Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autorki: Monika Piechowicz‑Kruk

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Rodzaje wiatrów lokalnych

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa I

Podstawa programowa

III. Dynamika procesów atmosferycznych: pionowa budowa atmosfery, zjawiska i procesy w atmosferze, przestrzenne zróżnicowanie elementów klimatu, strefy klimatyczne i typy klimatów.

Uczeń:

3) wyjaśnia na przykładach genezę wiatrów stałych, okresowych oraz lokalnych i określa ich znaczenie dla przebiegu pogody.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wymienia rodzaje wiatrów lokalnych,

  • wyjaśnia mechanizmy ich powstawania,

  • omawia (podając przykłady) znaczenie poznanych wiatrów w życiu i działalności człowieka.

Strategie nauczania: konektywizm

Metody nauczania: burza mózgów, miniwykład, pogadanka, plakaty, gadająca ściana

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, plenum

Środki dydaktyczne: tablica interaktywna/monitor dotykowy/tablety, atlas, mapa świata, podręcznik

Materiały pomocnicze

Battan L.J., Pogoda, tłum. S. Moszkowicz, PWN, Warszawa 1979.

Woś A., Meteorologia dla geografów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby wyjaśnili, czym jest wiatr, skąd się bierze, a także wymienili rodzaje wiatrów. Uczniowie odpowiadają na pytania, stosując metodę „burzy mózgów”. Nauczyciel zapisuje notatki na tablicy, a następnie dzieli uczniów na trzy grupy. Każda grupa, odwołując się do już posiadanej wiedzy i doświadczeń, definiuje lub charakteryzuje:

    • grupa I – wiatry stałe,

    • grupa II – wiatry sezonowe,

    • grupa III – wiatry lokalne.

  • Grupy korzystają z informacji zapisanych na tablicy.

  • Po wykonanej pracy nauczyciel rozmawia z uczniami na plenum, odnosząc się do mapy świata w celu wskazania miejsc występowania poszczególnych wiatrów.

  • Po pogadance nauczyciel podsumowuje zebrane informacje i przedstawia temat lekcji. Uczniowie zapoznają się z treścią wprowadzenia do e‑materiału i poznają cele lekcji.

Faza realizacyjna

  • Uczniowie zapoznają się z częścią „Przeczytaj” e‑materiału. Następnie nauczyciel dzieli uczniów na cztery grupy. Każda grupa wybiera lidera i opracowuje plakat dotyczący wylosowanego rodzaju wiatru:

    • grupa I – bryza,

    • grupa II – wiatry zboczowe,

    • grupa III – wiatry fenowe,

    • grupa IV – wiatry spływowe.

  • Po wykonaniu zadania nauczyciel wywiesza na ścianie plakaty. Każdy uczeń może podejść i sam opisać przedstawione treści. Uczniowie prezentują i omawiają na plenum rezultaty pracy.

  • Na plenum wspólnie zapoznają się z treściami grafiki interaktywnej. Nauczyciel podsumowuje zebrane informacje w formie miniwykładu.

Faza podsumowująca

  • Nauczyciel podsumowuje etapy lekcji, zestawiając je z założonymi celami i wprowadza do fazy ćwiczeń na podstawie poznanego materiału.

  • Uczniowie wykonują ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”, nauczyciel czuwa nad przebiegiem pracy uczniów.

  • Nauczyciel wyjaśnia ewentualne trudności, pyta uczniów, co było dla nich nową wiedzą. Uczniowie dzielą się swoimi doświadczeniami.

  • Nauczyciel ocenia pracę uczniów podczas lekcji, biorąc pod uwagę ich zaangażowanie i możliwości.

Praca domowa

  • Przypomnij sobie sytuację wakacyjną, w której wiatr miał wpływ na przebieg zdarzeń. Przeanalizuj sytuację i opisz, co mogło wówczas spowodować, że pojawił się wiatr i jak mogłeś(-aś) się do tej sytuacji przygotować. Podaj wskazówki na przyszłość.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Grafika interaktywna może zostać wykorzystana podczas zajęć dotyczących czynników kształtujących pogodę (zakres podstawowy: III. 1). Może znaleźć zastosowanie w trakcie realizacji tematu „Wpływ wiatrów lokalnych na środowisko geograficzne i gospodarkę”.