Dla nauczyciela
Autor: Tomasz Wójtowicz
Przedmiot: Matematyka
Temat: Interpretacja współczynników liczbowych występujących we wzorze funkcji kwadratowej zapisanej w postaci kanonicznej
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wykorzystuje wzór funkcji kwadratowej w postaci kanonicznej;
interpretuje współczynniki liczbowe występujące we wzorze funkcji kwadratowej;
stosuje zdobytą wiedzę do rozwiązywania problemów matematycznych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
praca z ekspertem;
giełda pomysłów;
burza mózgów;
liga zadaniowa.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
komputery z dostępem do internetu dla uczniów.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel inicjuje rozmowę wprowadzającą w temat: „Interpretacja współczynników liczbowych występujących we wzorze funkcji kwadratowej zapisanej w postaci kanonicznej”, nawiązuje do wiedzy uczniów z poprzednich lekcji. Przedstawia cel oraz kryteria sukcesu.
Uczniowie metodą burzy mózgów przypominają poznane pojęcia związane z tematem lekcji.
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się indywidualnie z treścią sekcji „Schemat interaktywny”. Zapisują ewentualne pytania dotyczące napotkanych trudności, po czym następuje dyskusja, w trakcie której nauczyciel wyjaśnia niezrozumiałe elementy z materiału.
Przed lekcją nauczyciel wyłania wśród uczniów ekspertów, którzy zapoznają się z materiałem zawartym w sekcji „Przeczytaj”. Na lekcji uczniowie pracują w grupach pod kierunkiem ekspertów. Eksperci proponują grupom rozwiązywanie zadań, które przygotowali w domu (zadania oparte na przykładach z sekcji „Przeczytaj”). W razie problemów – służą pomocą, wyjaśniają niezrozumiałe elementy.
Uczniowie w kolejnym kroku rozwiązują ćwiczenia nr 1 i 2 z sekcji „Sprawdź się”. Każdy z uczniów robi to samodzielnie. Po ustalonym czasie wybrani uczniowie przedstawiają rozwiązania. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej.
Nauczyciel dzieli klasę na 4‑osobowe grupy. Uczniowie biorą udział w lidze zadaniowej. Rozwiązują zadania 3‑8 z sekcji „Sprawdź się” na czas (od zadania łatwiejszego do trudniejszych). Grupa, która poprawnie rozwiąże zadania jako pierwsza, wygrywa, a nauczyciel nagradza uczniów ocenami za aktywność. Rozwiązania są prezentowane na forum klasy i omawiane krok po kroku.
Faza podsumowująca:
Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności, odnosząc się do wyświetlonych na tablicy interaktywnej celów z sekcji „Wprowadzenie”.
Praca domowa:
Uczniowie dobierają się w pary i opracowują domino matematyczne, składające się z kostek. Na każdej kostce znajduje się wzór funkcji kwadratowej, zapisany w postaci ogólnej i kanonicznej. Na następnej lekcji uczniowie wymieniają się przygotowanymi zestawami i sprawdzają ich poprawność.
Materiały pomocnicze:
Zależność między wartościami współczynników występujących we wzorach funkcji kwadratowej zapisanej w postaci ogólnej i kanonicznejZależność między wartościami współczynników występujących we wzorach funkcji kwadratowej zapisanej w postaci ogólnej i kanonicznej
Wskazówki metodyczne:
Materiał w sekcji „Schemat interaktywny” można wykorzystać do pracy przed lekcją. Uczniowie zapoznają się z jego działaniem i przygotowują do pracy na zajęciach w ten sposób, aby móc samodzielnie rozwiązywać zadania dotyczące postaci kanonicznej funkcji kwadratowej.
„Schemat interaktywny” można wykorzystać do określania własności funkcji oraz wykresu funkcji kwadratowej na podstawie wzoru tej funkcji zapisanego w postaci kanonicznej.