Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R8bznMcuQWL4B1
Ćwiczenie 1
Wersja alternatywna ćwiczenia: Wybierz przyczyny powstania danego rodzaju wiatru. Wiatr bryzowy: Możliwe odpowiedzi: 1. wymuszony przepływ powietrza przez pasmo górskie, 2. silny kontrast termiczny dwóch różnych, sąsiadujących rodzajów podłoża, 3. nierównomierne nagrzewanie i stygnięcie zboczy i dolin górskich. Wiatr fenowy: Możliwe odpowiedzi: 1. wymuszony przepływ powietrza przez pasmo górskie, 2. silny kontrast termiczny dwóch różnych, sąsiadujących rodzajów podłoża, 3. nierównomierne nagrzewanie i stygnięcie zboczy i dolin górskich. Wiatr zboczowy: Możliwe odpowiedzi: 1. wymuszony przepływ powietrza przez pasmo górskie, 2. silny kontrast termiczny dwóch różnych, sąsiadujących rodzajów podłoża, 3. nierównomierne nagrzewanie i stygnięcie zboczy i dolin górskich.
Rbs2KRGScDooj1
Ćwiczenie 2
Wersja alternatywna ćwiczenia: Wyjaśnij czym jest fen i jak powstaje.
R9Z7gRHdaNhJB2
Ćwiczenie 3
Wersja alternatywna ćwiczenia: Zdecyduj jakie skutki wywołuje dany wiatr. Halny: Możliwe odpowiedzi: 1. łatwiejsze przybijanie żaglówek do brzegu, 2. topnienie śniegu na stokach po zawietrznej, 3. zniszczenia w winnicach na zboczach doliny, 4. burze piaskowe. Bryza morska: Możliwe odpowiedzi: 1. łatwiejsze przybijanie żaglówek do brzegu, 2. topnienie śniegu na stokach po zawietrznej, 3. zniszczenia w winnicach na zboczach doliny, 4. burze piaskowe. Mistral: Możliwe odpowiedzi: 1. łatwiejsze przybijanie żaglówek do brzegu, 2. topnienie śniegu na stokach po zawietrznej, 3. zniszczenia w winnicach na zboczach doliny, 4. burze piaskowe. Samum: Możliwe odpowiedzi: 1. łatwiejsze przybijanie żaglówek do brzegu, 2. topnienie śniegu na stokach po zawietrznej, 3. zniszczenia w winnicach na zboczach doliny, 4. burze piaskowe.
21
Ćwiczenie 4

Gradient wilgotnoadiabatyczny po stronie dowietrznej wynosi 0,6°C/100 m, natomiast suchoadiabatyczny po stronie zawietrznej wynosi 1°C/100 m. Wyjaśnij, korzystając z podanej informacji i ze schematu, dlaczego halny jest wiatrem suchym, ciepłym i silnym.

Gradient wilgotnoadiabatyczny po stronie dowietrznej wynosi 0,6°C/100 m, natomiast suchoadiabatyczny po stronie zawietrznej wynosi 1°C/100 m. Wyjaśnij, korzystając z podanej informacji i z opisu schematu, dlaczego halny jest wiatrem suchym, ciepłym i silnym.

R1Yt22c1grN6Q
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RCPcHVeWHLlxn
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

Przeanalizuj i opisz, jak poszczególne rodzaje wiatrów lokalnych wpływają na nasze życie i gospodarkę. Skup się zarówno na pozytywnych, jak i na negatywnych aspektach tych zjawisk.

Rkq0JDKDxbLBS
.
Ćwiczenie 6
RsEjLZEMwd95S2
Wersja alternatywna ćwiczenia: Wyjaśnij jak powstaje bryza dzienna.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1eP422K63ds1
(Uzupełnij).
R1Dt0pB2eYoQi2
Ćwiczenie 7
Wersja alternatywna ćwiczenia: Zdecyduj jaki to rodzaj wiatru. Powstanie wiatru powoduje różnica temperatury powietrza i ciśnienia atmosferycznego w strefie kontaktu lądu i morza. Kierunek wiatru jest zmienny w ciągu doby. Możliwe odpowiedzi: 1. monsun, 2. bryza, 3. pasat, 4. halny. Powstanie wiatru powoduje różnica ciśnień występująca po dwu stronach gór. Masy powietrza po jednej stronie gór są wilgotne i chłodne, a po drugiej – ciepłe i suche. Możliwe odpowiedzi: 1. monsun, 2. bryza, 3. pasat, 4. halny. Sąsiedztwo dużych obszarów lądowych i wodnych powoduje powstanie różnicy temperatur powietrza i ciśnienia atmosferycznego. To z kolei powoduje powstawanie wiatru sezonowego, zmieniającego dwa razy w roku kierunek. Możliwe odpowiedzi: 1. monsun, 2. bryza, 3. pasat, 4. halny. Wiatry te są związane z ogólną cyrkulacją atmosfery, wieją z obszarów zwrotnikowych ku równikowi. W stosunku do południków ich kierunek ulega odchyleniom w prawo na półkuli północnej i w lewo na półkuli południowej. Możliwe odpowiedzi: 1. monsun, 2. bryza, 3. pasat, 4. halny.
3
Ćwiczenie 8

Jeżeli w miejscowości położonej na wysokości 800 m n.p.m. po stronie dowietrznej temperatura powietrza wynosi 8,0°C, to ile wynosi temperatura na szczycie, który osiąga 3000 m n.p.m., oraz po przeciwnej, zawietrznej stronie góry na wysokości 800 m n.p.m.? Dokonaj obliczeń, biorąc pod uwagę zmiany temperatury i wysokości. Zaznacz właściwe wyniki.

RPbZjKWA3jSdv

Temperatura na szczycie 3000 m n.p.m. wynosi:

R1Z6nFjjgjuV2
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.

Temperatura po zawietrznej stronie góry na wysokości 800 m n.p.m. wynosi:

R13C3875yRGWf
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.