Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Małgorzata Kosińska‑Pułka

Przedmiot: język polski

Temat: Wojna i śpiew. Symbolika w wojennych piosenkach patriotycznych

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:
Zakres podstawowy

I.1.1)
Kształcenie literackie i kulturowe.
Czytanie utworów literackich. Uczeń:
rozumie podstawy periodyzacji literatury, sytuuje utwory literackie w poszczególnych okresach: starożytność, średniowiecze, renesans, barok, oświecenie, romantyzm, pozytywizm, Młoda Polska, dwudziestolecie międzywojenne, literatura wojny i okupacji, literatura lat 1945–1989 krajowa i emigracyjna, literatura po 1989 r.;
I.1.4)
Kształcenie literackie i kulturowe.
Czytanie utworów literackich. Uczeń:
rozpoznaje w tekście literackim środki wyrazu artystycznego poznane w szkole podstawowej oraz środki znaczeniowe: oksymoron, peryfrazę, eufonię, hiperbolę; leksykalne, w tym frazeologizmy; składniowe: antytezę, paralelizm, wyliczenie, epiforę, elipsę; wersyfikacyjne, w tym przerzutnię; określa ich funkcje;
I.1.5)
Kształcenie literackie i kulturowe.
Czytanie utworów literackich. Uczeń:
interpretuje treści alegoryczne i symboliczne utworu literackiego;
I.1.6)
Kształcenie literackie i kulturowe.
Czytanie utworów literackich. Uczeń:
rozpoznaje w tekstach literackich: ironię i autoironię, komizm, tragizm, humor, patos; określa ich funkcje w tekście i rozumie wartościujący charakter;
I.1.9)
Czytanie utworów literackich. Uczeń:
rozpoznaje tematykę i problematykę poznanych tekstów oraz jej związek z programami epoki literackiej, zjawiskami społecznymi, historycznymi, egzystencjalnymi i estetycznymi; poddaje ją refleksji;
I.1.11)
Czytanie utworów literackich. Uczeń:
rozumie pojęcie motywu literackiego i toposu, rozpoznaje podstawowe motywy i toposy oraz dostrzega żywotność motywów biblijnych i antycznych w utworach literackich; określa ich rolę w tworzeniu znaczeń uniwersalnych;
I.1.14)
Kształcenie literackie i kulturowe.
Czytanie utworów literackich. Uczeń:
przedstawia propozycję interpretacji utworu, wskazuje w tekście miejsca, które mogą stanowić argumenty na poparcie jego propozycji interpretacyjnej;
I.1.15)
Czytanie utworów literackich. Uczeń:
wykorzystuje w interpretacji utworów literackich potrzebne konteksty, szczególnie kontekst historycznoliteracki, historyczny, polityczny, kulturowy, filozoficzny, biograficzny, mitologiczny, biblijny, egzystencjalny;
I.1.16)
Czytanie utworów literackich. Uczeń:
rozpoznaje obecne w utworach literackich wartości uniwersalne i narodowe; określa ich rolę i związek z problematyką utworu oraz znaczenie dla budowania własnego systemu wartości.
I.2.6)
Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
odczytuje pozaliterackie teksty kultury, stosując kod właściwy w danej dziedzinie sztuki;
II.2.7)
Kształcenie językowe.
Zróżnicowanie języka. Uczeń:
rozpoznaje słownictwo o charakterze wartościującym; odróżnia słownictwo neutralne od słownictwa o zabarwieniu emocjonalnym, oficjalne od potocznego.
II.4.1)
Kształcenie językowe.
Ortografia i interpunkcja. Uczeń:
stosuje zasady ortografii i interpunkcji, w tym szczególnie: pisowni wielką i małą literą, pisowni łącznej i rozłącznej partykuły nie oraz partykuły -bym, -byś, -by z różnymi częściami mowy; pisowni zakończeń -ji, -ii, -i ; zapisu przedrostków roz-, bez-, wes-, wz-, ws-; pisowni przyimków złożonych; pisowni nosówek (a, ę) oraz połączeń om, on, em, en ; pisowni skrótów i skrótowców;
III.1.1)
Tworzenie wypowiedzi.
Elementy retoryki. Uczeń:
formułuje tezy i argumenty w wypowiedzi ustnej i pisemnej przy użyciu odpowiednich konstrukcji składniowych;
III.1.6)
Tworzenie wypowiedzi.
Elementy retoryki. Uczeń:
rozumie, na czym polega logika i konsekwencja toku rozumowania w wypowiedziach argumentacyjnych i stosuje je we własnych tekstach;
III.2.2)
Tworzenie wypowiedzi.
Mówienie i pisanie. Uczeń:
buduje wypowiedź w sposób świadomy, ze znajomością jej funkcji językowej, z uwzględnieniem celu i adresata, z zachowaniem zasad retoryki;
III.2.4)
Tworzenie wypowiedzi.
Mówienie i pisanie. Uczeń:
zgodnie z normami formułuje pytania, odpowiedzi, oceny, redaguje informacje, uzasadnienia, komentarze, głos w dyskusji;
III.2.6)
Tworzenie wypowiedzi.
Mówienie i pisanie. Uczeń:
tworzy spójne wypowiedzi w następujących formach gatunkowych: wypowiedź o charakterze argumentacyjnym, referat, szkic interpretacyjny, szkic krytyczny, definicja, hasło encyklopedyczne, notatka syntetyzująca;
III.2.10)
Tworzenie wypowiedzi.
Mówienie i pisanie. Uczeń:
w interpretacji przedstawia propozycję odczytania tekstu, formułuje argumenty na podstawie tekstu oraz znanych kontekstów, w tym własnego doświadczenia, przeprowadza logiczny wywód służący uprawomocnieniu formułowanych sądów;
III.2.11)
Tworzenie wypowiedzi.
Mówienie i pisanie. Uczeń:
stosuje zasady poprawności językowej i stylistycznej w tworzeniu własnego tekstu; potrafi weryfikować własne decyzje poprawnościowe;
IV.1.
Samokształcenie.
rozwija umiejętność pracy samodzielnej między innymi przez przygotowanie różnorodnych form prezentacji własnego stanowiska;
IV.2.
Samokształcenie.
porządkuje informacje w problemowe całości poprzez ich wartościowanie; syntetyzuje poznawane treści wokół problemu, tematu, zagadnienia oraz wykorzystuje je w swoich wypowiedziach;

Zakres rozszerzony
I.1.2)
Kształcenie literackie i kulturowe. Czytanie utworów literackich. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto: rozumie pojęcie tradycji literackiej i kulturowej, rozpoznaje elementy tradycji w utworach, rozumie ich rolę w budowaniu wartości uniwersalnych;
I.2.3)
Kształcenie literackie i kulturowe. Odbiór tekstów kultury. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto: rozpoznaje nawiązania do tradycji biblijnej i antycznej w kulturze współczesnej.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • rozpozna motywy i symbole charakterystyczne dla piosenek patriotycznych,.

  • scharakteryzuje system wartości w piosenkach patriotycznych z czasów II wojny światowej,

  • wskaże i nazwie środki artystyczne występujące w tekstach pieśni i piosenek patriotycznych,

  • określi funkcje wybranych środków poetyckich.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • metoda poglądowa;

  • rozmowa kontrolowana;

  • metoda ćwiczeń przedmiotowych;

  • praca z tekstem literackim.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego;

  • analizowanie tekstów;

  • samokształcenie.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica/ kartka papieru, pisak/kreda;

  • karta pracy.

  • nagrania piosenek.

Przebieg zajęć

Faza wstępna

1. Uczniowie na podstawie informacji zawartych w e‑materiałach opracowują konkurs wiedzy o piosenkach patriotycznych. Tworzą zestawy pytań według zasady:

  • pytanie o proste informacje,

  • pytanie o interpretację symboliki,

  • pytanie o zastosowane środki stylistyczne,

  • pytanie o kompozycję utworu.

Uczniowie ustalają przykładowe odpowiedzi i kryteria ich oceny (zasady punktowania).

Nauczyciel decyduje, kiedy i w jaki sposób przeprowadzić konkurs. Konkurs można potraktować jako podsumowanie zajęć lub element samokształcenia.

2. Przedstawienie celu zajęć i podanie tematu.

Faza realizacyjna

1. Uczniowie zapoznają się multimedium bazowym. Analizują mapę myśli ilustrującą motywy i symbole funkcjonujące w piosenkach patriotycznych. Uzupełnij ją nazwami uczuć i postaw, które można wyrażać za pomocą tych symboli. Treści zawarte w mapie myśli ewentualnie wykorzystują do uzupełnienia zestawów pytań konkursowych.

2. Nauczyciel rozdaje uczniom tabliczki z zapisanymi wyrazami uczniowie łączą się w pary, których układ wynika ze zgodności nazwy symbolu i jego znaczenia. Powstaje zestawienie:

  • serce – miłość;

  • światło – wolność;

  • ciemność – okupacja;

  • krzyż – męczeństwo;

  • dom – ojczyzna;

  • krew – ofiara.

3. Po wysłuchaniu wybranych piosenek patriotycznych uczniowie do każdej pary (nazwa symbolu i jego znaczenie) dobierają odpowiedni tytuł piosenki.

5. Uczniowie zapoznają się z tekstem piosenki Modlitwa obozowa autorstwa Adama Kowalskiego i uzupełniają tabelę dotyczącą zastosowanych w niej środków artystycznego wyrazu. Korzystają ze Słownika terminów literackich (definicje metonimii i apostrofy). Nauczyciel zadaje pytania pomocnicze: Które środki artystycznego wyrazu służą podkreśleniu powszechności danego zjawiska i opisaniu obiektu bez używania jego nazwy?

Uczniowie rozpoznają w tekście wyliczenie i peryfrazę oraz dostrzegają funkcję wymienionych w tabeli środków artystycznych: podkreślenie wiary i ufności pokładanej w Bogu, przypisanie wrogowi okrucieństwa i potęgi, podkreślenie skali cierpień Polaków i ogromu nadziei związanych z odzyskaniem wolności.

Powstaje tabela

l. p.

Nazwa środka artystycznego wyrazu

Przykład (cytat)

Funkcja środka artystycznego wyrazu

1,

metonimia

cudze strony

2.

wyliczenie

„Znad Warty, Wisły, Sanu, Bugu”

3.

peryfraza

„twierdzą nowej siły”

4.

apostrofa

O, Panie, któryś jest na niebie

6. Uczniowie charakteryzują podmiot liryczny w piosence Modlitwa obozowa autorstwa Adama Kowalskiego. Swoje ustalenia potwierdzają cytatami z tekstu.

Zwracają uwagę na pojawiające się w tekście określenia przestrzeni oraz informacje o czasie i miejscu powstania utworu. Uzasadniają, że podmiotem zbiorowym tekstu  są internowani polscy żołnierze pragnący powrócić do ojczyzny i pokonać wroga. Mimo zaznanych cierpień nie tracą wiary w zwycięstwo.

7. Uczniowie zapoznają się z tekstem piosenki Zbigniewa Kabaty ps. Bobo Pieśń „Odwetu”. Wynotowują wyrazy charakterystyczne dla tekstu patriotycznego. Z tekstu piosenki wpisują do tabeli rzeczowniki i przymiotniki związane ze wskazanymi motywami i dodają do nich własne przykłady.

Uczniowie odszukują w tekście piosenki wyrazy, którymi podmiot liryczny określa ojczyznę i które opisują, czym są dla niego niewola i walka. Wybierają wyrazy silnie nacechowane emocjonalnie. Gromadzą m.in. wyrazy: skuta, smutek, jarzmo, zmartwychwstanie, cud, matka, hojny, śmierć, ból, wolność, najświętszy oraz ich samodzielnie wybrane synonimy.

Powstaje tabelka.

L. p.

Wyrazy do słowniczka

ojczyzna

niewola

walka

przymiotniki z piosenki

przymiotniki (własne przykłady)

rzeczowniki z tekstu

Rzeczowniki (własne przykłady)

Faza podsumowująca

1. Nauczyciel przygotowuje kartę pracy. Rozdaje ją wszystkim uczniom. Uczniowie samodzielnie wykonują dołączone do niej ćwiczenie. Swoje odpowiedzi porównują z umieszczonymi w e‑materiałach.

KARTA PRACY

Zbigniew Kabata ps. Bobo Pieśń „Odwetu"

Głośno niech zabrzmi dziś „Odwetu” zew
Nad Ojczyzną skutą w niewoli,
Głośno dziś niech rozlegnie się nasz śpiew,
Niechaj plunie w twarz smutkowi naszej doli.
Podziemny i szary nasz trud
Ciężkim jarzmem barki nam gnie,
Wiara w zmartwychwstania Polski cud,
Żarem serc naszych tchnie.
Na warcie my, jak jeden mąż,
Jak psy wciąż ścigani i tropieni,
Lecz niezłomnie wierzymy wciąż,
Że przyjdzie czas!
A wtedy wszystko się odmieni!
*
Zabrzmi swobodny już „Odwetu” zew,
Matka Polska otworzy oczy
I popłynie obfitą strugą krew,
Którą hojną dłonią każdy z nas wytoczy.
Wtedy poprzez śmierć, ból i łzy,
Przez bomb huk, świst kul i ryk dział,
Pójdziemy ku Wolności – my,
Ścieląc jej drogę z ciał.
Ojczyzny najświętszy nam znak,
Poniesiem na ostrzach swych bagnetów
I w radosny wyruszy szlak,
Podziemna i ukryta dziś
Armia „Odwetu”! 

odwet

Informacja

„Odwet” – pismo konspiracyjne prowadzone przez Władysława Jasińskiego ps. Jędruś, dowódcę oddziału partyzanckiego „Jędrusie”; Pieśń „Odwetu” była hymnem tego oddziału.

Polecenie

Udowodnij, że w Pieśni „Odwetu” autorstwa Zbigniewa Kabaty występują motywy i symbole typowe dla piosenki patriotycznej. Sformułuj argumenty i poprzyj je przykładami z tekstu. Twoja argumentacja powinna odnosić się zarówno do przesłania utworu, jak i do zastosowanych w nim środków artystycznego wyrazu.

Skorzystaj ze wskazówek interpretacyjnych:

  • W argumentacji odnieś się do sposobu obrazowania ojczyzny, wolności i sposobu rozumienia patriotyzmu.

  • Zinterpretuj nacechowanie emocjonalne zastosowanego w piosence słownictwa i środków artystycznego wyrazu.

  • Opisz nastrój, jaki towarzyszy lekturze (lub wykonaniu) utworu.

2. Nauczyciel zadaje pytanie;

Na czym polega tyrtejski charakter piosenki patriotycznej oraz sakralizacja ojczyzny i walki o wolność?

Uczniowie dzielą się spostrzeżeniami na ten temat.

3. Nauczyciel otwiera dyskusję podsumowującą lekcję, zadając pytania: Dlaczego ludzie w tak ekstremalnej sytuacji jak wojna chcą śpiewać? Czy autorzy pieśni i piosenek wojennych pomagają im przetrwać ten straszny czas?

Zadanie domowe

Nauczyciel na podstawie e‑materiałów formułuje polecenie pracy domowej.

Wyjaśnij, jaką funkcję pełnią środki stylistyczne w tekstach wojennych pieśni i piosenek. Napisz notatkę na ok. 150 słów.

Materiały pomocnicze:

Album Zakazane piosenki Various Artists.

Śpiewnik niepodległości, dostępny w internecie.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Uczniowie mogą opracować na wzór umieszczonej w e‑materiałach mapy myśli własną mapę o wybranej piosence patriotycznej. Do wszystkich zapisów mogą dołączyć odpowiednie ilustracje. mapę da się także wykorzystać w organizowaniu konkursu o piosenkach patriotycznych.