Dla nauczyciela
Scenariusz lekcji:
Imię i nazwisko autora: | Nina Tomaszewska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | W jaki sposób magnes działa na ramkę w której płynie prąd? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania | blended‑learning |
Metody nauczania | wykład informacyjny wspomagany pokazem multimedialnym |
Formy zajęć: | praca w zespole klasowym |
Środki dydaktyczne: | niniejszy e‑materiał + komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia |
Materiały pomocnicze: | - |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel wykonuje prosty pokaz z igłą magnetyczną i magnesem. Igła ustawia się wzdłuż linii pola magnetycznego, ale wyprowadzona z położenia równowagi wykonuje drgania. Jeśli nauczyciel realizował przedtem temat dotyczący momentu magnetycznego, to może tu wspólnie z uczniami przypomnieć definicję tej wielkości fizycznej i zauważyć, że zarówno igle magnetycznej, jak i ramce z prądem, można przypisać taką wielkość. Spodziewamy się wobec tego, że ramka z prądem zachowa się podobnie jak igła magnetyczna i umieszczona w polu magnetycznym będzie wykonywała drgania. | |
Faza realizacyjna: | |
Uczniowie zachęceni przez nauczyciela analizują, podobnie jak jest to zrealizowane w materiale, zachowanie ramki z prądem umieszczonej w jednorodnym polu magnetycznym. Obliczają działający na ramkę moment pary sił i dochodzą do wniosku, że ramka będzie drgała. Oglądają też wspólnie film zamieszczony w materiale i dyskutując na forum klasy starają się odpowiedzieć na związane z nim pytanie umieszczone pod filmem. | |
Faza podsumowująca: | |
Nauczyciel wraz z uczniami powinien rozwiązać zadania: 2, 7, i 8 z zestawu ćwiczeń. Poprzez analizę wypowiedzi uczniów nauczyciel określa, w jakim stopniu osiągnięte zostały wyznaczone cele. | |
Praca domowa: | |
W celu powtórzenia i utrwalenia wiadomości o działaniu magnesu na ramkę z prądem uczniowie rozwiązują zadania: 1, 3, 4, 6 z zestawu ćwiczeń. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Film można wykorzystać na każdej lekcji, na której poruszany jest problem siły działającej na przewodnik z prądem. |