Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Polecenie 1

Obejrzyj wnętrze Muzeum Pana Tadeusza we Wrocławiu. Wymień pamiątki związane z życiem i twórczością Adama Mickiewicza, które można zobaczyć w muzeum.

Zapoznaj się z opisem wnętrza Muzeum Pana Tadeusza we Wrocławiu. Wymień pamiątki związane z życiem i twórczością Adama Mickiewicza, które zgromadzone są w muzeum.

Rf3R9KKwAlRFP
(Uzupełnij).
Polecenie 2

Sporządź notatkę na temat rękopisu Pana Tadeusza. Odpowiedz na pytanie, jakie znaczenie dla zachowania ciągłości dziedzictwa narodowego ma gromadzenie pamiątek, dokumentów i manuskryptów?

R1deuOrpoinxQ
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
1
Polecenie 3

Korzystając z dowolnych źródeł, zgromadź informacje o Muzeum Adama Mickiewicza w Śmiełowie. Zwróć uwagę na historię dębu Adama Mickiewicza, do którego nawiązuje Tadeusz Różewicz w wierszu klocek.

1
Tadeusz Różewicz klocek

W Śmiełowie
CiastosiaCiastosiaCiastosia parzy kawę
której zapach boski
snuje się po domu państwa Kostołowskichpaństwa Kostołowskichpaństwa Kostołowskich

z dębu Mickiewicza
został klocek

klocek

z którego wyrasta
za oknem dąb
mchami brodaty
włożywszy pięć wieków
na swój kark garbaty

zamykam oczy
słyszę skrzyp drewnianej podłogi
to do pana MuhlaMuhlaMuhla
skrada się nocą Pani KonstancyaPani KonstancyaPani Konstancya

uśmiecham się
broń Boże nie myślę nic złego
potem… chciał Adam
wejść do stanu duchownego

z dębu został klocek
trzymam go na dłoni
za oknem szumi dąb zielony

to żyje wielki BaublisBaublisBaublis
w którego ogromie
wiekami wydrążony
jakby w dobrym domie
dwunastu ludzi
mogło wieczerzać za stołem

drogę mi przebiegł kot uczony
spadają liście z drzew
i czasu zasłony

rozewicz Źródło: Tadeusz Różewicz, klocek, [w:] Tadeusz Różewicz, zawsze fragment.
R1Hsofngrh2yF
(Uzupełnij).
Ciastosia
państwa Kostołowskich
Muhla
Pani Konstancya
Baublis
1
Ćwiczenie 1

Zapoznaj się z fragmentem tekstu Doroty Tałaj, a następnie wymień określenia świadczące o tym, że wiersz Różewicza „wyróżnia się mocnym mickiewiczowskim tchnieniem”.

Dorota Tałaj Śladami Mickiewicza (klocek z tomu zawsze fragment)

W twórczości autora Niepokoju wiersz klocek wyróżnia się mocnym mickiewiczowskim tchnieniem. Impulsem do jego napisania była wizyta poety w Muzeum Mickiewicza w Śmiełowie w lutym 1993 roku. Tekst wpisuje się w inne literackie świadectwa podróży Różewicza artystycznymi szlakami w poszukiwaniu wrażeń estetycznych, doświadczeń duchowych i odkrywania biografii wybitnych twórców przez osobisty udział w cząstce ich legendy. PeregrynacjePeregrynacjePeregrynacje te są motywowane pragnieniem powracania do źródeł poezji, poszukiwania jej początków, wiary w istnienie rzeczywistości i doświadczeń pierwotnych, a dla poezji archetypicznycharchetypicznycharchetypicznych.

talaj Źródło: Dorota Tałaj, Śladami Mickiewicza (klocek z tomu zawsze fragment), „Czytanie Literatury” 2013, nr 2, s. 123.
R1JHLSczb9Z9y
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Peregrynacje
archetypicznych
1
Ćwiczenie 2

Wyjaśnij, co może symbolizować dąb, a co – klocek. Podaj co najmniej po trzy znaczenia.

R1Tbkxuw8xkqt
Symbolika dębu. (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). Symbolika klocka. (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij).