Sprawdź się
Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj ćwiczenie.
Ograniczenia wolności prasy w PRLCenzura [A] związana jest z koniecznością przedkładania każdej treści (numer czasopisma, tekst wiadomości radiowych) do zaakceptowania przez powołany do tego organ cenzorski. Jej celem jest ograniczanie i przeciwdziałanie rozpowszechnianiu publikacji sprzecznych z interesem państwa. Natomiast cenzura [B] polega na kontroli treści przekazu pod kątem zgodności z prawem, już po ogłoszeniu utworu. W (…) okresie PRL‑u stwierdzenie niezgodności z prawem cenzurowanego tekstu, sprzecznego z interesem władzy, skutkowało zakazem publikacji bądź częściową jego modyfikacją. Modyfikacja polegała na usunięciu zakwestionowanych fragmentów, bądź mogła przybierać formę cenzury [C] polegającej na zmianach i takim kształtowaniu utworu, aby odpowiadał on założeniom władzy. Cenzura dysponowała też środkami prawnymi przewidzianymi w systemie państwa, takimi jak np. konfiskata nakładu czy zakaz wystawiania spektaklu.
Zapoznaj się z tabelą i wykonaj ćwiczenie.
Liczba tytułów prasy codziennej na 1 mln mieszkańców
1968–70 | 1975 | 1979 | |
Kraje zachodnie* | 8,1 | 7,5 | 7,3 |
Kraje socjalistyczne** | 1,7 | 1,6 | 1,6 |
Polska | 1,3 | 1,2 | 1,2 |
* Austria, Belgia, Dania, Francja, Holandia, Kanada, Norwegia, RFN, USA, Szwecja, Wielka Brytania
** Bułgaria, CSRS, Jugosławia, Kuba, Mongolia, NRD, Polska, Rumunia, Węgry, ZSRS
Źródło: „Roczniki statystyczne” 1971, 1980, 1981, 1982.
Uwaga 1. Wskaźnik dla krajów zachodnich uległby obniżeniu o 0,2–0,6 pkt., gdyby wziąć pod uwagę większą liczbę krajów. Było to niemożliwe we względu na brak danych dla krajów zachodnich za lata 1968–1970 w ówczesnych „Rocznikach Statystycznych”.
Uwaga 2. Wskaźniki podane w tabeli liczone są jako średnia wskaźników dla poszczególnych krajów.
Źródło: Jacek Kwaśniewski, Środki masowego niekomunikowania – prasa PRL, dostępny w internecie: jacek.kwasniewski.org.pl [dostęp 4.03.2021 r.].
Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj ćwiczenie.
Środki masowego niekomunikowania – prasa PRL„Uważacie, że dziennikarstwo jest wolnym zawodem, że dziennikarstwo jest zawodem, w którym liczą się przede wszystkim kwalifikacje – jesteście w błędzie. Dziennikarstwo to jest zawód, w którym pierwszą kwalifikacją jest dyspozycyjność i posłuszeństwo. Jeśli poza tym jeszcze ktoś umie pisać, to dobrze, ale to jest sprawa pomocnicza i dodatkowa. Uważacie, że należy przejawiać pewne inicjatywy społeczne, przejawiać pewną aktywność – mylicie się. Wszelka inicjatywa, która nie mieści się w dyrektywach, jest sprzeczna z interesem partii dlatego, że zmusza partię do działań, które nie były uprzednio przewidziane”.
Ta wypowiedź skierowana do niesfornych dziennikarzy „Życia Warszawy” wprowadza nas nieźle w klimat polityki kadrowej partii wobec całego ich środowiska.
Zapoznaj się z tekstem, a następnie wykonaj ćwiczenie.
Reklama prasowa – rodzaje i podrodzaje. Sposoby promocji prasyReklama w polskiej prasie ukazywała się głównie w kolorystyce czarno‑białej. Przełom przyniosły lata 70. Wtedy narodziła się reklama różnobarwna. O dynamicznym rozwoju w dziejach reklamy prasowej możemy mówić dopiero po 1989 roku. Wówczas reklama zaczęła wyróżniać się w pismach, stała się atrakcyjna wizualnie.
Zapoznaj się z tekstem, a następnie wykonaj ćwiczenie.
Zlikwidowane marzenia1 września na zebraniu partyjnym w fabryce FSO Żerań nazwał ich działalność „kontrrewolucyjną”. Namiotkiewicz coraz rzadziej przychodził do redakcji. W końcu przestał. Sam Gomułka nigdy nie odpowiedział na próby skontaktowania się z nim. (…) Studenci znów wyszli na ulicę. Tak wyglądała pierwsza rocznica Października. - Do redakcji wpadł nasz kolega Włodek Godek. Mówił, że manifestujących na placu Narutowicza potraktowano jakimś trującym gazem. Sam wciąż miał czerwone oczy - mówi Turski. Na sztandarach znalazły się stare hasła: wolność słowa, reformy. Oraz jedno nowe: przywrócić tygodnik „(…)”.