Dla nauczyciela
Autor: Jolanta Schilling
Przedmiot: Matematyka
Temat: Rozwiazywanie nierówności z wykorzystaniem wzorów skróconego mnożenia
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
III. Równania i nierówności. Zakres podstawowy.
Uczeń:
1) przekształca równania i nierówności w sposób równoważny.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
rozwiązuje nierówności zawierające wzory skróconego mnożenia metodą nierówności równoważnych
dopisuje do nierówności taką liczbę lub takie wyrażenie algebraiczne, aby nierówność spełniała określony warunek
dobiera model matematyczny do określonej sytuacji
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem medium bazowego i ćwiczeń interaktywnych
dyskusja
metoda wędrujących plakatów
Formy pracy:
praca indywidualna
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do Internetu, słuchawki
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Wybrani wcześniej przez nauczyciela uczniowie przypominają twierdzenia o sposobie rozwiązywania nierówności za pomocą nierówności równoważnych.
Faza realizacyjna:
Uczniowie w grupach 4 osobowych pracują metodą wędrujących plakatów. Celem jest przypomnienie nazw i zastosowania wzorów skróconego mnożenia w konkretnych przykładach. Rozpoczyna grupa wybrana losowo – zapisuje na kartonie wybrany wzór skróconego mnożenia i podaje następnej grupie, która dopisuje nazwę wzoru. Kolejna grupa podaje przykład zastosowania tego wzoru. Plakat wędruje do następnej grupy, która dopisuje kolejny wzór itd. W ten sposób uczniowie przypominają wzory na kwadraty i sześciany wyrażeń.
Uczniowie oglądają infografikę i omawiają ją wraz z nauczycielem.
Uczniowie w parach rozwiązują zadania interaktywne 1 – 6. Wspólnie omawiają odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Jako podsumowanie nauczyciel zadaje uczniom pytania dotyczące rozwiązywania nierówności zawierających wzory skróconego mnożenia.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Rozwiązanie zadań 7 i 8.
Materiały pomocnicze:
Nierówności stopnia pierwszegoNierówności stopnia pierwszego
Wskazówki metodyczne:
Infografika może być wykorzystane przez chętnych uczniów do samodzielnego przygotowania własnej prezentacji multimedialnej pokazującej rozwiązywanie nierówności zawierających wzory skróconego mnożenia.