Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R1Npc08wpxkTC1
Ćwiczenie 1
Zaznacz zdarzenie, które nie jest zdarzeniem losowym. Możliwe odpowiedzi: 1. Wylosowanie parzystej liczby oczek w rzucie symetryczną kostką do gry., 2. Wylosowanie króla z talii 52 kart do gry., 3. Wybór jednej liczby ze zbioru liczb 1, 2, 3, 4., 4. Pomiar prędkości wiatru 11 maja.
RfHeHWtbNiAEx1
Ćwiczenie 2
Spośród cyfr 1, 2, 3, 4 losujemy bez zwracania jedną, którą uważamy za cyfrę jedności. Następnie z pozostałych cyfr losujemy jedną cyfrę, która uważamy za cyfrę dziesiątek. Otrzymujemy w ten sposób liczbę dwucyfrową. Liczba wszystkich zdarzeń elementarnych tego doświadczenia jest równa: Możliwe odpowiedzi: 1. 16, 2. 12, 3. 8, 4. 4
RkxIzIO6thR3921
Ćwiczenie 3
Połącz w pary – opis doświadczenia i zbiór zdarzeń elementarnych dla tego doświadczenia. Wyciągamy kulę z pudła zawierającego 3 ponumerowane kolejno kule białe i 2 ponumerowane kolejno kule zielone. Możliwe odpowiedzi: 1. Ω=b1, b2, b3, z1, z2, 2. Ω=1, 4, 1, 6, 4, 6, 4, 1, 6, 1, 6, 4, 3. Ω=1, 4, 1, 6, 1, 1, 4, 6, 4, 1, 4, 4, 6, 1, 6, 4, 6, 6, 4. Ω=b1, b2, b1, z, b2, b1, b2, z, z, b1, z, b2 Z pudła zawierającego karteczki z zapisanymi liczbami 1, 4, 6 losujemy najpierw jedną, a następnie drugą karteczkę. Tworząc w ten sposób liczby dwucyfrowe. Możliwe odpowiedzi: 1. Ω=b1, b2, b3, z1, z2, 2. Ω=1, 4, 1, 6, 4, 6, 4, 1, 6, 1, 6, 4, 3. Ω=1, 4, 1, 6, 1, 1, 4, 6, 4, 1, 4, 4, 6, 1, 6, 4, 6, 6, 4. Ω=b1, b2, b1, z, b2, b1, b2, z, z, b1, z, b2 Z pudła zawierającego karteczki z zapisanymi liczbami 1, 4, 6 losujemy najpierw jedną wrzucamy ją z powrotem do pudła, a następnie losujemy drugą karteczkę. Tworząc w ten sposób liczby dwucyfrowe. Możliwe odpowiedzi: 1. Ω=b1, b2, b3, z1, z2, 2. Ω=1, 4, 1, 6, 4, 6, 4, 1, 6, 1, 6, 4, 3. Ω=1, 4, 1, 6, 1, 1, 4, 6, 4, 1, 4, 4, 6, 1, 6, 4, 6, 6, 4. Ω=b1, b2, b1, z, b2, b1, b2, z, z, b1, z, b2 Wyciągamy kolejno dwie kule (bez zwracania) z pudła zawierającego ponumerowane kolejno dwie kule białe i jedną zieloną. Możliwe odpowiedzi: 1. Ω=b1, b2, b3, z1, z2, 2. Ω=1, 4, 1, 6, 4, 6, 4, 1, 6, 1, 6, 4, 3. Ω=1, 4, 1, 6, 1, 1, 4, 6, 4, 1, 4, 4, 6, 1, 6, 4, 6, 6, 4. Ω=b1, b2, b1, z, b2, b1, b2, z, z, b1, z, b2
R3dzU5CkIw9Bs2
Ćwiczenie 4
Uzupełnij zapisy, wpisując liczby określające ilość zdarzeń elementarnych dla danego doświadczenia losowego.
  1. Rzut trzema monetami: Ω= Tu uzupełnij.
  2. Rzut trzema symetrycznymi kostkami do gry: Ω= Tu uzupełnij.
  3. Tworzenie ze zbioru cyfr 1, 3, 7, 9 liczb trzycyfrowych o niepowtarzających się cyfrach: Ω= Tu uzupełnij.
  4. Tworzenie liczb pięciocyfrowych z cyfr: 0, 6, 7, 8, 9, przestawiając te cyfry w dowolny sposób: Ω= Tu uzupełnij.
Rj0dDKXeFK8PS2
Ćwiczenie 5
Zaznacz wszystkie zdania prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Zdarzenie elementarne to inna nazwa zdarzenia losowego., 2. Zdarzenie niemożliwe A, gdzie AΩ, to zdarzenie losowe, któremu sprzyjają tylko niektóre zdarzenia elementarne, tworzące zbiór Ω., 3. Elementy zdarzenia A nazywamy wynikami sprzyjającymi zdarzeniu A., 4. Jeśli A=Ω, to zdarzenie A jest zdarzeniem pewnym.
R8l64BgUHeivF21
Ćwiczenie 6
Ścianki czworościanu foremnego ponumerowane są odpowiednio: 1, 2, 3, 5. Rzucamy dwukrotnie czworościanem i odczytujemy za każdym razem liczbę zapisaną na ściance, na którą upadł czworościan.
Połącz w pary opis zdarzenia i sprzyjające mu zdarzenia elementarne. Suma uzyskanych liczb jest sześcianem liczby naturalnej. Możliwe odpowiedzi: 1. A=1, 2, 1, 3, 1, 5, 2, 1, 3, 1, 5, 1, 2. A=3, 5, 5, 3, 3. A=5, 5, 4. A=1, 2, 2, 1, 3, 2, 2, 3 Iloczyn uzyskanych liczb jest liczba pierwszą. Możliwe odpowiedzi: 1. A=1, 2, 1, 3, 1, 5, 2, 1, 3, 1, 5, 1, 2. A=3, 5, 5, 3, 3. A=5, 5, 4. A=1, 2, 2, 1, 3, 2, 2, 3 Wartość bezwzględna różnicy uzyskanych liczb jest równa 1. Możliwe odpowiedzi: 1. A=1, 2, 1, 3, 1, 5, 2, 1, 3, 1, 5, 1, 2. A=3, 5, 5, 3, 3. A=5, 5, 4. A=1, 2, 2, 1, 3, 2, 2, 3 Iloczyn uzyskanych liczb jest większy od 20. Możliwe odpowiedzi: 1. A=1, 2, 1, 3, 1, 5, 2, 1, 3, 1, 5, 1, 2. A=3, 5, 5, 3, 3. A=5, 5, 4. A=1, 2, 2, 1, 3, 2, 2, 3
3
Ćwiczenie 7

Trzej strzelcy strzelają do jednego celu. Strzał celu oznaczamy liczbą 1, a niecelny liczbą 0.

Zdarzeniem elementarnym jest trójwyrazowy ciąg strzałów oddanych przez strzelców. Zapisz zbiór zdarzeń sprzyjających zdarzeniu T – cel został co najmniej raz trafiony.

3
Ćwiczenie 8

Zbiór zdarzeń elementarnych dla pewnego doświadczenia opisany jest następująco:

Ω=m, n: m1, 5, nM, K, L

Wypisz wszystkie zdarzenia elementarne należące do tego zbioru.