Trudno sobie wyobrazić nasze życie bez procentów. W domu, w szkole czy w sklepie spotykamy się z procentami. Promocje, obniżki i podwyżki cen, skład produktów i leków, statystyki ocen i frekwencja w szkole, wyniki wyborów, kredyty i lokaty bankowe – wszędzie mówi się i pisze o procentach.
RstCOeuTiIoWq1
W rozmowach także często używamy zwrotów związanych z procentami, np. mówimy: „Zgadzam się z tobą w stu procentach”, co oznacza, że jesteśmy tego samego zdania, co nasz rozmówca.
Słowo „procent” pochodzi od łacińskiego wyrażenia „pro centum”, co tłumaczymy jako „na sto”. Procent oznaczamy symbolem %.
Ważne!
Jeden procent danej wielkości to jedna setna część tej wielkości, co symbolicznie zapisujemy:
Przykład 1
Skoro , to
- połowa
-ćwiartka
- całość
Pamiętajmy, że procenty określają część jakiejś całości. Procent jest zawsze ułamkiem pewnej wielkości.
A
Ćwiczenie 1
RGhB7vlgzJuzK1
Często prezentujemy informacje wyrażone za pomocą procentów w postaci diagramów. Jest to wygodne i znacznie ułatwia odczytywanie i przetwarzanie informacji. Na ogół procenty na diagramach sumują się do , czyli do całości.
A
Ćwiczenie 2
RdK5ViU0FG0Cl1
i7vvNZzeit_d5e198
Przykład 2
W klasie jest uczniów, w tym dziewcząt. Obliczmy, jaki procent wszystkich uczniów w klasie stanowią dziewczęta, a jaki chłopcy. Dziewczęta stanowią klasy. Chłopcy stanowią klasy.
Przykład 3
Ania ma z przyrody pięć ocen: jedną piątkę, trzy czwórki i jedną trójkę. Jaki procent tych ocen stanowią czwórki? Czwórki stanowią ocen Ani z przyrody. Żeby dowiedzieć się, jaki to procent tych ocen musimy ułamek wyrazić w procentach. Najlepiej rozszerzyć ten ułamek do mianownika .
Odpowiedź: Czwórki stanowią tych ocen.
B
Ćwiczenie 3
R12BCkPcurdkM1
B
Ćwiczenie 4
R1HhNf4V2XJFV1
classicmobile
Ćwiczenie 5
Pojemniki są częściowo napełnione.
RAL5a9NVtWOWB1
Rozstrzygnij, czy zdanie jest prawdziwe, czy fałszywe.
R1ApuwMtEJJZp
static
Ćwiczenie 5
Pojemniki są częściowo napełnione.
RAL5a9NVtWOWB1
Rozstrzygnij, czy zdanie jest prawdziwe, czy fałszywe.