Wokół nas poruszają się zarówno ludzie, jak i zwierzęta, rzeczy czy pojazdy. Ruch jest zjawiskiem powszechnym. Opisując ruch używamy trzech pojęć: drogi, prędkości i czasu. Prędkość, droga i czas to ważne pojęcia, z którymi spotykamy się nie tylko na matematyce, ale także na przyrodzie, fizyce i biologii.
Prędkość
W rzeczywistości obiekty poruszają się z różną prędkością. Na przykład samochód musi czasami zwolnić, a czasami może przyspieszyć. Dlatego mówiąc o prędkości mamy na myśli średnią prędkość. Na przykład, jeśli samochód w czasie godzin przejechał drogę , to znaczy, że w czasie godziny przejechał kilometrów. Mówimy, że jego średnia prędkość wynosiła kilometrów na godzinę. Zapisujemy to krótko: lub .
Gdy wiemy, jaką drogę i w jakim czasie pokonał dany obiekt, możemy obliczyć z jaką prędkością się poruszał.
Przykład 1
Kierowca w ciągu godzin przejechał odległość . Obliczmy, z jaką średnią prędkością się poruszał. Kierowca pokonał w czasie godzin, zatem w ciągu godziny pokonał . To oznacza, że poruszał się ze średnia prędkością . Obliczenia możemy zapisać krótko:
Rl2Buvm6Nruml1
Odpowiedź: Kierowca poruszał się ze średnią prędkością .
Przykład 2
Pieszy przeszedł w ciągu pół godziny. Z jaką średnią prędkością się poruszał?
sposób
RYshtV6Wfk8H41
Odpowiedź: Pieszy poruszał się ze średnią prędkością .
sposób
Obliczenia można wykonać w innych jednostkach.
RHVfBYsOPKQZ51
Odpowiedź: Prędkość pieszego wynosiła .
A
Ćwiczenie 1
R1W6raUySSx2G1
B
Ćwiczenie 2
Rtr41ZZH5ht3r1
Przykład 3
Słoń porusza się w biegu z prędkością . Z jaką prędkością, wyrażoną w kilometrach na godzinę, porusza się wówczas słoń?
R192h8Wj37Bul1
Odpowiedź: Słoń porusza się z prędkością . Z powyższych obliczeń możemy także wywnioskować, że prędkość słonia wynosiła , a także czy .
inNRKhJLU6_d5e307
Droga
Jeżeli znamy prędkość poruszającego się np. pojazdu, to możemy obliczyć, jaka drogę pokona ten pojazd w określonym czasie.
A
Ćwiczenie 3
R1Kwv0vTEQMja1
A
Ćwiczenie 4
R1cP3G18nf7Jd1
A
Ćwiczenie 5
R1KaDCuUww3UO1
A
Ćwiczenie 6
R1MahYfkYT3311
Czas
A
Ćwiczenie 7
R1XjbhjhUA4lX1
Gdy wiemy, jaką drogę i z jaką prędkością poruszał się jakiś, to możemy obliczyć czas tego ruchu.
Przykład 4
Pewien samochód przejechał ze średnią prędkością . Obliczmy, ile czasu trwała ta podróż. Skoro samochód poruszał się z prędkością , to znaczy, że przejechał w czasie .
RJDxKAQphNN9N1
Odpowiedź: Podróż trwała .
A
Ćwiczenie 8
R1OFDCMNH7g9s1
B
Ćwiczenie 9
Oblicz czas i uzupełnij zdania.
Pociąg jadąc ze stałą prędkością przebył drogę . Podróż trwała … minut.
Samolot lecąc z prędkością pokonał odległość . Podróż trwała … minut.
Pieszy szedł z prędkością i pokonał dystans . Pieszy szedł … minut.
Koń cwałując z prędkością pokonał drogę . Cwał konia trwał … sekund.
Prędkość, droga i czas – zadania różne
A
Ćwiczenie 10
Samochód zużywa benzyny na trasie . Oblicz, ile km przejedzie samochód z tą samą prędkością zużywając .
Samochód przejedzie .
A
Ćwiczenie 11
Odległość między Adamowem i Piotrkowem jest równa . Oblicz, z jaką średnią prędkością jedzie pociąg, jeżeli z Adamowa wyjeżdża o godzinie , a w Piotrkowie jest o godzinie .
Pociąg jedzie z prędkością .
classicmobile
Ćwiczenie 12
Kierowca przejechał drogę z Kazimierza do miasta Łańcuta w ciągu godzin, a drogę powrotną w czasie o minut krótszym. Rozstrzygnij, czy zdanie jest prawdziwe, czy fałszywe.
Rq4SAj1d2oDMj
static
Ćwiczenie 12
Kierowca przejechał drogę z Kazimierza do miasta Łańcuta w ciągu godzin, a drogę powrotną w czasie o minut krótszym. Rozstrzygnij, czy zdanie jest prawdziwe, czy fałszywe.
R1NuBpKhvFwTM
inNRKhJLU6_d5e678
Doganianie, oddalanie, spotykanie
Obserwując, czy rozważając ruch, dostrzegamy również takie sytuacje jak: wymijanie, doganianie, spotykanie i oddalenie się obiektów.
Przykład 5
Maja zauważa Sonię z odległości i zaczyna ją gonić. Sonia ucieka z prędkością , a Maja goni ją z prędkością . Po jakim czasie Maja dogoni Sonię? W ciągu sekundy odległość między dziewczynkami zmniejsza się o
Ponieważ
więc Maja dogoni Sonię w ciągu .
B
Ćwiczenie 13
Krzyś goni Kubę. Krzyś biegnie z prędkością , a Kuba ucieka przed nim z prędkością . Po jakim czasie Krzyś dogoni Kubę, jeśli początkowo byli oddaleni od siebie o .
Krzyś dogoni Kubę po .
C
Ćwiczenie 14
Wilk zobaczył zająca w odległości i zaczął go gonić z prędkością . W tym samym czasie zając zobaczył wilka i zaczął uciekać z prędkością . Do bezpiecznej nory zając miał . Ile sekund brakowało wilkowi, żeby złapać zająca?
Wilkowi brakowało .
Przykład 6
Oliwia i Julka zobaczyły się z odległości . Uradowane zaczęły biec naprzeciw siebie, Oliwia z prędkością , a Julka . Po jakim czasie dziewczynki spotkały się (dobiegły do siebie)? W ciągu sekundy odległość między dziewczynkami zmniejsza się o
Ponieważ
więc dziewczynki spotkają się po .
B
Ćwiczenie 15
Kamil i Tomek zaczęli biec naprzeciw siebie z odległości . Kamil biegł z prędkością , a Kuba z prędkością . Po jakim czasie chłopcy się spotkali?
Chłopcy spotkali się po .
Przykład 7
Andrzej i Jola rozstają się. Zaczynają biec i oddalać się od siebie w przeciwnych kierunkach, wzdłuż tej samej ulicy. Andrzej biegnie z prędkością , a Jola z prędkością . Po ilu sekundach znajdą się od siebie w odległości ? W ciągu sekundy odległość między nimi zwiększa się o
Ponieważ
więc oddalą się na odległość po .
B
Ćwiczenie 16
Dwa pociągi ruszyły jednocześnie z tej samej stacji, ale w przeciwnych kierunkach. Jaka będzie odległość między nimi po godzinach, jeśli jeden pociąg jedzie z prędkością , a drugi z prędkością ?
Po godzinach pociągi będą oddalone o .
C
Ćwiczenie 17
Pociąg jechał przez godziny z prędkością , a następnie przez godziny z prędkością . Oblicz, z jaką średnią prędkością ten pociąg pokonał całą trasę.
Pociąg jechał ze średnią prędkością .
Oblicz najpierw ile kilometrów łącznie przejechał pociąg i ile czasu łącznie jechał.
C
Ćwiczenie 18
Marcin przez godzinę szedł szybko, z prędkością , ale zmęczył się i przez następne pół godziny szedł z prędkością . Ostanie pół godziny Marcin szedł bardzo wolno z prędkością . Z jaką średnią prędkością przeszedł Marcin całą swoją drogę?