez nauczyciela uczniowie przypominają twierdzenia o  sposobie rozwiązywania nierówności za pomocą nierówności równoważnych.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie w grupach 4 osobowych pracują metodą wędrujących plakatów. Celem jest przypomnienie nazw i zastosowania wzorów skróconego mnożenia w konkretnych przykładach. Rozpoczyna grupa wybrana losowo – zapisuje na kartonie wybrany wzór skróconego mnożenia i podaje następnej grupie, która dopisuje nazwę wzoru. Kolejna grupa podaje przykład zastosowania tego wzoru. Plakat wędruje do następnej grupy, która dopisuje kolejny wzór itd. W ten sposób uczniowie przypominają wzory na kwadraty i sześciany wyrażeń.

  2. Uczniowie oglądają infografikę i omawiają ją wraz z nauczycielem.

  3. Uczniowie w parach rozwiązują zadania interaktywne 1 – 6. Wspólnie omawiają odpowiedzi.

Faza podsumowująca:

  1. Jako podsumowanie nauczyciel zadaje uczniom pytania dotyczące rozwiązywania nierówności zawierających wzory skróconego mnożenia.

  2. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.

Praca domowa:

Rozwiązanie zadań 7 i 8.

Materiały pomocnicze:

Nierówności stopnia pierwszegoDNIMHSwU0Nierówności stopnia pierwszego

Wskazówki metodyczne:

Infografika może być wykorzystane przez chętnych uczniów do samodzielnego przygotowania własnej prezentacji multimedialnej pokazującej rozwiązywanie nierówności zawierających wzory skróconego mnożenia.