Galeria zdjęć interaktywnych
Obejrzyj wnętrze Muzeum Pana Tadeusza we Wrocławiu. Wymień pamiątki związane z życiem i twórczością Adama Mickiewicza, które można zobaczyć w muzeum.
Zapoznaj się z opisem wnętrza Muzeum Pana Tadeusza we Wrocławiu. Wymień pamiątki związane z życiem i twórczością Adama Mickiewicza, które zgromadzone są w muzeum.
Sporządź notatkę na temat rękopisu Pana Tadeusza. Odpowiedz na pytanie, jakie znaczenie dla zachowania ciągłości dziedzictwa narodowego ma gromadzenie pamiątek, dokumentów i manuskryptów?
Korzystając z dowolnych źródeł, zgromadź informacje o Muzeum Adama Mickiewicza w Śmiełowie. Zwróć uwagę na historię dębu Adama Mickiewicza, do którego nawiązuje Tadeusz Różewicz w wierszu klocek.
klocekW Śmiełowie
CiastosiaCiastosia parzy kawę
której zapach boski
snuje się po domu państwa Kostołowskichpaństwa Kostołowskichz dębu Mickiewicza
został klocekklocek
z którego wyrasta
za oknem dąb
mchami brodaty
włożywszy pięć wieków
na swój kark garbatyzamykam oczy
słyszę skrzyp drewnianej podłogi
to do pana MuhlaMuhla
skrada się nocą Pani KonstancyaPani Konstancyauśmiecham się
broń Boże nie myślę nic złego
potem… chciał Adam
wejść do stanu duchownegoz dębu został klocek
trzymam go na dłoni
za oknem szumi dąb zielonyto żyje wielki BaublisBaublis
w którego ogromie
wiekami wydrążony
jakby w dobrym domie
dwunastu ludzi
mogło wieczerzać za stołemdrogę mi przebiegł kot uczony
spadają liście z drzew
i czasu zasłony
Zapoznaj się z fragmentem tekstu Doroty Tałaj, a następnie wymień określenia świadczące o tym, że wiersz Różewicza „wyróżnia się mocnym mickiewiczowskim tchnieniem”.
Śladami Mickiewicza (klocek z tomu zawsze fragment)W twórczości autora Niepokoju wiersz klocek wyróżnia się mocnym mickiewiczowskim tchnieniem. Impulsem do jego napisania była wizyta poety w Muzeum Mickiewicza w Śmiełowie w lutym 1993 roku. Tekst wpisuje się w inne literackie świadectwa podróży Różewicza artystycznymi szlakami w poszukiwaniu wrażeń estetycznych, doświadczeń duchowych i odkrywania biografii wybitnych twórców przez osobisty udział w cząstce ich legendy. PeregrynacjePeregrynacje te są motywowane pragnieniem powracania do źródeł poezji, poszukiwania jej początków, wiary w istnienie rzeczywistości i doświadczeń pierwotnych, a dla poezji archetypicznycharchetypicznych.
Wyjaśnij, co może symbolizować dąb, a co – klocek. Podaj co najmniej po trzy znaczenia.