Dla nauczyciela
Autor: Justyna Cybulska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Podwyżki, obniżki pieniężne
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony, klasa I lub II
Podstawa programowa:
I. Liczby rzeczywiste. Zakres podstawowy.
Uczeń:
1) wykonuje działania (dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie, potęgowanie, pierwiastkowanie, logarytmowanie) w zbiorze liczb rzeczywistych.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
wykonuje obliczenia pieniężne
stosuje obliczenia procentowe w sytuacjach praktycznych
dobiera model matematyczny do rozwiązania problemu z kontekstem realistycznym
ocenia skuteczność dostępnych metod matematycznych, wykonując obliczenia pieniężne
rozwija umiejętność pracy w grupie
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
dywanik pomysłów
gwiazda konkretów
Formy pracy:
praca w parach
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń miał do dyspozycji komputer
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Uczniowie na ramionach „gwiazdy konkretów” zapisują znane im już sposoby wykonywania obliczeń procentowych (np. sposób obliczania procentu danej liczby, wyznaczania liczby na podstawie danego jej procentu). Zapisują odpowiedni wzór i przykład.
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie pracują w grupach, analizując zadania z sekcji „Przeczytaj”.
Grupa 1 – Zapoznaje się z zadaniami dotyczącymi lokat bankowych.
Grupa 2 – Zapoznaje się z zadaniami dotyczącymi podwyżek i obniżek cen.
Następnie grupy układają po dwa podobne zadania i przekazują je do rozwiązania innym grupom.Grupy prezentują rozwiązania zadań i wspólnie omawiają sposób rozwiązania przykładów dotyczących podwyżek lub obniżek cen.
Uczniowie wspólnie, metodą dywanika pomysłów, układają algorytm dotyczący wielokrotnych zmian cen. Następnie porównują rezultaty swojej pracy ze sposobami przedstawionymi w animacji.
Uczniowie w parach rozwiązują dowolne zadania spośród ćwiczeń sprawdzających.
Faza podsumowująca:
Wskazany przez nauczyciela uczeń przedstawia krótko najważniejsze elementy zajęć, poznane wiadomości, ukształtowane umiejętności.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, ocenia pracę grup i par.
Praca domowa:
Nauczyciel prosi, aby uczniowie w domu rozwiązali zadania, których nie rozwiązali na lekcji.
Materiały pomocnicze:
Procenty w życiu codziennymProcenty w życiu codziennym
Obliczenia procentoweObliczenia procentowe
Wskazówki metodyczne:
Jeden z uczniów może być poproszony, aby w domu zapoznał się z animacją i w czasie zajęć wystąpił w charakterze eksperta, który poprowadzi część lekcji związanej z wielokrotnymi podwyżkami bądź obniżkami cen.