Dla nauczyciela
Autor: Janusz Karkut
Przedmiot: Matematyka
Temat: Równanie okręgu opisanego na trójkącie
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
IX. Geometria analityczna na płaszczyźnie kartezjańskiej.
Zakres podstawowy. Uczeń:
4) posługuje się równaniem okręgu .
Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
1) stosuje równanie okręgu w postaci ogólnej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne i informatyczne;
kompetencje cyfrowe.
Cele operacyjne:
Uczeń:
Wyznacza równanie okręgu opisanego na trójkącie w prostokątnym układzie współrzędnych.
Wyznacza równanie okręgu opisanego na trójkącie prostokątnym.
Wyznacza równanie okręgu opisanego na trójkącie równobocznym.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
dyskusja;
metoda tekstu przewodniego.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu;
projektor multimedialny;
materiały zawarte w e‑podręczniku.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel przedstawia temat lekcji i formułuje kryteria sukcesu.
Uczniowie przypominają informacje dotyczące okręgu opisanego na trójkącie.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel dzieli uczniów na 3 osobowe lub 4 osobowe grupy. Uczniowie w grupach zapoznają się z informacjami w sekcji „Przeczytaj”. Analizują przedstawione definicje, twierdzenie, przykłady i notują pytania. Następnie przedstawiają pytania na forum klasy. Odpowiadają na nie uczniowie z innych grup. Nauczyciel wyjaśnia ewentualne wątpliwości.
Uczniowie indywidualnie analizują materiał przedstawiony w Galerii zdjęć. Nauczyciel wyjaśnia ewentualne wątpliwości, które pojawiły się po zapoznaniu się z materiałem.
Uczniowie rozwiązują Polecenie 2.
Nauczyciel sprawdza poprawność wykonania zadania. W razie wątpliwości udziela odpowiedzi na zadane przez uczniów pytania.
Uczniowie w parach rozwiązują wybrane ćwiczenia interaktywne 1‑6 w sekcji „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel omawia ewentualne problemy z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia w odniesieniu do postawionych na początku lekcji kryteriów sukcesu.
Praca domowa:
Uczniowie rozwiązują pozostałe ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Okrąg opisany na trójkącieOkrąg opisany na trójkącie
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą wykorzystać galerię zdjęć jako materiał powtórzeniowy przed sprawdzianem.