Dodawanie i odejmowanie liczb dziesiętnych
Pamięciowe dodawanie i odejmowanie liczb dziesiętnych
Film dostępny na portalu epodreczniki.pl
Animacja
Liczbę dodaj do podanej liczby. Podaj wynik.
Liczbę odejmij od podanej liczby. Zapisz wynik.
Uzupełnij.
a) 1,2 + 3,04 = ............
b) 4,57 + 13,12 = ............
c) 0,583 + 1,01 = ............
d) 5,99 – 1,7 = ............
e) 16,258 – 8,24 = ............
f) 1,123 – 0,124 = ............
Sumę liczb i możemy obliczyć w pamięci dwoma sposobami.
Dodajemy jedności do jedności i części dziesiąte do części dziesiątych . Części setne pierwszej liczby przepisujemy. Otrzymujemy wynik .
dziesiąte to inaczej setnych. Dodajemy więc jedności do jedności, a następnie części setne do części setnych ( setne setnych). Otrzymujemy wynik i setne .
Podobnie możemy wykonać odejmowanie:
lub
Jak od liczby 1 odjąć w pamięci ?
to inaczej sto części setnych . Odejmując setne, otrzymamy setnych.
Zatem
Wobec tego
W każde kolejne pole tabeli wpisz liczbę
o większą od poprzedniej
Tabela. Dane o większą od poprzedniej
Tabela. Dane o mniejszą od poprzedniej
Tabela. Dane o 1,09 mniejszą od poprzedniej
Tabela. Dane
W każde kolejne pole wstaw liczbę
a) o 0,35 większą od poprzedniej, gdy pierwszą była 5.
............ ............ ............ ............ ............ ............ ............ ............
b) o 2,4 większą od poprzedniej, gdy pierwszą była 1,2.
............ ............ ............ ............ ............ ............ ............ ............
c) o 0,7 mniejszą od poprzedniej, gdy pierwszą była 6,5.
............ ............ ............ ............ ............ ............ ............ ............
d) o 1,09 mniejszą od poprzedniej, gdy pierwszą była 10.
............ ............ ............ ............ ............ ............ ............ ............
Dodawanie i odejmowanie sposobem pisemnym
Film dostępny na portalu epodreczniki.pl
Animacja
Film dostępny na portalu epodreczniki.pl
Animacja
Oblicz sposobem pisemnym i uzupełnij.
a) 123,5 + 95,78 = ............
b) 64,957 + 8,29 = ............
c) 856,0119 + 0,9999 = ................
d) 28,604 + 56 + 102,58 = ..............
e) 0,99 + 9,99 + 99,99 = ............
f) 524,5 + 133,65 + 98,162 = ..............
Oblicz sposobem pisemnym i uzupełnij.
a) 523,18 – 59,7 = ............
b) 46,281 – 8,299 = ............
c) 101,0101 – 0,1111 = ..............
d) 64,5 – 15,76 = ............
e) 658,03 – 9,128 = ..............
f) 999 – 99,999 = ..............
Zadania – działania pisemne
Triatlon to dyscyplina sportowa łącząca pływanie, kolarstwo i bieganie. Pierwszy triatlon zorganizowano w roku. Trzeba było wówczas : przepłynąć , przejechać rowerem i przebiec . Obecnie jest to bardzo popularna dyscyplina. Na całym świecie odbywają się różne rodzaje triatlonów, o dystansach różnej długości. Standard olimpijski to: pływania, jazdy rowerem i biegu.
Oblicz, jaki łączny dystans trzeba było pokonać w triatlonie zorganizowanym po raz pierwszy.
Oblicz, który łączny dystans w triatlonie jest dłuższy i o ile kilometrów: pierwszy (z roku ) czy obecny, olimpijski.
O ile kilometrów i jak zmieniły się od r. dystanse, które trzeba: przepłynąć, przejechać rowerem i przebiec w porównaniu do standardów olimpijskich?
Oblicz, wykonując trudniejsze obliczenia sposobem pisemnym.
Suma dwóch liczb wynosi . Jedna z tych liczb jest o większa od drugiej. Jakie to liczby?
Pierwsza liczba jest o większa od drugiej, a trzecia liczba jest o mniejsza od pierwszej. Ile wynosi suma tych trzech liczb, jeżeli trzecia liczba to ?
Dane są trzy liczby. Suma pierwszej i drugiej wynosi , suma drugiej i trzeciej jest równa , a pierwszej i trzeciej . Jakie to liczby?
Oblicz wartości wyrażeń i dodaj otrzymane wyniki.