Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Justyna Cybulska

Przedmiot: Matematyka

Temat: Podwyżki, obniżki pieniężne

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony, klasa I lub II

Podstawa programowa:

I. Liczby rzeczywiste. Zakres podstawowy.

Uczeń:

1) wykonuje działania (dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie, potęgowanie, pierwiastkowanie, logarytmowanie) w zbiorze liczb rzeczywistych.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wykonuje obliczenia pieniężne

  • stosuje obliczenia procentowe w sytuacjach praktycznych

  • dobiera model matematyczny do rozwiązania problemu z kontekstem realistycznym

  • ocenia skuteczność dostępnych metod matematycznych, wykonując obliczenia pieniężne

  • rozwija umiejętność pracy w grupie

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

Metody i techniki nauczania:

  • dywanik pomysłów

  • gwiazda konkretów

Formy pracy:

  • praca w parach

  • praca w grupach

  • praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń miał do dyspozycji komputer

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Uczniowie na ramionach „gwiazdy konkretów” zapisują znane im już sposoby wykonywania obliczeń procentowych (np. sposób obliczania procentu danej liczby, wyznaczania liczby na podstawie danego jej procentu). Zapisują odpowiedni wzór i przykład.

  2. Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie pracują w grupach, analizując zadania z sekcji „Przeczytaj”.
    Grupa 1 – Zapoznaje się z zadaniami dotyczącymi lokat bankowych.
    Grupa 2 – Zapoznaje się z zadaniami dotyczącymi podwyżek i obniżek cen.
    Następnie grupy układają po dwa podobne zadania i przekazują je do rozwiązania innym grupom.

  2. Grupy prezentują rozwiązania zadań i wspólnie omawiają sposób rozwiązania przykładów dotyczących podwyżek lub obniżek cen.

  3. Uczniowie wspólnie, metodą dywanika pomysłów, układają algorytm dotyczący wielokrotnych zmian cen. Następnie porównują rezultaty swojej pracy ze sposobami przedstawionymi w animacji.

  4. Uczniowie w parach rozwiązują dowolne zadania spośród ćwiczeń sprawdzających.

Faza podsumowująca:

  1. Wskazany przez nauczyciela uczeń przedstawia krótko najważniejsze elementy zajęć, poznane wiadomości, ukształtowane umiejętności.

  2. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, ocenia pracę grup i par.

Praca domowa:

Nauczyciel prosi, aby uczniowie w domu rozwiązali zadania, których nie rozwiązali na lekcji.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne:

Jeden z uczniów może być poproszony, aby w domu zapoznał się z animacją i w czasie zajęć wystąpił w charakterze eksperta, który poprowadzi część lekcji związanej z wielokrotnymi podwyżkami bądź obniżkami cen.