Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Justyna Cybulska

Przedmiot: Matematyka

Temat: Podstawowe pojęcia rachunku prawdopodobieństwa

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony, klasa III lub IV

Podstawa programowa:

XII. Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka. Zakres podstawowy.

Uczeń:

1) oblicza prawdopodobieństwo w modelu klasycznym.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • podaje przykłady doświadczeń losowych

  • określa zbiór zdarzeń elementarnych danego doświadczenia losowego

  • rozpoznaje zdarzenia pewne oraz zdarzenia niemożliwe

  • określa zdarzenia sprzyjające danemu zdarzeniu

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

Metody i techniki nauczania:

  • mini – inscenizacja

  • plakat zależności

Formy pracy:

  • praca w grupach

  • praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń miał do dyspozycji komputer

  • kartony, mazaki

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Uczniowie wspólnie oglądają film edukacyjny, będący wprowadzeniem do rachunku prawdopodobieństwa.
    Zastanawiają się przy tym, dlaczego probabilistyka jest jedną z najdynamiczniej rozwijających się gałęzi matematyki.

  2. Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Grupa uczniów prezentuje mini – inscenizację , którą przygotowała w domu, przybliżającą podstawowe pojęcia rachunku prawdopodobieństwa, związane ze zdarzeniami losowymi.

  2. Uczniowie w grupach zapoznają się z treściami zapisanymi w sekcji „Przeczytaj” i sporządzają plakaty, prezentujące zależności między poznanymi pojęciami. Te plakaty powinny być umieszczone w klasie i być dostępne dla uczniów w ciągu całego czasu poświęconego na zgłębianie tajemnic rachunku prawdopodobieństwa.

Faza podsumowująca:

  1. Przedstawiciele grup prezentują wykonane przez grupy plakaty, liderzy przedstawiają swoje spostrzeżenia na temat pracy grup.

  2. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, ocenia pracę grup i „aktorów”.

Praca domowa:

Zadaniem uczniów jest wykonanie ćwiczeń interaktywnych.

Materiały pomocnicze:

Klasyczna definicja prawdopodobieństwa. Własności prawdopodobieństwa. Obliczanie prawdopodobieństw zdarzeń losowychDqwzWvu3wKlasyczna definicja prawdopodobieństwa. Własności prawdopodobieństwa. Obliczanie prawdopodobieństw zdarzeń losowych

Wskazówki metodyczne:

Film edukacyjny, będący wstępem do rachunku prawdopodobieństwa można zaprezentować uczniom dopiero w temacie Pojęcie prawdopodobieństwa.