Procenty w życiu codziennym
Procent jako część całości
Trudno sobie wyobrazić nasze życie bez procentów. W domu, w szkole czy w sklepie spotykamy się z procentami. Promocje, obniżki i podwyżki cen, skład produktów i leków, statystyki ocen i frekwencja w szkole, wyniki wyborów, kredyty i lokaty bankowe – wszędzie mówi się i pisze o procentach.

W rozmowach także często używamy zwrotów związanych z procentami, np. mówimy: „Zgadzam się z tobą w stu procentach”, co oznacza, że jesteśmy tego samego zdania, co nasz rozmówca.
Słowo „procent” pochodzi od łacińskiego wyrażenia „pro centum”, co tłumaczymy jako „na sto”.
Procent oznaczamy symbolem %.
Jeden procent danej wielkości to jedna setna część tej wielkości, co symbolicznie zapisujemy:
Skoro , to
- połowa
-ćwiartka
- całość
Pamiętajmy, że procenty określają część jakiejś całości. Procent jest zawsze ułamkiem pewnej wielkości.
Często prezentujemy informacje wyrażone za pomocą procentów w postaci diagramów. Jest to wygodne i znacznie ułatwia odczytywanie i przetwarzanie informacji. Na ogół procenty na diagramach sumują się do , czyli do całości.
W klasie jest uczniów, w tym dziewcząt. Obliczmy, jaki procent wszystkich uczniów w klasie stanowią dziewczęta, a jaki chłopcy.
Dziewczęta stanowią klasy.
Chłopcy stanowią klasy.
Ania ma z przyrody pięć ocen: jedną piątkę, trzy czwórki i jedną trójkę. Jaki procent tych ocen stanowią czwórki?
Czwórki stanowią ocen Ani z przyrody. Żeby dowiedzieć się, jaki to procent tych ocen musimy ułamek wyrazić w procentach. Najlepiej rozszerzyć ten ułamek do mianownika .
Odpowiedź: Czwórki stanowią tych ocen.
Klasówkę pisało uczniów. Dwóch z nich dostało ocenę celującą, czterech - ocenę bardzo dobrą, pięciu - ocenę dobrą, ośmiu – ocenę dostateczną. Jeden uczeń otrzymał ocenę dopuszczającą. Podaj te same informacje za pomocą procentów.
Uzupełnij.
............ piszących klasówkę uzyskało ocenę co najmniej dostateczną. Spośród piszących ocenę celującą otrzymało ............ uczniów, ocenę bardzo dobrą ............ , ocenę dobrą ............ , ocenę dostateczną ............ a ocenę dopuszczającą ............ .
Pojemniki są częściowo napełnione.

Rozstrzygnij, czy zdanie jest prawdziwe, czy fałszywe.
- Pojemnik jest wypełniony w siedemdziesięciu pięciu procentach .
- Pojemnik jest wypełniony w osiemdziesięciu procentach .
- Pojemnik jest w trzydziestu procentach pusty.
Uzupełnij.
a) z to ............
b) z to ............
c) z to ............
d) ze to ............
e) z to ............
f) z to ............
g) z to ............
h) z to ............