Dla nauczyciela
Autor: Tomasz Malinowski
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Prasa w Polsce po II wojnie światowej
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
VI. Społeczeństwo obywatelskie i kultura polityczna.
Uczeń:
14) charakteryzuje rolę współczesnych mediów w debacie publicznej; analizuje przebieg debaty publicznej na wybrany temat.
X. Kontrola władzy.
Uczeń:
2) podaje przykłady kontroli władzy przez media; analizuje – na współczesnych przykładach – przypadki ograniczania praw mediów; wyjaśnia rolę Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji w Rzeczypospolitej Polskiej; wykazuje, że poziom krytycyzmu mediów często zależy od ich orientacji politycznej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne:
Uczeń:
analizuje historię prasy w PRL;
wyjaśnia, czym jest tabloid;
charakteryzuje aktualną sytuację prasy.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
śniegowa kula;
mapa myśli;
gra dydaktyczna.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją
Zespół klasowy zostaje podzielony na trzy grupy. Zadaniem każdej z nich jest przygotowanie prezentacji multimedialnej dotyczącej jednego tytułu prasowego z czasów PRL. Może to być „Trybuna Ludu”, „Sztandar Młodych”, „Dziennik Ludowy”, „Kurier Polski”, „Razem”, „Na przełaj” lub inny. Uczniowie gromadzą informacje na podstawie źródeł internetowych oraz archiwalnych egzemplarzy stosownych czasopism i gazet.
Faza wstępna:
Przedstawienie tematu „Prasa w zarysie – 1945–1989” i celów zajęć.
Śniegowa kula. Przygotowanie przez pary uczniów definicji monopolu prasowego. Następnie uczniowie łączą się w czwórki, porównują swoje pomysły, dyskutują i tworzą wspólną wersję propozycji. W kolejnym kroku łączą się w ósemki i coraz liczniejsze grupy, aż powstanie ogólnoklasowa wersja definicji. Chętna/wybrana osoba zapisuje propozycję na tablicy.
Faza realizacyjna:
Przedstawienie uczniowskich prezentacji. Po każdej z nich następuje omówienie: uczniowie mogą zadawać pytania prelegentom, weryfikować i uzupełniać informacje.
Zapoznanie z medium w sekcji „Prezentacja multimedialna”. Tworzenie notatki w formie mapy pojęć. Wykonanie poleceń i ćwiczeń dołączonych do materiału.
Praca w grupach z treścią e‑materiału. Uczniowie na podstawie przeczytanego tekstu oraz informacji zawartych w multimedium w sekcji „Linia chronologiczna” układają pytania do quizu dla innych grup. Następnie wspólnie określają zasady rywalizacji i punktowania dobrych odpowiedzi (np. gra na czas lub na liczbę poprawnych odpowiedzi). Przeprowadzenie gry w klasie. Wybrana osoba dba o prawidłowy przebieg quizu zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami. Nauczyciel nagradza zwycięską drużynę, np. ocenami z aktywności.
Wykonanie w parach ćwiczeń nr 5–8. Pary konsultują swoje rozwiązania z innymi i ustalają jedną wersję odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń i poleceń z sekcji „Sprawdź się”.
Podsumowanie zajęć przez chętne/wybrane osoby.
Praca domowa:
Przygotuj kilka pytań dotyczących poruszanych na zajęciach zagadnień, których możesz się spodziewać na kartkówce.
Materiały pomocnicze:
Dominika Rafalska, Zlikwidowane marzenia, 26.10.2006 r., tygodnikpowszechny.pl.
Joanna Mikosz, Reklama prasowa – rodzaje i podrodzaje. Sposoby promocji prasy, „Acta Universitatis Lodziensis” 2011, nr 14/1.
Jacek Kwaśniewski, Środki masowego niekomunikowania – prasa PRL, jacek.kwasniewski.org.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium z sekcji „Schemat” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.