Dla nauczyciela
Autor: Justyna Cybulska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Podstawowe pojęcia rachunku prawdopodobieństwa
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony, klasa III lub IV
Podstawa programowa:
XII. Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka. Zakres podstawowy.
Uczeń:
1) oblicza prawdopodobieństwo w modelu klasycznym.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
podaje przykłady doświadczeń losowych
określa zbiór zdarzeń elementarnych danego doświadczenia losowego
rozpoznaje zdarzenia pewne oraz zdarzenia niemożliwe
określa zdarzenia sprzyjające danemu zdarzeniu
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
mini – inscenizacja
plakat zależności
Formy pracy:
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń miał do dyspozycji komputer
kartony, mazaki
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Uczniowie wspólnie oglądają film edukacyjny, będący wprowadzeniem do rachunku prawdopodobieństwa.
Zastanawiają się przy tym, dlaczego probabilistyka jest jedną z najdynamiczniej rozwijających się gałęzi matematyki.Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Grupa uczniów prezentuje mini – inscenizację , którą przygotowała w domu, przybliżającą podstawowe pojęcia rachunku prawdopodobieństwa, związane ze zdarzeniami losowymi.
Uczniowie w grupach zapoznają się z treściami zapisanymi w sekcji „Przeczytaj” i sporządzają plakaty, prezentujące zależności między poznanymi pojęciami. Te plakaty powinny być umieszczone w klasie i być dostępne dla uczniów w ciągu całego czasu poświęconego na zgłębianie tajemnic rachunku prawdopodobieństwa.
Faza podsumowująca:
Przedstawiciele grup prezentują wykonane przez grupy plakaty, liderzy przedstawiają swoje spostrzeżenia na temat pracy grup.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, ocenia pracę grup i „aktorów”.
Praca domowa:
Zadaniem uczniów jest wykonanie ćwiczeń interaktywnych.
Materiały pomocnicze:
Klasyczna definicja prawdopodobieństwa. Własności prawdopodobieństwa. Obliczanie prawdopodobieństw zdarzeń losowychKlasyczna definicja prawdopodobieństwa. Własności prawdopodobieństwa. Obliczanie prawdopodobieństw zdarzeń losowych
Wskazówki metodyczne:
Film edukacyjny, będący wstępem do rachunku prawdopodobieństwa można zaprezentować uczniom dopiero w temacie Pojęcie prawdopodobieństwa.