Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

Autor: Danuta Jyż‑Kuroś

Przedmiot: chemia

Temat: Z czego wykonane są opakowania?

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

XXI. Chemia wokół nas. Uczeń:

10) podaje przykłady opakowań (celulozowych, szklanych, metalowych, z tworzyw sztucznych) stosowanych w życiu codziennym; opisuje ich wady i zalety.

Zakres rozszerzony

XXI. Chemia wokół nas. Uczeń:

10) podaje przykłady opakowań (celulozowych, szklanych, metalowych, z tworzyw sztucznych) stosowanych w życiu codziennym; opisuje ich wady i zalety.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • podzieli opakowania ze względu na rodzaj materiału, z którego zostały wyprodukowane;

  • konstruuje mapę myśli, przedstawiającą funkcje opakowań;

  • przyporządkowuje nazwę tworzywa sztucznego do oznaczenia na opakowaniu produktu;

  • segreguje odpady przydzielając je do właściwego pojemnika;

  • ocenia skuteczność alternatywnych sposobów zmniejszających ilość używanych opakowań jednorazowych.

Strategie nauczania:

  • Self‑Organized Learning Enviroment (SOLE);

Metody i techniki nauczania:

  • „Zgadzasz się ze mną”/”Nie zgadzasz się...” – wariant dyskusji za i przeciw;

Formy pracy:

  • praca w grupach;

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przed lekcją:

Nauczyciel prosi uczniów o podzielenie się na zespoły i zapoznanie się z blokiem tekstowym do omawianego tematu.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel prosi wszystkich uczniów o uważne obejrzenie filmu edukacyjnego z medium bazowego.

Faza realizacyjna:

  1. Po obejrzeniu filmu nauczyciel informuje uczniów, że w grupach przeprowadzają dyskusję na temat: Jakie opakowania wybrać aby ograniczyć ilość produkowanych śmieci? Każda z grup otrzymuje miękką piłkę, którą podając sobie ustala kolejność zabierania głosu.

  2. Nauczyciel zapisuje na tablicy stwierdzenie: Świadome korzystanie z dostępnych typów opakowań może uratować naszą planetę, by był on widoczny dla wszystkich uczniów. Nauczyciel pokazuje, na czym polega zadanie przy pomocy dwóch uczniów: odczytuje stwierdzenie z tablicy i mówi „Zgadzam się z tym stwierdzeniem, ponieważ...” (podaje argument przemawiający za tezą z tablicy). Po przedstawieniu swojego argumentu przemawiającego za tezą, nauczyciel podaje piłkę do jednego z uczniów, mówiąc „Zgadzasz się ze mną”. Zadaniem ucznia jest przedstawienie innego argumentu popierającego tezę z tablicy. Po przedstawieniu swojego argumentu, uczeń podaje piłkę kolejnemu uczniowi i mówi „Nie zgadzasz się ze mną”, a kolejny uczeń musi teraz przedstawić argument przeciwko tezie na tablicy itd.

  3. Nauczyciel instruuje uczniów odnośnie do zasad rządzących ćwiczeniem:

  • nie wolno powtarzać argumentów (tj. każdy uczeń musi postarać się podać nowy argument);

  • uczniowie przedstawiają argumenty za lub przeciw, w zależności od prośby poprzedniego mówcy, niezależnie od własnych przekonań;

  • każdy uczeń w grupie powinien wypowiedzieć się przynajmniej dwukrotnie;

  • tylko uczeń, który trzyma w rękach piłkę może mówić (nie wolno przerywać wypowiedzi).

  1. Istota tego ćwiczenia polega na tym, że wymaga ono bezwzględnego skupienia i uwagi uczniów, ponieważ nigdy nie wiedzą, kiedy trafi do nich piłka ani czy zostaną poproszeni o poparcie, czy obalenie debatowanej tezy.

Faza podsumowująca:

Uczniowie zapisują cztery argumenty, które były dla nich najważniejsze. Nauczyciel prosi o odczytanie zapisanych argumentów.

Praca domowa:

Uczniowie przygotowują rozprawkę, w której oceniają skuteczność alternatywnych sposobów zmniejszających ilość używanych opakowań jednorazowych.

Materiały pomocnicze:

Materiały dla osób szczególnie zainteresowanych tematem:

  • https://www.products.pcc.eu/pl/produkty/branze-i-aplikacje/opakowania/

  • https://odpady-help.pl/porady/jak-zaklasyfikowac-opakowania

  • http://www.cobrpp.com.pl/actapoligraphica/uploads/pdf/AP2017_01_Wlodarska.pdf

  • http://www.agroindustry.pl/index.php/2017/11/27/opakowania-inteligentne-i-aktywne/ Zeszyty Naukowe ASzWoj nr 2(107) 2017 ISSN 2543‑6937 INNOWACYJNE OPAKOWANIA JAKO INTELIGENTNE ROZWIĄZANIA NA PRZYKŁADZIE BRANŻY SPOŻYWCZEJ dr Maciej KAŹMIERCZAK

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Medium może być wykorzystane:

  • zgodnie z propozycją zawartą w scenariuszu;

  • dla uczniów nieobecnych na lekcji jako formę uzupełnienia wiadomości;

  • na lekcji biologii dotyczącej ochrony środowiska.