Działania na liczbach wymiernych
Jeżeli dodajemy dwie liczby wymierne tego samego znaku, to znak sumy jest taki sam jak znak obydwu składników, a jej wartość bezwzględna jest sumą wartości bezwzględnych składników.
Jeżeli dodajemy dwie liczby wymierne różnych znaków, to znak sumy jest taki jak znak liczby o większej wartości bezwzględnej, a wartość bezwzględna sumy jest różnicą wartości bezwzględnych składników.
Przypomnijmy teraz, jak ustala się znak wyniku mnożenia liczb wymiernych w zależności od znaków czynników.
Posiadając w banku konto, zazwyczaj mamy możliwość zaciągnięcia długu (tzw. debetu) w formie tzw. kredytu odnawialnego. Oznacza to, że jeżeli pobierzemy z konta więcej pieniędzy niż się na nim znajdowało, zaciągniemy wobec banku dług. Długi wobec banku oznaczamy za pomocą liczb ujemnych, a wpływy na konto za pomocą liczb dodatnich.
Obliczymy, jaki jest stan konta pana Kowalskiego, który posiadając na koncie wypłacił na zakup telewizora.
Oznacza to, że pan Kowalski aktualnie ma debet w wysokości .
Obliczymy teraz stan konta pana Nowaka, który mając debet w wysokości wypłacił jeszcze na opłacenie czynszu.
Oznacza to, że pan Nowak aktualnie ma debet w wysokości .
Obliczymy stan konta pani Adamskiej, która mając debet w wysokości wpłaciła na konto
Oznacza to, że pani Adamska aktualnie ma debet w wysokości .
Obliczymy różnicę wysokości bezwzględnych między najwyższym szczytem w Polsce (Rysy m n.p.m.), a największą polską depresją (w miejscowości Raczki Elbląskie, m p.p.m.).
Różnica wyskości bezwzględnych szczytu Rysy i miejscowości Raczki Elbląskie wynosi .
Oblicz.
Rozstrzygnij, czy zdanie jest prawdziwe, czy fałszywe.
Uporządkuj rosnąco wyniki działań.
Oblicz.
Oblicz.
Ustal znak wyniku bez jego obliczania.
Suma liczb i jest równa
Iloczyn liczb i jest równy
Rozstrzygnij, czy zdanie jest prawdziwe, czy fałszywe.
Stan konta pani Barbary w dniu marca wynosił . W dniu marca na konto wpłynęła pensja pani Barbary w wysokości . Dnia marca bank, na podstawie pozostawionego przez właścicielkę konta, zlecenia dokonał opłat w wysokości . Bieżące wydatki pani Barbary w ciągu marca wyniosły . Czy pani Barbarze wystarczy jeszcze pieniędzy na zakup telewizora kosztującego ?
Połącz w pary.
<span aria-label=" minus, jeden przecinek pięć, plus, dwa przecinek siedem" role="math"><math><mo>-</mo><mn>1,5</mn><mo>+</mo><mi> </mi><mn>2,7</mn></math></span>, <span aria-label="osiem początek ułamka, trzy, mianownik, cztery, koniec ułamka, minus, dziewięć początek ułamka, jeden, mianownik, dwa, koniec ułamka" role="math"><math><mn>8</mn><mfrac><mrow><mn>3</mn></mrow><mrow><mn>4</mn></mrow></mfrac><mi> </mi><mo>-</mo><mi> </mi><mn>9</mn><mfrac><mrow><mn>1</mn></mrow><mrow><mn>2</mn></mrow></mfrac></math></span>, <span aria-label=" minus, siedem, minus, dwa przecinek osiem" role="math"><math><mo>-</mo><mn>7</mn><mi> </mi><mo>-</mo><mn>2,8</mn></math></span>, <span aria-label="cztery początek ułamka, cztery, mianownik, pięć, koniec ułamka, minus, dwa przecinek trzy" role="math"><math><mn>4</mn><mfrac><mrow><mn>4</mn></mrow><mrow><mn>5</mn></mrow></mfrac><mi> </mi><mo>–</mo><mi> </mi><mn>2,3</mn></math></span>, <span aria-label=" minus, pięć, minus, nawias, minus, dwa przecinek pięć zamknięcie nawiasu" role="math"><math><mo>-</mo><mn>5</mn><mi> </mi><mo>–</mo><mo>(</mo><mo>-</mo><mn>2,5</mn><mo>)</mo></math></span>, <span aria-label=" minus, jeden, minus, nawias, minus, trzy przecinek pięć zamknięcie nawiasu" role="math"><math><mo>-</mo><mn>1</mn><mi> </mi><mo>–</mo><mo>(</mo><mo>-</mo><mn>3,5</mn><mo>)</mo></math></span>, <span aria-label="jeden początek ułamka, jeden, mianownik, cztery, koniec ułamka, minus, jeden początek ułamka, jeden, mianownik, dwa, koniec ułamka" role="math"><math><mn>1</mn><mfrac><mrow><mn>1</mn></mrow><mrow><mn>4</mn></mrow></mfrac><mi> </mi><mo>-</mo><mi> </mi><mn>1</mn><mfrac><mrow><mn>1</mn></mrow><mrow><mn>2</mn></mrow></mfrac></math></span>, <span aria-label="zero przecinek cztery pięć, minus, trzy przecinek sześć" role="math"><math><mn>0,45</mn><mo>–</mo><mi> </mi><mn>3,6</mn></math></span>, <span aria-label="trzy początek ułamka, jeden, mianownik, dwa, koniec ułamka, minus, jeden przecinek jeden" role="math"><math><mn>3</mn><mfrac><mrow><mn>1</mn></mrow><mrow><mn>2</mn></mrow></mfrac><mi> </mi><mo>–</mo><mi> </mi><mn>1,1</mn></math></span>
Połącz w pary.
<span aria-label=" minus, cztery początek ułamka, jeden, mianownik, dwa, koniec ułamka, razy, trzy" role="math"><math><mo>-</mo><mi> </mi><mn>4</mn><mfrac><mrow><mn>1</mn></mrow><mrow><mn>2</mn></mrow></mfrac><mo>·</mo><mn>3</mn></math></span>, <span aria-label="jeden przecinek cztery cztery, podzielić na, nawias, minus, jeden przecinek dwa zamknięcie nawiasu" role="math"><math><mn>1,44</mn><mi> </mi><mo>:</mo><mo>(</mo><mo>-</mo><mn>1,2</mn><mo>)</mo></math></span>, <span aria-label=" minus, jeden przecinek cztery, razy, nawias, minus, trzy zamknięcie nawiasu" role="math"><math><mo>-</mo><mn>1,4</mn><mo>·</mo><mo>(</mo><mo>-</mo><mn>3</mn><mo>)</mo></math></span>, <span aria-label=" minus, siedem przecinek pięć, razy, nawias, minus, trzy zamknięcie nawiasu" role="math"><math><mo>-</mo><mn>7,5</mn><mo>·</mo><mo>(</mo><mo>-</mo><mn>3</mn><mo>)</mo></math></span>, <span aria-label=" minus, dwa początek ułamka, jeden, mianownik, dwa, koniec ułamka, podzielić na, nawias, minus, dwa zamknięcie nawiasu" role="math"><math><mo>-</mo><mn>2</mn><mfrac><mrow><mn>1</mn></mrow><mrow><mn>2</mn></mrow></mfrac><mi> </mi><mo>:</mo><mi> </mi><mo>(</mo><mo>-</mo><mn>2</mn><mo>)</mo> </math</math></span>, <span aria-label="jeden początek ułamka, jeden, mianownik, cztery, koniec ułamka, razy, nawias, minus, osiem zamknięcie nawiasu" role="math"><math><mn>1</mn><mfrac><mrow><mn>1</mn></mrow><mrow><mn>4</mn></mrow></mfrac><mo>·</mo><mo>(</mo><mo>-</mo><mi> </mi><mn>8</mn><mo>)</mo></math></span>, <span aria-label="jeden początek ułamka, jeden, mianownik, dwa, koniec ułamka, razy, nawias, minus, cztery zamknięcie nawiasu" role="math"><math><mn>1</mn><mfrac><mrow><mn>1</mn></mrow><mrow><mn>2</mn></mrow></mfrac><mo>·</mo><mo>(</mo><mo>-</mo><mn>4</mn><mo>)</mo></math></span>, <span aria-label=" minus, siedem przecinek dwa, podzielić na, zero przecinek osiem" role="math"><math><mo>-</mo><mn>7,2</mn><mi> </mi><mo>:</mo><mi> </mi><mn>0,8</mn></math></span>, <span aria-label=" minus, zero przecinek cztery pięć, podzielić na, dziewięć" role="math"><math><mo>-</mo><mn>0,45</mn><mo>:</mo><mi> </mi><mn>9</mn></math></span>
Wyszukaj informacje na temat najwyższego i najniższego punktu na Ziemi, a następnie oblicz różnicę ich wysokości bezwzględnych.