Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Lewandowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Co nam zostało po Mickiewiczu? Dialog z tradycją
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
dowiaduje się, jaki wpływ na polską literaturę i kulturę miał zapoczątkowany przez Adama Mickiewicza paradygmat romantyczny,
wyjaśnia, na czym polega krytyczny stosunek twórców kultury do Pana Tadeusza Adama Mickiewicza.
poznaje historię rękopisu Pana Tadeusza Adama Mickiewicza.
ocenia, jakie znaczenie dla zachowania ciągłości dziedzictwa narodowego ma gromadzenie pamiątek, dokumentów i manuskryptów.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Co nam zostało po Mickiewiczu? Dialog z tradycją”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i o przygotowanie odpowiedzi na polecenia.
Recytacja. Chętna lub wybrana osoba przygotowuje głośne czytanie utworu poetyckiego klocek Tadeusza Różewicza, z elementami aktorskiej interpretacji.
Faza wprowadzająca:
Wyświetlenie na tablicy treści zawartych w sekcji „Wprowadzenie”. Przybliżenie przez nauczyciela tematu i celów lekcji. Określenie wiążących dla uczniów kryteriów sukcesu.
Faza realizacyjna:
Burza mózgów. Nauczyciel formułuje pytanie związane z tematem lekcji: Jakie znacie mity narodowe wywodzące się z epoki romantyzmu? Jakie były przyczyny i okoliczności ich powstania? oraz informuje, że pierwsza część zajęć będzie przeprowadzona metodą burzy mózgów.
Określa jej zasady oraz podaje czas przeznaczony na realizację zadania. Uczniowie pracują indywidualnie i zapisują swoje pomysły, następnie prezentują je na forum klasy. Nauczyciel wyznacza osobę, która zapisuje na tablicy propozycje uczestników zajęć.Uczniowie dzielą się na 5 grup, każdej z nich nauczyciel wskazuje do opracowania pytania zamieszczone w drugiej części bloku tekstowego. Po upływie ustalonego czasu wskazane osoby prezentują propozycje odpowiedzi, uczniowie dyskutują, wymieniają się swoimi opiniami. Notują najważniejsze ustalenia w zeszytach.
Praca z multimedium. Uczniowie zapoznają się z materiałem w sekcji „Film edukacyjny”. Nauczyciel czyta polecenie: „Wysłuchaj wykładu prof. Michała Kuziaka. Wyjaśnij, na czym polega krytyczny stosunek twórców kultury do Pana Tadeusza Adama Mickiewicza” i prosi uczniów, aby wykonali je w parach. Następnie wybrana osoba prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją, udziela też uczniom informacji zwrotnej.
Później uczniowie wykonują indywidualnie polecenia 2‑4 z sekcji „Film edukacyjny”.
W drugiej części tej fazy lekcji nauczyciel wyświetla galerię zdjęć interaktywnych. Uczniowie wspólnie opracowują polecenia 1 i 2 z tej sekcji.
Osoba, która się do tego przygotowała prze lekcją, odczytuje utwór Tadeusza Różewicza klocek, a następnie uczniowie w parach, wykonują polecenie 3 związane z tym wierszem.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel zadaje pytania podsumowujące, np.
Czym jest paradygmat romantyczny?
Jak funkcjonuje zbiorowa pamięć w kształtowaniu świadomości narodowej?
Praca domowa:
Zapoznaj się z fragmentem tekstu Doroty Tałaj, a następnie wymień określenia świadczące o tym, że wiersz Różewicza „wyróżnia się mocnym mickiewiczowskim tchnieniem”.
Materiały pomocnicze:
Witold Bobiński, Konteksty kulturowe w dydaktyce literatury, w: Polonista w szkole, pod red. Anny Janus‑Sitarz, Kraków 2004.
Współcześni polscy pisarze i badacze literatury. Słownik biobibliograficzny, T. 3, pod red. J. Czachowskiej, A. Szałagan, Warszawa 1994.
Maria Janion, Zmierzch paradygmatu, [w:] Czy będziesz wiedział, co przeżyłeś?, Gdańsk 2000.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Film edukacyjny” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.