Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Janusz Karkut

Przedmiot: Matematyka

Temat: Równanie okręgu opisanego na trójkącie

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

IX. Geometria analityczna na płaszczyźnie kartezjańskiej.

Zakres podstawowy. Uczeń:

4) posługuje się równaniem okręgu x-a2+y-b2=r2.

Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:

1) stosuje równanie okręgu w postaci ogólnej.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne i informatyczne;

  • kompetencje cyfrowe.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • Wyznacza równanie okręgu opisanego na trójkącie w prostokątnym układzie współrzędnych.

  • Wyznacza równanie okręgu opisanego na trójkącie prostokątnym.

  • Wyznacza równanie okręgu opisanego na trójkącie równobocznym.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • dyskusja;

  • metoda tekstu przewodniego.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do Internetu;

  • projektor multimedialny;

  • materiały zawarte w e‑podręczniku.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel przedstawia temat lekcji i formułuje kryteria sukcesu.

  2. Uczniowie przypominają informacje dotyczące okręgu opisanego na trójkącie.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel dzieli uczniów na 3 osobowe lub 4 osobowe grupy. Uczniowie w grupach zapoznają się z informacjami w sekcji „Przeczytaj”. Analizują przedstawione definicje, twierdzenie, przykłady i notują pytania. Następnie przedstawiają pytania na forum klasy. Odpowiadają na nie uczniowie z innych grup. Nauczyciel wyjaśnia ewentualne wątpliwości.

  2. Uczniowie indywidualnie analizują materiał przedstawiony w Galerii zdjęć. Nauczyciel wyjaśnia ewentualne wątpliwości, które pojawiły się po zapoznaniu się z materiałem.

  3. Uczniowie rozwiązują Polecenie 2.

  4. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonania zadania. W razie wątpliwości udziela odpowiedzi na zadane przez uczniów pytania.

  5. Uczniowie w parach rozwiązują wybrane ćwiczenia interaktywne 1‑6 w sekcji „Sprawdź się”.

Faza podsumowująca:

  • Nauczyciel omawia ewentualne problemy z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.

  • Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia w odniesieniu do postawionych na początku lekcji kryteriów sukcesu.

Praca domowa:

  • Uczniowie rozwiązują pozostałe ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne:

Uczniowie mogą wykorzystać galerię zdjęć jako materiał powtórzeniowy przed sprawdzianem.