Dla nauczyciela
Autor: Jarosław Woźniak, Aneta Rogalska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Granica niewłaściwa funkcji w punkcie
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
XIII. Optymalizacja i rachunek różniczkowy. Zakres rozszerzony.
Uczeń:
1) oblicza granice funkcji (w tym jednostronne).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
odróżnia granicę właściwą funkcji w punkcie od niewłaściwej;
odróżnia przypadek braku granicy jednostronnej w punkcie od granicy niewłaściwej w punkcie.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
odwrócona klasa;
liga zadaniowa.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery multimedialne z dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e–materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie czytają część wprowadzającą lekcji oraz część „Granice niewłaściwe w kosmosie”.
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej sekcję „Wprowadzenie”, omawia i komentuje z uczniami cele lekcji.
Uczniowie formułują kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej część „Definicja granicy niewłaściwej w punkcie” z sekcji „Przeczytaj” oraz omawia ją na forum klasy. Wspomaga się symulacją interaktywną, ilustrującą definicję granicy niewłaściwej według Cauchy'ego.
Uczniowie indywidualnie analizują pozostałą część sekcji „Przeczytaj”.
Uczniowie w 3 – 4 osobowych grupach, rozwiązują ćwiczenia interaktywne na czas (od ćwiczenia łatwiejszego do trudniejszych). Grupa, która rozwiąże poprawnie ćwiczenia jako pierwsza, wygrywa, a nauczyciel może nagrodzić uczniów ocenami za aktywność. Rozwiązania są prezentowane na forum klasy, wątpliwości omawiane.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel omawia ewentualne problemy z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności, odnosząc się do wyświetlonych na tablicy interaktywnej celów z sekcji „Wprowadzenie”.
Praca domowa:
Uczniowie zadają sobie nawzajem w ramach 3 – 4 osobowej grupy zadanie, analogiczne do jednego z ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne:
Symulacja interaktywna może zostać wykorzystana jako materiał powtórzeniowy.